Köpare vad har ni betalat för er begagnade G4?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-09-16 15:37

Prisbilden på begagnade macar är intressant och säljarna verkar inte ha påverkats speciellt mycket av att teknik som rätt högljudda fläktar, PowerPC, PCI, USBv1, långsam första gen airport, IDE, avsaknad av stöd för adressering av stora hårddiskar, AGP börjar bli lite ute.
Vill köpa en gammal QS för att få en Mac Os 9 dator till ungarna som även till nöds klarar X men att svara på annonser ger mig mera lust att sälja den QS vårt andra barn har (4500 för en fem år gammal upphottad QS 867 någon? ) än köpa.
Skämt åsido tycker jag max2000 är en rätt rimlig prisnivå för den modellen av datorer gamla som de är och utan garanti. Nåja man bestämmer ju själv vad man köper, men blir lite frusterad av bli anklagad för att komma med fräcka "skambud".
Ni som redan köpt begagnat vad har ni betalat?
Nivån på macsiter incl den här ligger ofta på för mig smått ofattbara 6-10k för G4 MDD, och 4-6k för en QS. Det tänker inte jag betala, gör alla ni andra köpare verkligen det? Ge gärna exempel på vad ni köpt efter intelswitchen/senaste månaderna och till vilket pris. Och om någon har en billig strulfri QS som ni tycker det är kul om några ungar använder ett par år till och vill sälja till oss för mera sympatiskt pris så skicka PM!
Mvh PTP

Senast redigerat 2006-09-16 16:28
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-16 16:21

Jag har inte köpt någon G4 sedan intelmacarna kom.
Vid jul köpte jag en Dual 450 för serveruppgifter. Tycker jag var värt det hela.
Och för 2år sedan en QS2002 Dual 1.33GHz för 6900kr, ett pris som var helt klart bra at the time. Fortfarande står sig rätt bra.

Med tanke på prestandaskillnader och programutveckling för intelmacar, framtid osv. tycker jag att värdena på datorerna sjunkit en aning mer än vad folk vill ha för sina.
Det där med anklagad för skambud har jag blivit ett flertal gånger, även fast jag tycker priserna varit helt till sin rätta.

För en QS 867MHz med sitt standardutförande i grafikkort osv. är 2k ett rimligt pris ja. Däremot om grafikkortet är ganska modernt eller om det är Dual CPU-maskiner stigerna värdet fort. En Dual 867MHz är värd 4-5k enligt mig.

• Medlem
  • 2006-09-16 18:49

4-5k låter mycket för mig även för en halvsnabb dubbelpropp som man ska använda som server. Som barndator har en sådan inget mervärde. Och vill man ha en hemserver undrar jag om det inte är bättre att hosta upp 1-2 tusenlappar till och köpa en tyst dualcore mini och sedan komplettera med ett 4hd externt firewirechassi a 1200kr när diskutrymmet tar slut? Vitsen med att köpa begagnat utan garanti måste väl ändå vara att spara lite pengar?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-16 19:21
Ursprungligen av PTP:

4-5k låter mycket för mig även för en halvsnabb dubbelpropp som man ska använda som server. Som barndator har en sådan inget mervärde. Och vill man ha en hemserver undrar jag om det inte är bättre att hosta upp 1-2 tusenlappar till och köpa en tyst dualcore mini och sedan komplettera med ett 4hd externt firewirechassi a 1200kr när diskutrymmet tar slut? Vitsen med att köpa begagnat utan garanti måste väl ändå vara att spara lite pengar?

Beror lite på vad man ska göra. I mitt fall så hade jag en OS X Server Licens för PowerPC att ta hänsyn till...

Men det är som alltid, efterfrågan driver priserna. Och är det ingen som vill köpa en dual 800+ för 4k så sjunker priset.

• Medlem
  • 2006-09-16 19:35

Helt rätt, får folk grejerna sålda så är det rätt ointressant om det är prisvärt
Det gäller helt enkelt att ha vett nog att inte köpa till överpris.
Inte desto mindre skulle det vara intressant att veta ungefär vad folk har betalat för dessa maskiner senaste månaderna, de som köpt.
Och de som köper "dyrt" har väl sina randiga skäl tex musikmjukvara el barnspel som trivs bäst i mac os 9, PCI kort som inte är kompatibla med G5 och nyare
Kanske ska man bita i det sura äpplet och inse att det ända vettiga för oss övriga i dessa märkliga tider är att köpa nytt?

Senast redigerat 2006-09-16 21:28
1
Bevaka tråden