Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu har det hänt igen...snart orkar jag inte mer... (MacBook startar inte)

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej igen..

Om det ä någon som har läst tråden om MBooks som stänger av sig och inte hittar batterier osv så verkar detta vara ett vanligt problem.

Nu, är det någon, förutom jag, som har problem med att den inte startar upp? Jag trycker på den, skärmen tänds (inte full styrka dock) och jag hör klart 'mac-ljudet'...sedan händer inget. Inget alls...inte ens nåt...jag hör att den arbetar i ca 5 sekunder men det är allt.

Var inne i en macaffär igår, då körde killen nåt kommando typ 'control+äpple+ON' i ca 5 sekunder och efter det så startade den som vanligt. Det han gjorde var någon nollställning av nåt vad jag lät som 'p-minne' men jag kan ha misstagit mid då han pratade engelska.

När jag skulle starta upp i morse så var den död igen. Jag ska väl inte behöva nolställa nåt minne varje gång jag vill in på datorn? Låter absurt.

Kan det ha nåt med att jag bytte batteri för en vecka sedan`?

Det tråkiga med detta är ju att jag köpte den för 2.5 månad sedan och har redan varit inne två gånger - ett batteribyte och händelsen med 'p-minnet'. Är detta något som man som kund egentligen ska acceptera? Nu sitter jag (tyvärr) på en PC....men den startar i alla fall och batteriet håller. Konstigt nog...och ser inga missfärgningar heller för den delen.

Kan någon hjälpa mig lite fort med hur jag nollställer min dator så jag kan starta upp den`? Måste skriva skolarbete och vill göra det fort...sedan ska jag lämna in den. Kanske för gott...

Tack Olle!

Den översta länken förde mig till en annan sida som föreslog en liten manöver:

1. Leta reda på tangenterna kommando, alternativ, P och R på tangentbordet. Du måste hålla dessa fyra tangenter nertryckta samtidigt i steg 2.
2. Starta om datorn och håll ner kommando-alternativ-P-R. Du måste trycka ner alla fyra tangenterna innan texten Välkommen till Macintosh visas på skärmen.
3. Håll tangenterna nertryckta tills datorn startar om en andra gång.
4. När startljudet har hörts för andra gången släpper du tangenterna.
5. PRAM-minnet i datorn är nu nollställt, dvs. återställt till fabriksvärdena. Inställningarna för klockan har dock inte ändrats.

Adressen till denna manöver är:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238

Så...tack igen!

Äntligen kan jag börja på mitt skolarbete (klockan är fö 00.23 här i Brisbane nu...)

Klas

Oj...tack till Zyxel615 också...

Senast redigerat 2006-09-19 16:37

Testa starta genom att hålla inne powerknappen till dess att du hör ett starkt pip.

Min gör (eller kanske gjorde, den är på verkstad nu) detta. Då får man hålla inne kommando-alt-p-r och vänta några startsignaler så går den igång. Tidpunkten stämmer rätt bra med första gången den stängde av sig (vilket är felet den är inne för) så de kanske är relaterade... i alla fall blir det nog nytt logikkort till den så det lär väl lösa sig oavsett orsak.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 09:02

postar här för det känns som att det hör hemma här

har en ibook g4 som hade ett fungerande batteri fram till igårkväll. förmodligen fungerar batteriet fortfarande men....
slog ihop locket å när jag öppnade var datorn avstängd. besynnerligt, tänkte jag.
visar sig att datorn inte hittar ngt batteri, batterisymbolen visar svart kryss(mkt obehagligt)

vad göra????

tack

  • Oregistrerad
  • 2006-10-19 22:14

Har samma problem, men jag får det verkligen inte att fungera igen =( Huuuur gör man EXAKT..

Har testat kommando+alt+p+r och den startar upp 4-5 gånger men ska jag sitta så i evighet?

Datorn gör macljudet när jag slår på den, den lyser vitt, och efter någon minut börjar en Mappikon med ett frågetecken blinka på skärmen..

Blir halvt panikslagen, halvt apatisk. Hjälp mig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-20 15:24

"Allt bara fungerar" - inte längre ett argument för att köpa mac?

Tycker det är förvånansvärt mycket problem med macbook, inte?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-20 21:25
Ursprungligen av tomccc:

"Allt bara fungerar" - inte längre ett argument för att köpa mac?

Tycker det är förvånansvärt mycket problem med macbook, inte?

Det var. Verkar inte existera några shutdowns från produktionen på bra länge nu. Alla jag läst har datorer sen Maj, juni, juli typ.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-21 18:21
Ursprungligen av Pantern:

Det var. Verkar inte existera några shutdowns från produktionen på bra länge nu. Alla jag läst har datorer sen Maj, juni, juli typ.

Det kan ju bero på att det tar ett par månader för problemet att uppstå!! I listan ovan finns det även datorer från september...men de är mindre till skala....kan ju börja öka då problemet som sagt tar några månader på sig.

Här kan man läsa lite ny info(20:e okt) om problemet:
http://techpaedia.com/apple/2006/10/20/random-shut-downs-demystified/

  • Oregistrerad
  • 2006-10-21 18:23
Ursprungligen av heybab:

Det kan ju bero på att det tar ett par månader för problemet att uppstå!! I listan ovan finns det även datorer från september...men de är mindre till skala....kan ju börja öka då problemet som sagt tar några månader på sig.

Om det finns en fix ute hos ÅF så är den satt i produktionen innan det högst troligt.

Man ska naturligtvis inte behöva zappa PRAM varje gång man startar. Om man inte har dött PRAM-batteri (vilket bara ska hända på gamla datorer som stått oanvända för mycket) så skall det möjligen hända som engångsföreteelse.

En Mac kan också gå sönder, tro inget annat.

"En Mac kan också gå sönder" speciellt en Macbook

  • Oregistrerad
  • 2006-10-21 12:34

En teori är väl att detta är ett forum om macbook och man tar upp alla problem man har, alltså snackas det bara om en massa problem här.. Min har varit perfekt i ett par månader helt utan problem... Och som någon försäljare sa själv, det är inte många procent som säljs som lämnas tillbaka (kan ej visa statestik på detta dock..)

Ja vojvoj.

Ingen som kan lösa mitt problem?
Funderar att vicka upp den och ställa den på bordet och stampa sönder den i ren frustration.

Men nog är det lugnt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-21 18:18
Ursprungligen av Limepuff:

En teori är väl att detta är ett forum om macbook och man tar upp alla problem man har, alltså snackas det bara om en massa problem här.. Min har varit perfekt i ett par månader helt utan problem... Och som någon försäljare sa själv, det är inte många procent som säljs som lämnas tillbaka (kan ej visa statestik på detta dock..)
.

Nja...inte många procent ...vet inte men det är ju en del som har haft problemet...kolla in denna lista: http://www.macbookrandomshutdown.com/cases.php

Det är 147 sidor med 10 personer på varje sida...blir alltså 1470 st med problemet...på denna lista.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-21 18:22
Ursprungligen av heybab:

Nja...inte många procent ...vet inte men det är ju en del som har haft problemet...kolla in denna lista: http://www.macbookrandomshutdown.com/cases.php

Fortfarande ställer jag mig frågan. Detta är väl bortsopat sen Juli typ? Inte läst om en enda med dessa problem senaste månaderna. På de som är tillverkade de senaste månaderna alltså..

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-21 18:36
Ursprungligen av Pantern:

Fortfarande ställer jag mig frågan. Detta är väl bortsopat sen Juli typ? Inte läst om en enda med dessa problem senaste månaderna. På de som är tillverkade de senaste månaderna alltså..

Hoppas du har rätt...jag tror och hoppas det själv...men kolla i listan det finns de som säger sig ha köpt macbooks ända in i oktober som har drabbats.

USER:Denis Häußer
SERIAL: 4H63xx
MODEL: 2GHz Black
STATUS: I have had it!
PURCHASED: 13.09.2006

USER:Andrew Boulter
SERIAL:
MODEL: 2GHz Black
STATUS: I have had it!
PURCHASED: 10th September 2006

USER:Kevin Arseneau
SERIAL: 4H6361DZU9C
MODEL: 2GHz White
STATUS: Suffering from RSS
PURCHASED: 8 Oct 2006

  • Oregistrerad
  • 2006-10-21 18:41
Ursprungligen av heybab:

Hoppas du har rätt...jag tror och hoppas det själv...men kolla i listan det finns de som säger sig ha köpt macbooks ända in i oktober som har drabbats.

USER:Denis Häußer
SERIAL: 4H63xx
MODEL: 2GHz Black
STATUS: I have had it!
PURCHASED: 13.09.2006

USER:Andrew Boulter
SERIAL:
MODEL: 2GHz Black
STATUS: I have had it!
PURCHASED: 10th September 2006

USER:Kevin Arseneau
SERIAL: 4H6361DZU9C
MODEL: 2GHz White
STATUS: Suffering from RSS
PURCHASED: 8 Oct 2006

En avstägning behöver ju inte enbart bero på HW fel. Det finns ju tomtar som meckar i 100 med operativet med.. Om 3 st är allt är den fri från dessa problem rent statistiskt då det inte skulle ge utslag i en mätning

Köp!

Funkar inte datorn så lämna in/tillbaka för reparation?
Varför plågas i onödan...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-21 19:34

nej nej nej.....dessa var urkilpp från hela listan(på 1470 st på bara denna lista) ...de ligger inte i kronologisk ordning så det finns många fler.
kolla listan: http://www.macbookrandomshutdown.com/cases.php

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-21 19:41
Ursprungligen av Pantern:

Köp!

Men jag har redan köpt en.... kommer på måndag.....det ska nog gå bra, att den är så snygg gör ju inget heller....har du tröttnat på din ännu? Eller är du fortfarande nykär?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-21 21:53
Ursprungligen av heybab:

Men jag har redan köpt en.... kommer på måndag.....det ska nog gå bra, att den är så snygg gör ju inget heller....har du tröttnat på din ännu? Eller är du fortfarande nykär?

Tröttnat? Herregud, jag dyrkar den mer och mer för varje dag ju

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-21 22:05
Ursprungligen av Pantern:

Tröttnat? Herregud, jag dyrkar den mer och mer för varje dag ju

Hihihi...härligt...skönt att du säger så....ska bli så kul när den kommer, älskar mac!!!:D

Senast redigerat 2006-10-21 22:17
  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-10-26 20:07

TOKexaktsamma problem igen efter 8 veckor!

Hejhej.. lite uppgiven

Köpte min macbook bland de första och den fick efter exakt 8 veckor problem med avstängningar.. även fläkten började låta sliten och liksom fladdra l ljudet.. (glapp i lagren gissar jag på) felmonterad från början? aja, hur som helst

Fick den reparerad där de bytte logikkortet och därmed samtidigt fläkt och kylflänsar. Detta var för 8 veckor sedan..

Nu händer exakt samma sak igen.. först några avstängningar, sedan börjar fläkten låta sliten och hörs hela tiden pga detta.. normalt hör jag den inte.. sedan har jag fått känslan att den går långsammare också.. (jag har förresten startat upp den genom att hålla inne powerknappen tills det tjuter.. annars stänger den av sig hela tiden) så den går väl bara på 1Ghz då vad jag förstått. många badbollar blir det.

Det jag vill säga är att det vid min service (det var något underligt med logikkortet eftersom tempmätarna har bytt adresser så det tempprogrammet jag hade då inte kunde
hitta dem längre)

Det jag ville säga alltså... servicen då gjorde absolut ingenting med datorn mer än att stoppa i samma problem igen. det är tråkigt. Men då visste man inte om att det kunde bero på det där med kylflänsen riktigt och hade inte åtgärdat det.. får se vad de säger när jag skickar in den igen..

  • Oregistrerad
  • 2006-10-27 00:02

kolla i programuppdateringen

där finns ju en ny firmware för MB

1
Bevaka tråden