Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ethernet disk (NAS) och wifi eller USB/Firewire?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

60gb hårddisk räcker inte... så är det bara
Speciellt när det bara är 40gb kvar så fort man startar en ny Macbook direkt från fabriken.

Vad är det bästa alternativet?

Att ha en extern 3.5" disk är lite sunkigt då man måste ha strömkabel till den för att det ska fungera, blir ett evigt kånkande på den där hårddisken om man inte vill sitta på samma ställe hela tiden...
Förmodar att det sitter en stor fet kloss på kabeln också?...

En 2.5" externa är något mindre och det behövs ingen strömkabel, nackdelen där ar att den kostar mer och har mindre diskutrymme. Något slöare? 5400rpm.

Tredje allternativet vore att införskaffa sig en ethernet hdd (NAS).. Vilket låter ganska bra på pappret... men hur fungerar det i praktiken?
Med tanke på att jag kommer läsa och skriva till disken via AirPort kortet...
54mbps blir väl c:a 6mb/sek...?
Sett siffror på ~3mb/s i en del recensioner på ethernet diskar.. tror dom använde sladd!! O_o
Hur blir det om man tankar samtidigt som man kollar på en film från hårdisken?

Hur "flyttas" filen när man tankar?
1. FTP/HTTP -> -> Mitt Modem -> Trådlösa Routern -> Min Macbook -> Trådlösa Routern -> Ethernet Disken

eller

2. FTP/HTTP -> -> Mitt Modem -> Trådlösa Rountern -> Ethernet Disken

Alternativ 1 skulle innebära att vanliga nedladdningen från internet skulle slöas ner om det är aktivitet mellan min Macbook och Ethernet Disken.

Alternativ 2 skulle inneära att om jag laddar ner något DIREKT till Ethernet Disken så borde det inte påverka hastigheten mellan Ethernet Disken och Macbooken. (och vise versa)

Diskarna jag spanat in:

Western Digital My Book 250GB, 995,-
http://www.westerndigital.com/en/products/products.asp?driveid=218&language=en

Western Digital Passport II 120GB, 1290,-
http://www.westerndigital.com/en/products/products.asp?driveid=261&language=en

LaCie Ethernet Disk Mini 250GB, 1755,-
http://www.lacie.com/se/products/product.htm?pid=10592

Finns det någon här som har en ethernet disk? Och kör den över 54mbps trådlöst?
Fungerar det? Eller ska man skaffa en mindre 2.5" usb disk att spara mp3or och filmer på istället?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-19 21:51

Jag har en lacie ethernet disk mini. Kan inte rekommendera den i dagsläget. Det är en gammal produkt, långsam som bara den. Använder den över wlan och ethernet.

Kolla in tomshardware, dom har ett arkiv med NAS enheter i budgetsegmentet och prestandagrafer över dessa.

tack så mycket för tipset!

  • Medlem
  • 2006-09-19 23:53

Om du vill komma upp i hastigheter runt 54Mbit med ditt WiFi behöver du sitta innuti accesspunkten... Jag snittar på ca 2-3MB/s i mitt WLAN (10m, genom två väggar), vilket får anses vara godkänt.

Prestandamässigt är en FireWire eller USB-disk givetvis överlägsen. När du överför filer via LAN/WLAN så har du ingen vettig köhantering. Detta spelar inte någon större roll när du för över enbart en fil åt gången, men om t.ex flera användare skall skriva till samma disk samtidigt så blir det problem...

Angående nerladdningarna så kommer dataströmmen gå först till din laptop och sedan vidare till nätverksdisken, enligt alternativ 1.

ok, låter som om en WD Passport II är det bästa alternativet...
Tack för svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-22 10:29

Hej, jag skulle också vilja varna för Lacie Etnernet Mini. Har försökt med den ett tag och är snart färdig att skicka tillbaka. Den är instabil med HFS+. Formatterar man med FAT32 kan man inte lägg på större filer än 4 GB vilket jag behöver. Formatterar man med EXT3 går den inte att sluta med USB.

1
Bevaka tråden