Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleScript-hjälp

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alltså jag o kodning... vi går inte riktigt ihop. Inte ens nått så banalt som AppleScript.
Nåja, här kommer mitt problem.

Jag ska skapa ett AppleScript som kommer köras då min dator uppfattar att min telefon är inom 10 meter. Till min hjälp har jag Salling Clicker förstås. Där finns phone events som körs. Där ska jag lägga in mitt script.

Datorn ska prata med mig då jag kommer hem, det är själva grundtanken. Den ska säga "Welcome home Daniel. You have 12 unread mails."

Trodde det skulle vara apenkelt att lösa, men icke sa Nicke.

Här är grundstommen som är ett idéflöde mest:

try
	tell application "Mail"
               set unreadMessages to 0
              count <olästa mail>
		say "Welcome home, Daniel. You have "
		say <olästa mail>
		say " unread messages"
	end tell
end try

Någon som kan hjälpa en stackars idiot?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-21 02:31

kanske

Jag vet inte hur applescript rikigt funkar men jag vet om att apple gör om vissa saker från svenska till engelska i texten men inte i basen så heter det verkligen på svenska-???

Lite piggare på morgonkvisten så ser jag att jag tjollrat bort mig i tankarna på min lilla sketch
Så här tänker jag mig att det kanske fungerar ungefär. Där jag använt mig av <> så har jag ingen koll alls. Ska man definiera hållare? Är detta i närheten av hur man ska tänka i AppleScript? Är jorden rund?

<definiera hållare unreadMessages>
try
       tell application "Mail"
               count <olästa mail>
               set unreadMessages to <olästa mail>
		say "Welcome home, Daniel. You have "
		say <unreadMessages>
		say " unread messages"
	end tell
end try

Jahapp, lite mer framsteg har gjorts. Visade sig att jag kunde slimma koden lite för att få fram antalet olästa mail :rolleyes:

tell application "Mail"
	set myMessages to (messages of inbox whose read status is false)
	count myMessages
end tell

I "results"-fönstret så ser jag siffran 13, som är antalet olästa mail i min inbox. Allt är frid o fröjd än så länge. Frågan är nu... hur ska jag få datorn att säga det resultatet.

För att få datorn att säga statisk test så skriver man:
say "Hejsan"

Men hur ska jag få datorn att säga 13 som nu finns i myMessages?

Jag har testat:
say myMessages

Men det fungerar inte. Får inget felmeddelande iofs, men det är alldeles tyst. Jag gissar att jag måste omvandla resultatet i myMessages till nått. Testade NumToText men det verkar inte finnas i AppleScript

Hjälp!

Sorry, glömde förstås skriva att där jag skriver på svenska så har jag inte den blekaste aning vad det ska vara. La in en platshållare helt enkelt

Trial and error löste problemet!

Slutgiltig kodsnutt blir som följer, ifall nån är intresserad:

tell application "Mail"
	set myMessages to (messages of inbox whose read status is false)
	say "Welcome home Master of the Universe! You have "
	say (count myMessages)
	say " unread messages!"
end tell
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-09-21 17:07

Bra jobbat, säg till om du behöver nån hjälp.

1
Bevaka tråden