Vad hände med studentrabatten på iPod?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är jag rejält sur på CSN-kortets hemsida. Det känns som att de har nonchalerat lanseringen av de nya iPodarna. De har bara lagt till produkterna på sin sida men priser eller studentrabatter stämmer inte alls.

Citat:

NYHET! iPod Shuffle: 1GB
Liten, läcker och rymmer 240 låtar.
Apple Store för konsumenter: 995 kr
Mecenat Apple Store: 731,25 kr
Du sparar 63 kr (9% studentrabatt)
Gratis frakt. Kostnadsfri lasergravyr.

iPod Shuffle kostar inte 995 kronor utan studentrabatt, den kostar 795 kronor. Dessutom är 995*0,91=905 kronor. Vad skriver de egentligen?! Dessutom trodde jag att man var berättigad 10 % rabatt?

Citat:

NY STORLEK, SÄNKT PRIS! iPod
iPod 30 eller 80 GB för film, musik och bilder
Välj mellan vit och svart.
Rymmer 7500 respektive 20.000 låtar.
Mecenat Apple Store: 30GB: 2795 kr, 80GB: 3695kr
Gratis frakt.
Kostnadsfri lasergravyr.

Vad har detta ens att göra på en rabattsida? Här är det banne mig ingen rabatt på priserna. Det är likadant med samtliga iPod Nano-versioner. Förut var det dessutom en text där det stod: "Du sparar 320 kr (10% studentrabatt)". Den texten är numera borttagen, och dessutom är 320 kronor inte 10 % utan lite mer än 11%.

CSN-snubbarna kan ju antingen inte räkna, eller så är det något krux i samarbetet med Apple eftersom det inte händer något med studentrabatten. Om man klickar sig vidare till Apples hemsida står fullpriset utskrivet och det vill man ju inte handla för.

Detta inlägg är förmodligen helt irrelevant och passar nog inte in någonstans men jag tyckte att jag behövde skriva det ändå. Så det så.

Upptäckte precis samma sak då de nya Ipodarna precis släpptes. Får hoppas att detta bara är temporärt och att de åtgärdrar det snarast. Som det är nu får man ingen rabatt alls.

Enkel sökning på forumet ger detta svaret:

Citat:

Annan mfl!
Tack för att du vill använda Mecenat Apple Store.

Det är numera bara studentrabatt på iPod shuffle, inte de andra nya iPod. Vi diskuterar med Apple och försöker övertyga dem om vikten av studentrabatt. Studentrabatt finns helt klart och tydligt på alla Mac som ingår i kampanjen och går man in på Mecenat Apple Store och väljer att köpa en Mac (som ingår i kampanjen) så guidas man igenom några sidor där man kan välja de äldre versionerna av iPod som berättigar till kampanjrabatt.

Inte helt enkelt, inte lättaste sättet, men sådana är de regler Apple sätter upp och som vi måste hålla oss till. Vi gör ständigt vad vi kan för att få så bra studentrabatt som möjligt och på ett så enkelt sätt som möjligt, så tack för allt ert stöd.

Det är viktigt när man klickar runt på Apples banners och knappar att kolla så man är kvar på Mecenat Apple Store och får den höga rabatten på sin Mac, dessvärre är där ett stort antal fellänkningar så man hamnar ut på Apple Store for Education/individuals, med lägre rabatt.

Hoppas det blev något tydligare.

Måns Thuresson
Mecenat

http://www.99mac.se/mecenat-csn-kortet/98953-koep-en-mac-och-fa-en-ipod-nano-pa-koepet-2.html

Okej, så det fanns ett svar ändå. Men det förändrar ju inte det faktum att priset på iPod Shuffle är felaktigt.

Varför är priset fel?

Kostar ju 795 kr i vanliga fall och på Mecenat kostar den 731. Verkar inte det rimligt?

Citat:

NYHET! iPod Shuffle: 1GB
Liten, läcker och rymmer 240 låtar.
Apple Store för konsumenter: 995 kr
Mecenat Apple Store: 731,25 kr
Du sparar 63 kr (9% studentrabatt)
Gratis frakt. Kostnadsfri lasergravyr.

Den kostar 795 för konsumenter, inte 995.

• Oregistrerad
  • 2006-09-17 14:41

Calleponken! Jag har lite svårt att förstå din aggressiva ton.

Givetvis skall information vara korrekt. Det stämmer att det står fel pris på ett ställe när man är inloggad, vi kommer att rätta till det på måndag.

Du tycker att vi har nonchalerat lanseringen av de nya iPodarna. En åsikt som du har all rätt att ha, men det kan vara på sin plats att upplysa om att vi inte har någon förhandsinformation om lanseringar av produkter från Apple eller prissättningsförändringar heller för den delen. Apple är även mycket restiktiva med information internt.

Du skriver "Dessutom trodde jag att man var berättigad 10 % rabatt?" samt "Om man klickar sig vidare till Apples hemsida står fullpriset utskrivet och det vill man ju inte handla för.". En rabatt är ingen självklarhet utan i många fall för vi långa diskussioner med olika företag om vikten av att ge studentrabatt och i de flesta fallen så förstår de och vi kan förmedla den. Man kan aldrig kräva en studentrabatt, det avgör företaget som tillverkar eller säljer produkten. En viss positiv ödmjukhet gentemot de företag som gör så är aldrig fel.

Nu är det till och med så att Apple har tagit bort studentrabatten på iPod shuffle - och vi kommer inte att uppdatera våra sidor förrän på måndag, så vi vet att de är felaktiga.

Mecenat och även jag själv delar din besvikelse över att Apple inte har studentrabatt på iPod (för tillfället), det bästa vi alla kan göra är att påpeka vikten av att ha en studentrabatt för Apple på ett konstruktivt sätt. Du, och alla andra, kan vara helt lugna för att vi för en intensiv diskussion och påverkan på Apple för att få tillbaka studentrabatt på iPod.

Jag tycker inte ditt inlägg är irrelevenat, det visar på behovet av studentrabatt, men hjälp oss istället med argument på ett sakligt sätt och ta tillfället i akt att utnyttja Back-To-School-kampanjen som ger ett fördelaktigare pris (må vara på de äldre modellerna).

Måns Thuresson
Mecenat
mans.thuresson@mecenat.se

Ja jag har funderat lite och tror att en ursäkt vore på sin plats. Jag vet att det är ett privilegium att få rabatt överhuvudtaget, och att det tar tid att införa rabatter och föra diskussioner. Kom på senast i eftermiddag att det inte är så konstigt att det inte är någon rabatt på iPodarna ännu i och med att Apple knappast lär yppa något om nya produkter förräns de är släppta och att diskussionerna inte kan börja förrän då.

Det här med 10 % rabatt var menat som en fråga då jag inte visste hur det låg till. 9 % är mycket bra, ja all rabatt är mycket bra för den delen. Däremot kan jag erkänna att jag var ganska bitter när jag skrev att man inte ville handla för fullpriset, men det beror ju på att jag hade sett ljuset i tunneln!

Jag vill att du ska veta att jag är en mycket ödmjuk och sympatisk person i övrigt, man brukar komma bättre överens med människor på det viset. Däremot har jag det problemet att när jag diskuterar om något så brukar jag välja att förbise de delar som jag inte vill påskina. Det är ju oftast mer övertygande om man utelämnar de negativa delarna när man pratar för en produkt. Huruvida det är omedvetet vet jag inte, men tyvärr blev det så.

Jag ber om ursäkt än en gång! Jag har lugnat ner mig nu
Peace out!

Ps. Jag hade utnyttjat Back-To-School om jag varit arton år, men det blir jag inte förrän i december.

• Oregistrerad
  • 2006-09-18 07:00

No Hard Feelings

/Måns

Slutet gott allting gott!

Vill bara säga att jag tycker det är fantastiskt bra att ha thure här på forumet som kan svara på frågor och föra mecenats talan. tack thure!

Jag ändrade rubriken. Den gamla, "Hur slö får man bli", sa inte så mycket om vad tråden handlar om, nämligen den borttagna studentrabatten på iPod.

• Oregistrerad
  • 2006-09-19 23:56

Tack för de varma orden, Marcus. Uppskattat!

• Medlem
  • Mölndal
  • 2006-09-20 22:15

Så man kan köpa nya ipod nano 4gb för 1995 kr i samband med ett macbook köp och få 1450 tillbaka?

• Oregistrerad
  • 2006-09-20 23:43

yuehan, det är bara de äldre iPod och iPod nano som ingår i Apples Back-To-School-kampanj efter introduktionen av de nya iPod.

Om du har CSN- eller Mecenatkort, gå in på Mecenat Apple Store och välj en MacBook och gå vidare i processen så kommer du till sidan där du kan välja iPod.

Läs även Apple kampanjdokument för alla detaljer om du skall göra för att få pengar tillbaka från Apple.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2006-09-21 17:08

okej, tack. Väntar på att mecenatkortet ska anlända

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-22 20:14

Mitt har anlänt men inte fane mej har jag råd

• Oregistrerad
  • 2006-09-25 14:01

Fast shuffle och nanon är inte dyra ändå...

• Oregistrerad
  • 2006-11-23 16:56

Studentrabatten på iPod är inte tillbaka, men vi (Mecenat) lanserade en studentkampanj igår på just iPod. Bra tillfälle om man är student och vill köpa iPod och visa Apple nyttan av speciell studentprissättning. Mer i detta inlägg.

Måns Thuresson
Mecenat (CSN- & Mecenatkortet)

• Medlem
  • Järfälla
  • 2006-11-23 17:10

MediaMarkt säljer iPod nano 2GB för ca. 1000kr och 4GB för ca 1750kr..
iaf. i GBG..

1
Bevaka tråden