Seriösa säljare

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-09-19 12:43

Har en längre tid kollat saluannonserna med tanke på att dottern skulle behöva en bärbar. Såg en annons där man efterlyste endast seriösa köpare. Priset för iBooken 500mhz, 10 HD (och frågan är om den har DVD) var 4.500:-! Är det ett seriöst pris? Och en annan sak är info. likt detta:
(Datormodell: iBook
Typ av CPU: PowerPC 750 (2.2)
CPU-antal: 1
CPU-hastighet: 700 MHz
L2-cache (per CPU): 512 K
Minne: 640 MB
Busshastighet: 100 MHz
Boot ROM-version: 4.5.4f2)

Vilken skärmstorlek? HD? Optisk enhet? Hur många bärbara macar har mer än en CPU osv?
Köper gärna en bärbar till det pris säljaren själv skulle vilja betala:)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-19 13:21

Andrahansvärdet på Macar är högt, för tro det eller ej (efter att ha läst i detta forum) så håller dom. Har en iBook G3 500MHz som jag misshandlat under se sådär 5 år. Fungerar perfekt.

Edit; så svaret på din fråga är att det är svårt att hitta bra klipp. Jag köper alltid nya Macar.

Med dom tramsiga priser som annonsörer i allmänhet hoppas få för sina begagnade macar utan garantier finns det ingen anledning att inte köpa nytt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-19 13:51

Jag skulle aldrig köpa en begagnad bärbar dator, inte med tanke på det slitage de utsätts för. Dessutom är 4 500 kr alldeles för mycket för den där fyra år gamla maskinen med G3-processor och liten hårddisk. Jag skulle nog avråda från ett köp. Vad händer om hårddisken eller batteriet dör, vilket de kommer att göra?

Om andrahandsvärdet skulle sjunka på mac så tror jag att många skulle låta bli att sälja, får de knappt nåt för dem så kan de lika gärna behålla dem.

• Oregistrerad
  • 2006-09-19 14:12

håller med om att det känns bättre att skaffa ny maskin. Och för 4500 tror jag att du borde kunna få något bättre.

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-19 15:52

Dom flesta AppleStores kan erbjuda hyffsat bra delbetalning om det underlättar. Isf kan du köpa en ny MacBook.

Yes!!

Ursprungligen av med:

Priset för iBooken 500mhz, 10 HD (och frågan är om den har DVD) var 4.500:-! Är det ett seriöst pris? Och en annan sak är info.

Jag tror trådskaparen menar att skriver man "endast seriösa köpare" är det kanske lämpligt att själv sätta ett rimligt pris och ange fullständig, korrekt information i annonsen.

"Endast seriösa köpare" och "inga skambud" är väl mest att betrakta som irriterande och onödig jargong.

Och 4500 kr för en 500 MHz iBook G3 är dyrt. 2000 känns mer rimligt.

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-19 16:09
Ursprungligen av TZW:

Jag tror trådskaparen menar att skriver man "endast seriösa köpare" är det kanske lämpligt att själv sätta ett rimligt pris och ange fullständig, korrekt information i annonsen.

"Endast seriösa köpare" och "inga skambud" är väl mest att betrakta som irriterande och onödig jargong.

Och 4500 kr för en 500 MHz iBook G3 är dyrt. 2000 känns mer rimligt.

"inga snackare"

• Medlem
  • 2006-09-26 12:20

[QUOTE="TZW"]Jag tror trådskaparen menar att skriver man "endast seriösa köpare" är det kanske lämpligt att själv sätta ett rimligt pris och ange fullständig, korrekt information i annonsen.

Hear, hear som gubbarna i Engelska under/överhuset säger. Tackar för inläggen som helt speglar min syn på beg,marknaden. Trist när Giganten i Ö-vik idag kommer med en Fujitsu pentium 1.6 Ghz, 1024 MB, 80 GB, Wlan, FW, kortläsare, DVD-brännare och 15.4 Wideskärm för 5.990. Den mörka sidan frestar...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-26 14:08
Ursprungligen av med:

Hear, hear som gubbarna i Engelska under/överhuset säger. Tackar för inläggen som helt speglar min syn på beg,marknaden. Trist när Giganten i Ö-vik idag kommer med en Fujitsu pentium 1.6 Ghz, 1024 MB, 80 GB, Wlan, FW, kortläsare, DVD-brännare och 15.4 Wideskärm för 5.990. Den mörka sidan frestar...

Tyvärr är många av dom billigaste bärbara datorerna bara skräp. Min mor köpte en typ sådan Fujitsu. Trots fina specar går den riiiktigt långsamt, förmodligen en hel del flaskhalsar, och skärmen är skräp. Rent skärt skräp. Vill man hitta en PC av samma kaliber som en t.ex. MacBook måste man betala nästan exakt lika mycket. Man får vad man betalar för.

Ursprungligen av desh:

Tyvärr är många av dom billigaste bärbara datorerna bara skräp. Min mor köpte en typ sådan Fujitsu. Trots fina specar går den riiiktigt långsamt, förmodligen en hel del flaskhalsar, och skärmen är skräp. Rent skärt skräp. Vill man hitta en PC av samma kaliber som en t.ex. MacBook måste man betala nästan exakt lika mycket. Man får vad man betalar för.

Det skiljer mycket mellan märken och enskilda maskiner. En släkting köpte nyligen en bärbar Toshiba lågbudgetmodell som hittils fungerat alldeles utmärkt. Skärmen fungerar fint. Trots att det sitter en Celeron-processor i känns den inte långsam. Den kostade omrking 7 000 kr och kom från Toshiba med två års garanti som standard. Enda egentliga nackdelen var att batteriet räckte som högst i 1,5 timme (även enligt uppgift från Toshiba).

Däremot håller jag helt och hållet med dig att om att MacBook är väldigt väl prissatt med tanke på vad man får för pengarna.

Senast redigerat 2006-09-26 23:45

2000 är redan det ett enormt överpris. Idag kan man faktiskt köpa en ny intelbaserad macbook för dryga 7000 + moms. Det är ljusår mellan den och iBool G3.

Jag hade inte ens köpt den för 1000 kr. Vad man ska tänka på är att även om man köper en begagnad dator "bara för att surfa" et c så växer snart ens behov och då kan den billiga begagnade datorn snart visa sig bli en dyr affär.

• Medlem
  • 2006-09-24 09:43

Man får väl en ganska skaplig PowerBook G4 för 4500 kronor? Håller med om att det är extremt dyrt för en iBook G3.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-26 13:47
Ursprungligen av Baron:

Man får väl en ganska skaplig PowerBook G4 för 4500 kronor? Håller med om att det är extremt dyrt för en iBook G3.

Vad får du för Powerbook G4 för 4 500 kr? Kanske en gammal Titan 400 MHz (Mercury) första generationen alltså, men den är antagligen batteriet och hårddisken slut på, och då kan det bli en dyr affär. Själv skulle jag undvika att köpa något som inte har AppleCare kvar.

Ursprungligen av Mondo:

Vad får du för Powerbook G4 för 4 500 kr? Kanske en gammal Titan 400 MHz ...

åja, en dvi-modell eller kanske tom någon av de första alu-maskinerna är inte helt orimligt.

men du har rätt i att man fortfarande ser lite pinsamma (och märkbart långlivade) annonser med gamla överkörda och spruckna första-generationare för 4-5kkr lite då-å-då...

Jo dyrt var det..mer prisvärt denne kanske :

http://www.blocket.se/vi/9496420.htm?ca=15_s

1
Bevaka tråden