Laddarstiftet lite böjt... Garanti eller köpa ny?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-17 16:39

Hej.

Hundjäveln bet på laddarstiftet (när kontakten var ur som tur var) och nu är det aningens böjt men funktionellt fortfarande. Min fråga till er är följande:

Täcker fabriksgarantin en ny laddare om jag har kvitto m.m. kvar eller måste jag kanske köpa en ny?

Det som blivit lite böjt är alltså stiftet som man sätter in i datorn.

MVH

J

Garantin täcker väl fabrikationsfel, inte eget eller husdjurs sönderhavande, men det går ju alltid prova. Du kan ju försöka hävda att den borde klarat det, men det står säkert "do not eat" på den...

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-17 17:30

Ursäkta, men det var bland det dummaste jag har hört på länge.
Helt klart så täcker garantin inte att din hund sätter tänderna i datorn eller dess delar.

Sedan är det ju upp till dig om du är hederlig eller försöker lura Apple....

• Oregistrerad
  • 2006-09-17 18:25

Ja, men garanti handlar ju alltid om "ord mot service"... jag var mer intresserad av att höra hurvida tillbehör täcks av fabriksgarantin...

Tillbehör täcks av garantin men i ditt fall är det helt irrelevant eftersom ett hundbett knappast kan räknas som fabriksfel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 20:06

Ring och be om en ny. Min pajade efter 14 månader så jag ringde och fick en ny hemskickad. behövde inte skicka in den gamla eller ens förklara varför den gick sönder.

Angående hundens inverkan, skit i det och utnyttja Apple.

• Oregistrerad
  • 2006-09-18 14:56

Vart ringer man då? Och kan man ringa utan Apple care?

Hörni, det ni talar om nu kallas bedrägeri och är ganska allvarligt. Har hunden gått lös på laddaren är det husdjursförsäkringen som ska täcka skadorna, inte Apples kassa.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-18 16:19
Ursprungligen av Samuel K:

Hörni, det ni talar om nu kallas bedrägeri och är ganska allvarligt. Har hunden gått lös på laddaren är det husdjursförsäkringen som ska täcka skadorna, inte Apples kassa.

Äh, Apple vet ju att laddare och andra lösa tillbehör trampas på, tuggas på. kissas på, leks med av barn osv osv. Enklast för dem är att omedelbart skicka en ny. Låg kostnad som de tar ut i priserna för sina bärbara.

Smidigt för alla. Kunderna blir nöjda och Apple slipper strul. Så går det naturligtvis till i flera företag. Min laddare hade säkert inte gått sönder om jag alltid varit fullkomligt bisarrt försiktig om den. Nu gick den sönder för att jag handskades lite omilt med den några gånger. Så jag har väl också lurat Apple på pengar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-18 16:15

Jag har alltid ringt det nummer som står någonstans bland alla papper man får när man köper datorn. Aldrig har jag blivit tillfrågad om jag har Apple care eller hur länge jag haft datorn. Aldrig har jag betalat något. Jag bara ringer och ber om hjälp, vet inte vad andra har för erfarenhet.

Oftast får man snacka med en dansk som man inte begriper ett dyft av så jag brukar be om någon som pratar engelska. Senast för ett år sedan som sagt när laddaren gav upp. Ringde och sa att min laddare pajat. Vi skickar en ny sa killen och bad om adress.

Har jag ramlat på något magiskt vipnummer? )

• Oregistrerad
  • 2006-09-18 16:45

Alltså, jag vet inte exakt vad som hänt. Men min teori var att hunden bitit på den. Den ligger löst i vardagsrummet och därför så verkade vara närmast förestående... Och att det skulle vara bedrägeri har jag svårt att se. Visst kan man vara mer aktsam men hej! Som marf säger är det ju ett löst tillbehör... Och jag kan ju i pricip säga att mormor spillde ärtsoppa på den och att siiftet smälte eller att jag körde över den med en resväska eller att den var böjd efter en resa med laddaren i bagage i flygplanet.... garanti handlar om att hålla kunder nöjda och det bör vara intressant för Apple i och med att man som konsument betalar lite mer än för en pc-dator... Eller skitsamma.. det bör vara intressant för alla företag som vill ha nöjda kunder - Olyckor sker , och i det här fallet verkar det vara hundens fel...

Men tack för alla tips och jag skall kolla detta omgående.

Ursprungligen av JohanLoman:

Och att det skulle vara bedrägeri har jag svårt att se. Visst kan man vara mer aktsam men hej! Som marf säger är det ju ett löst tillbehör... Och jag kan ju i pricip säga att mormor spillde ärtsoppa på den och att siiftet smälte eller att jag körde över den med en resväska eller att den var böjd efter en resa med laddaren i bagage i flygplanet.... garanti handlar om att hålla kunder nöjda och det bör vara intressant för Apple i och med att man som konsument betalar lite mer än för en pc-dator... Eller skitsamma.. det bör vara intressant för alla företag som vill ha nöjda kunder - Olyckor sker , och i det här fallet verkar det vara hundens fel...

Men hallå, garantier är inte till för att täcka olyckor. En garanti är ett åtagande som innebär att tillverkaren utan kostnad åtgärdar problem som uppstått på grund av att de själva levererat en felaktig produkt. Om en vara går sönder av andra orsaker är det din försäkring som ska täcka den. Om mormor spiller ärtsoppa på din dator är det ju inte Apple som ska betala för en ny, jag trodde folk förstod det.

Och ja, om din laddare går sönder och du vet att det inte är Apples fel, men ändå går vidare med att försöka lura dig till en ny av dem på garantin, gör du dig skyldig till bedrägeri. Det är en brottslig handling som inte alls ser bra ut i belastningsregistret, och eftersom 99mac inte är rätt forum att dryfta sådant i stänger jag den här tråden nu.

• Oregistrerad
  • 2006-09-18 17:41

Nu har jag ringt och kollat. Och ni som oroade er för lurendrejeri hade rätt.... Så ingen behöver oroa sig för att Apple förlorar pengar!

1
Bevaka tråden