Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död fläkt - död CPU?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min fläkt har strulat ett tag. I början lät den lite störande, men det försvann om jag höll datorn upp och ned (dock bara i detta läge) eller om jag tapade till den lite lätt. Men på senare tid har den låtit värre o värre, speciellt vid belastning av CPUn. Förrut räckte det med att köra igång Photo Booth och ta en bild, så höll den sig rätt tyst... Men så idag... det lät som f-n och jag hann precis spela in den, innan det blev knäpp-tyst!! Nu hörs ingenting från högra CPUn och det är bara lite varmt, till skillnad mot förrut och liksom vänstra sida är. Om den är död eller om systemet stängde av den, för att den inte fick kylning, vet jag inte.
Jag måste givetvis skicka in den på lagning, men först vill jag höra med er, om ni vet nåt sätt att garantera att den är sönder. Annars får jag pynta 600 spänn, bara för att de kollat, och det har jag inte råd med.. Tyvärr har jag inte Apple Care, men jag har gott om garanti kvar!

  • Oregistrerad
  • 2006-09-19 18:06

Har du garanti kvar så är det bara att lämna in skrotet.

B.D

Ursprungligen av bodahl:

Har du garanti kvar så är det bara att lämna in skrotet.

B.D

Jo, fast utan Apple Care, så lämnas den till närmaste service-ställe och finner de inga fel på den, så tar de ut avgiften, för att de kollat.. :/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-19 18:18

Ring Apple, få ett servicenummer, gå till närmaste AppleCenter och ge dom detta nummer plus din dator, så blir det garanterat gratis.

Jag har redan snackat med Apple 2 ggr idag. De sa att jag kan gå med den till t ex LAN Master... Så jag ringde dem och allt är så klart gratis, men inte om de _inte_ hittar något fel med den. Nevermind den biten..

Vet någon hur jag kan kolla status på den högra processorn? När den lät, så läste jag om ett program som kan stänga av en processor. Testade detta, men det kunde inte stänga av den högra, bara den vänstra, så det gav inget.

Ingen som har nån koll på hur jag kan verifiera att ena CPUn är död?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-20 00:27

det är mac pron du praptar om right?

Ursprungligen av 20Hz:

det är mac pron du praptar om right?

Japp!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-20 09:42
Ursprungligen av paperscratcher:

Så jag ringde dem och allt är så klart gratis, men inte om de _inte_ hittar något fel med den. Nevermind den biten..

Har du fel på datorn eller har du inte? Inse att om du säger att fläkten (eller vad det nu må vara) som är knasigt så kommer reparatören inte att "missa" detta fel och debitera dig för detta, utan han kommer att åtgärda felet! Du har ett problem, se till att få det löst, det är det som är problem är till för.

Ursprungligen av cwurfel:

Har du fel på datorn eller har du inte? Inse att om du säger att fläkten (eller vad det nu må vara) som är knasigt så kommer reparatören inte att "missa" detta fel och debitera dig för detta, utan han kommer att åtgärda felet! Du har ett problem, se till att få det löst, det är det som är problem är till för.

Inse att det inte var det jag ville ha svar på. Jag kanske har grund för det jag misstänker?
Min polare lät mig testa ett program

Processor
Passed
This test verifies that the Central Processor Unit (CPU) is operating correctly.
Multiple processors were detected and tested.

Computer Hardware Understanding Development (CHUD) Tools
låter dig testa det mesta som gäller hårdvaran
http://developer.apple.com/tools/download/

Du kan lätt se om bägge processornerna arbetar, stänga av en kärna etc.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-09-20 22:30

För mig hände exakt det som du beskrev och det var mycket riktigt att fläkten hade dött. Jag gick till Apple Center och de hade nån testskiva de körde med och där gick det att se att den var trasig. Efter att de hade bytt den vänstra fläkten gick det bara några veckor innan den högra gick sönder på samma sätt, så nu är den inne på reparation igen.

Trodde bara det var jag som råkat ut för detta, men jag läser mer och mer om folk med samma problem.

EDIT: Såg att jag visst hade skrivit om mina erfarenheter i en tidigare tråd du skapade om problemet Vilken vecka är din dator tillverkad? Min är från vecka 17, det vore intressant att se om drabbade maskiner är tillverkade ungefär samtidigt ifall det kan vara en hel serie fläktar som är dåliga.

Ursprungligen av ghost9999:

Computer Hardware Understanding Development (CHUD) Tools
låter dig testa det mesta som gäller hårdvaran
http://developer.apple.com/tools/download/

Du kan lätt se om bägge processornerna arbetar, stänga av en kärna etc.

Tack för tipset! Jag har testat det där som heter "Processor".
Där finns CPU1 och CPU2, men CPU1 är grå, så den går inte att bocka av. Så var det när jag testade det första gången också. CPU1 är den högra processorn. Jag sitter i en tyst miljö, så jag hör att när jag bockar av CPU2, så tystnar vänster sida! Den ger ifrån sig som ett lågt pip när den är på. Höger sida lät likadant förrut, innan den dog. Så om jag har en död till höger och en till vänster, som jag avaktiverade... vad driver den då?

tantel: Vad drygt, att de gick sönder så där i omgångar! De borde byta ut båda fläktarna på en gång, de lär ju inte vara så dyra. Ja, min dator är ungefär lika gammal som din. En polare känner tre st som haft problem med sina MB(P). Den ena har haft sin inne 3 gånger. Så jäkla trist. Undrar om man kan be dem byta ut den andra fläkten på samma gång?

Nu är jag förvirrad. Jag tänkte skicka in datorn idag, men tänkte kolla runt om nåt program kunde ge mig mer info om CPUn först.
Jag testade "Hardware monitor" och det visar följande (i idle):
HDD: 37.0C
CPU Core 1: 51.0C
CPU Core 2: 53.0C

Borde den inte visa 0C eller inget alls!?

Testade även Xbench 1.3, som gav mig
Results 83.52
CPU Test 72.14
GCD Loop 242.29 12.77 Mops/sec
Floating Point Basic 90.73 2.16 Gflop/sec
vecLib FFT 39.00 1.29 Gflop/sec
Floating Point Library 68.24 11.88 Mops/sec
(Bifogar hela testet)

Gjorde Rendering (x CPU) i Cinebench och om jag förstår bilden rätt, så är övre delen vänster CPU och höger den som har en död fläkt.

Senast redigerat 2006-09-21 14:12

Jag har nu fått tillbaks min dator, som jag lämnade in på lagning hos LAN-Master.
Det står att de bytt ut höger fläkt. Det första jag märkte när jag plockade upp datorn var att locket inte är helt stängt på vänster sida, det är nån millimeter kvar... Jag är rätt säker på att det inte var så innan jag skickade iväg den. Hur är det med era MBs?
Till sak.. Fläkten ska vara bytt MEN höger sida är lika sval som när fläkten dog och vänster sida är betydligt varmare. Jag MÅSTE få reda på ett sätt att verkligen testa datorns prestanda för att se om båda processorerna arbetar. Vilket är det bästa sättet? Hjäääälp!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-10-12 09:19

Kan du inte bara starta Activity Monitor (eller motsvarande svenska namn), dra igång lite arbete för datorn och titta på CPU-usage i grafen längst ner i Activity Monitor? Där ser man tydligt om bägge CPU-erna jobbar.

Angående temperaturskillnaden mellan höger och vänster sida vid full CPU-användning. Jag är inne på min andra MBP (Apple skickade mig en ny efter allt krångel med den första) och bägge har varit varmare på vänster sida än höger sida vid hög belastning. Det beror nog dels på att CPU-erna sitter lite mer till vänster i datorn (även om deras inbördes ordning är höger-vänstar); till vänster sitter även hårddisken som alstrar en del värme.

Jag har nu testat Macen ett tag och allt verkar ju funka najs och det stämmer nog bra att hårddisken bidrar med extra värme. Activity monitor visar att båda cpu:s arbetar, så då borde allt vara i sin ordning! Är bara livrädd att vänstra fläken ska gå samma öde, känns som det är lite 50/50 att något händer.
Tack för svaren!

1
Bevaka tråden