Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern Hårddisk och Viloläge?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2006-09-21 08:04

Hej!

Jag har precis bytt till Mac från PC och flyttat med mig min externa hårddisk (USB). Till min förtjusning gick den externa disken ner i viloläge och startade på signal exakt på samma sätt som den interna disken. Den stängde också av sig när jag stängde av datorn, utan att jag behövde stänga av hårddisken med strömbrytaren. Perfekt! Det har aldrig funkat på PC:n.

Problemet är att den inte gör så längre.... Fram tills jag upptäckte detta har disken varit formaterad i NTFS. Igår formaterade jag den i Macen (med nya partitioner) och upptäckte sedan att den inte går ner i viloläge när jag stänger av datorn.

Har det med formateringen att göra? Hur ska jag göra för att få tillbaka funktionen så att den går ner i viloläge?

Tacksam för svar.
Mvh //Peter - Nybliven och lite vilsen Macägare.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-09-21 10:13

Jag har liknande problem. FW Hårddisk som jag har startsystemet på. Hårdisken går i vila när datorn går i vila. När jag sen stänger av datorn går HD´n fortfarande igång.

Jag har av misstag kopplat ut strömmen till macen, och par sekunder senare gick HD´n till viloläge. Skumt.

  • Medlem
  • 2006-10-03 01:22

Det här vill jag själv ha en lösning på så fort det bara går. Någon nämnde för ett bra tag sedan i en annan tråd att det kunde ha och göra med någon bugg i någon PL- krets av något slag, en PL-krets som tydligen är vanlig - och med en bugg (hur kul är det?). Någon som vet nåt om detta? Om den hette PL1250 eller...nja..minns inte.

Har själv en One Technology 250Gb som jag kör via FireWire. Samma problem där. =/

/Fredrik

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2006-10-03 08:50

Min hårddisk gör faktiskt som jag vill nu igen.... Det räckte med en omstart så hittade datorn tillbaka... Jag vet inte vad det beror på. Kan det vara olika USB-uttag? Har hört att det finns "uppströms" och "nedströms" Kan det ha nåt med saken att göra? Jag är ju inte så vass på såna här saker, så jag bara spekulerar.

Men nu funkar det iallafall... Skulle dock vara kul att få reda på vad det beror på och hur man kan styra det.

//Peter

1
Bevaka tråden