Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Egenskaper för eMac? Hjälp!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-17 21:47

Hej!
Jag står nu i valet å kvalet, om jag ska köpa en Powermac G4 med 512mb i minne, 22Gb hårddisk.., 3hundra-någonting i mhz, med Tiger installerat, tja,.. en någorlunda uppgraderad sak, eller;
En eMac, 3 år gammal, men med Panther, och med 256mb ram, och 700mhz?

Alltså, jag var och tittade på eMacen, och den va ju jättefin å så.., men när jag läste om den så stod det att iLife och Tiger skulle vara originalprogramvara, men det var det alltså inte i denna. Det som talar för eMacen, det är att den verkar prisvärd, men hur krångligt är det att uppgradera den? Jag är alldeles novis och tvärkorkad när det gäller datorer.., är ute efter iLife och garageband då jag pysslar med musik, och detta är ett bra program för "husbehov" så att säga. Jag vet att ingen har öppnat på locket till eMacen, och det känns i och för sig rätt bra att få göra allt från början "själv", medans den andra datorn vet jag ju inte riktigt, han säger ju att han ska/har fixat till allt det där, och att han vet vad han håller på med.., men det finns ju inga garantier för detta.

Hur stor är potentialen hos en eMac? Det är ju G4 båda två, men varför är det så lite minne i eMacen, varför finns varken iLife eller Tiger? Hon hade dessutom plockat bort Safari och körde Explorer, så hon visste nog inte vad hon höll på med ang vilken webläsare som passar bäst till Mac.
Om Ni fick ge 1600kr för Powermacen med 512 mb i minne, Tiger å iLife, eller eMacen för 2000kr med 700mhz, och Panther, med 256mb, vilken skulle Ni välja?

Hoppas att jag inte ödslat Er tid, men jag vet dessvärre inte hur jag ska göra?

Mvh/
Maria

Bra fråga...
Såklart är det enklare att uppgradera Powermacken från platssynpunkten allt är lätttillgängligt i den och du behöver inte plocka bort en massa grejor för att kommer åt hårddisken tex.
Det som talar för Powermacen är jo såklart att du ha redan programvaran du önska ramminnen är tillräkligt att köra med den så det flöder på. Grafikkorten är litet sått fast det kanske kommer inte störa dig eftersom du redegerar inga filmer så det kvittar.
Det som talar för eMacen är jo att processorn är snabbare. Uppgraderar man ramminnen
som man kan se här hur det fungerar:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=34860
...så kommer den går hur bra som helst. Tiger behövs kanske inte just för dina behov och Safari finns jo såklart med på Panter så det kvittar.
Skönt kan vara att skärmen redan följer mde i eMacen eftersom den är intigrerad. Hårddisken är här även större så du ha mer plats troligtvis. En stor nakdel är väl att iLife som du vill köra måste köpa någon annanstans.

Just nu är båda konfigurationer ungefär lika snabb. Det den ena ha i en sabbare prosessor ha den andare i mer ramminne så det kommer knappast kännas någon skillnad.
Antagligen måste man köpa till powermacken en seperat skärm om du nu inte redan ha en. För 400,- skr får man lätt en begagnad 19" crt skärm (dvs inte platt) Så att tom där är priset det samma.
Den stora Fördelen är väl att på powermac en i Life medföljer. Så det skolle vara den bekvämaste vägen förutom att du behöver en Skärm kanske.
Mer resurser vilar naturligtvis i eMacen däremot är ramminnen inte presis billigt och iLife måste köpas med.

Vi du göra dig det enkelt rekomenderar jag dig en Powermac.
Den konfigurationen är såklart billigare.

Tänker du på framtiden så recomenderar jag dig eMacen eftersom den kommer klara sig bättre när du kommer på ideen om du vill köra något tygre program senare som skolle innebär att du uppraderar ramminnen då. Det är inte svårt.
På den konfiguartinen kommer du behöver lägga lite pengar till.

Jag skulle ha valt eMacen, helt klart.
Den kostar bara lite mer, men har bara mindre minne som nackdel.

Min mamma klarar sig dock bara bra med 256MB RAM i sin eMac, hon surfar och håller på med enklare bildredigering.

För Garageband behöver du dock mer minne om det ska funka bra.

1
Bevaka tråden