Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komma åt Machårddisken i Windows?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-18 17:58

Jag testade nyligen ett program som heter MacDrive som tillater en att komma at Mac H[rddisken fran Windows. Mycket anv'ndbart.

Dock efter en vecka eller s[ s[ gick testversionen ut.

Ar det nagon som kanner till nagot gratis alternativ eller ett annat satt att fixa detta?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-09-20 15:19

Hej,
om du kör parallells i OS X så borde det gå att dela en mapp mellan miljöerna. Jag har hittat var jag slår på det i inställningarna för den virtuella maskinen och jag har ställt in den att arbeta mot användarens hemmamapp. Det enda som återstår är att filerna ska dyka upp men jag jobbar stenhårt på det.
/mvh Mikael Rundqvist

  • Oregistrerad
  • 2006-11-15 18:34
Ursprungligen av mikru37:

Hej,
om du kör parallells i OS X så borde det gå att dela en mapp mellan miljöerna. Jag har hittat var jag slår på det i inställningarna för den virtuella maskinen och jag har ställt in den att arbeta mot användarens hemmamapp. Det enda som återstår är att filerna ska dyka upp men jag jobbar stenhårt på det.
/mvh Mikael Rundqvist

Beskriv gärna hur du gjorde för en som inte har lyckats än...säkert fler noviser än jag som har problem med det.

MVH
Johan

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-09-24 14:01

vilken ska man välja?
MacDrive6 eller MacDisc ?
är det några skillnader?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-02 19:25

Tack för svaren! Jag kör inte parallells och kommer nog försöka undvika det då jag känner att detta känns säkrare på många sätt. Men det äär ju inte omöjligt att Apple snart kommande operativsystem (tiger eller vad det är nu ) byger in något system för att få Mac och Windows att kommunicera bättre på en intelmac. Man kan ju iallafall hålla tummarna.

Tanken att kunna köra Mac OSX Tiger och Windows Vista på en och samma intelmac och dessutom enkelt kunna överföra filer i bägge riktningarna är riktigt skön!!!

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-10-04 07:04

Kanns dumt att installera mac drive sa man kommer at harddisken fran windows... med tanke pa att om man far virus i windows sa kommer den kunna forstora filer pa osx partitionen... battre att bara lagga over allt man vill ha fran osx via osx pa win partitionen...

  • Oregistrerad
  • 2006-10-05 17:36

Är du säker på att det är så?

Usch läskigt isåfall! :-/

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-10-08 18:40

Jupp... har du rättigheter till o läsa/skriva från macdiskarna i win... så finns det inget som säger att ett virus inte skulle förstöra dom filerna också...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-08 18:51

Ja, det vore vettigt att bara låta Windowspartitionen LÄSA information från Mac disken.

Det där tror jag inte på.
Ett windowsvirus kan inte skriva nåt till OSX.

Ursprungligen av sventa46:

Det där tror jag inte på.
Ett windowsvirus kan inte skriva nåt till OSX.

Varför skulle det inte kunna det? Om du är inne i windows och har tillgång till filer på din OSX-partition så har viruset tillgång till samma filer. Finns en mängd virus som sabbar slumpvis utvalda filer den hittar på alla partitioner den kommer åt.

Om ni kör windows på er mac på något sätt se för guds skull till att ha ett antivirusprogram installerat, annars kan en av windowsvärldens stora obehag bli högst påtagligt. Finns gratis-varianter som fungerar fullt tillfredställande för normalanvändare. Och så tänk på att inte öppna vilka mail som helst, köra vilka program som helst.. sånt som tragiskt nog är självklart när man kör windows.

Bara en kommentar: i MacDrive finns möjligheten att sätta mac-diskar som read-only. Kan vara bra om man vill hindra smutsiga windows virus att sabba mac filerna.

  • Medlem
  • Eslöv
  • 2006-12-11 20:27

Johan: I parallels, Tryck på VM -> Install parallels tools så monteras en image (cd-image) i windows så du kan installera parallel tools i windows med bla. map delning.

Jag har själv ett annat problem med MacDrive, Jag har 200gb till OSX och 50gb med ntfs. En del saker jag laddar ner MÅSTE brännas i windows (Jag har iaf inte hittat så man själv kan ställa in Layerbreak i Toast). Jag har alla filer på HFS+ men kan inte skriva de till ntfs från OSX, fat32 är inget val då där är 4gb/fil limit och jag har köpt MacDrive för att istället komma åt filerna från win. Men när jag installerat MacDrive och vill lägga till HFS+-partitionen så säger MacDrive att hårddisken är en windows-disk och att man inte kan göra macpartitioner på windowsdiskar. Har kollat genom FAQ´s och all annan dokumentation men förstår ändå inte varför MacDrive gnäller om att min disk skulle vara en Windowsdisk.

  • Medlem
  • Eslöv
  • 2007-01-02 02:29

Men suck, varför hittade jag inte detta om macdrive förän nu? "Compatibility...Hard disks with multiple partition types (i.e. dual-format)

Dual-formatted hard disks are not supported. Neither Windows nor MacDrive will be capable of working with a drive configured in this manner." http://assist.mediafour.com/index.php?_a=knowledgebase&_j=questiondetails&_i=32&nav=+%26gt%3B+%3Ca+href%3D%27index.php%3F_a%3Dknowledgebase%26_j%3Dsubcat%26_i%3D1%27%3EMacDrive%3C%2Fa%3E

Så störigt, varför ska man inte kunna använda macdrive på ett dualboot-system? Vad finns det mer för alternativ? Macopener har jag letat efter men hittar rätt lite om det. Trillade över hfsexplorer men det var mest jobbigt och read-only. Störiga FAT32 limit med 4gb/fil och alla mina dvd DL-images >:(

1
Bevaka tråden