vad ska jag köpa tillsammans med en MacBook?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-20 10:19

Hejsan. Detta är kanske en vanlig sort av tråd i detta forum. Ber om ursäkt om ja upprepar lite frågor som jag hittat tidigare i forumet (dock inte svar på exakt de jag är ute efter).

Som så många andra som skriver här så skall jag inskaffa mig en Macbook och är trogen PC användare sen långt tillbaka.

Det blir att köpa en MacBook (vit) 1,8GHz + ipod nano 4GB .

Nu till frågorna:

Minnen: Jag skummade igenom någon tråd om att köpa minnen skillt, dvs inte från applestore.
Mina funderingar är att beställa datorn med 512 MB minne o sen köpa 2 GB vid sidan om? eller är de smartare att beställa 1GB från applestore och 1GB från en annan butik. För om ja tar 512 från applestore och 2 GB skillt så blir det ett 512 klipp över. Visst finns det bara två minnesportar?

Ni får jätte gärna länka till billiga minnen, då ja är lite osäker på vad för sorts minnen jag har att välja på.

Väska: Jag tittade igenom applestore o där såg de ut som att väskorna var rätt dyra. Har ni tips på någe bra sidor där man kan få tag på väskor anpassade till MacBooken. Jag är mest ute efter en väska som man kan kombinera med skolböcker/anteckningar. Jag läser på Chalmers o man bär väl ungefär en bok och ett anteckningsblock så det behövs inga extrema förvringsutrymmen.
Samma här så får ni jätte gärna länka lite tips åt mig.

Det var mina frågor för tillfället
Jag är även tacksam för tips inför Macbook-köp som ni vill dela med er om.

angående minne så köp med 512MB och köp 2GB separat. Köper du med 1GB från applestore så får du 2st 512MB-moduler. Twinmos-minnen är nog det billigaste bra alternativen för eftermarknadsminnen så slå till på 2st sådana 1GB-moduler.

Angående väska så finns det bra trådar här i forumet, vill du ha en prisvärd smidig väska så verkar de flesta eniga om stm alley. Finns att köpa från radtech för ca. 300kr inkl. frakt till sverige.

• Oregistrerad
  • 2006-09-20 15:21

Kolla även Kingstons minnen som var billigare när jag köpte dom jämfört med Twinmos.
Kingston 995kr / Twinmos 1245kr.

Priserna varierar oerhört så kolla runt ordenligt då det kan finnas några hundra att spara.

Jag själv köpte 512Mb och en 1Gb Kingston sticka separat. Ska köpa till ytterligare 1Gb när priserna gått ner lite sen igen.

Beställer man från Applestore levereras alltid datorn med minnen i par. 512MB= 2x256MB, 1024MB= 2x512MB osv. Så bäst är att beställa datorn som den är standard och efteråt köpa 2GB.

Nu har minnespriserna gått upp riktigt mycket på bara några månader. Jag köpte 2GB Twinmos i july for totalt 1900kr. Nu kostar det minnet från samma ställe 3000kr!!

Som Pantern säger, kolla runt bland webbutikerna när det är dags. Priserna kan ha ändrats tills dess.

• Oregistrerad
  • 2006-09-20 19:15

Exakt dessa har jag köpt. Hyggligt pris tycker jag. Jag köpte dock mina från dustinhome.
http://www.netsuperstore.se/catalog/product_info.php?&products_id=57710

Ursprungligen av Pantern:

Exakt dessa har jag köpt. Hyggligt pris tycker jag. Jag köpte dock mina från dustinhome.
http://www.netsuperstore.se/catalog/product_info.php?&products_id=57710

Och nu har det även blivit dyrare därifrån! 1268kr/st.

• Oregistrerad
  • 2006-09-21 19:50

Ah tack så mycket för alla svar.

Jag skall göra som ni rekommenderar o köpa orginal 512 och köpa 2Gb skillt.
tack Pantern för tipset. kingstone skall ju ändå vara riktigt bra, o i det här fallet var dom billiga också.

Minnes fråga är löst tror ja.
Nu är det bara väskan och vad man skall gravera på sin iPod Nano som är dagens i-Landsproblem.

En liten fråga till som kanske inte är så aktuell är gällande Webcam i macdesign. Inget jag planerar på att köpa nu men kanske i framtiden. Det finns ju färdigt sån som filmar mot ansiktet men skulle kasnke behöva en som filmar dit man vill så att säga. finns det något billigare än iSight.

Ursprungligen av sjõbbe:

En liten fråga till som kanske inte är så aktuell är gällande Webcam i macdesign. Inget jag planerar på att köpa nu men kanske i framtiden. Det finns ju färdigt sån som filmar mot ansiktet men skulle kasnke behöva en som filmar dit man vill så att säga. finns det något billigare än iSight.

I princip finns bara iSight som funkar bra med macen. USB-kameror (dock väldigt få med macdesign) kräver drivrutin från tredjepartstillverkare och ingen verkar vara särskilt stabil.

Det lustiga med iSight är att den inte går att få tag på i Sverige. Apple har inte bemödat sig att göra den Rohs-compliant så den får inte säljas inom EU. Istället för att ändra den tog man bort den från EU. Kommer nog en uppdaterad snart men just för tillfället finns ingen webkamera att köpa till macen. Å andra sidna är det inget att gråta för eftersom iSight är allt annat än prisvärd.

• Oregistrerad
  • 2006-09-23 15:17

Aha lite konstigt att dom inte har en vettig webcam. Dock inget "måste ha" för mig.
Det jag trodde också att iSight inte var så pass prisvärd.

1
Bevaka tråden