Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mighty Mouse kan bara scrolla nedåt!

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-14 20:26

min Apple mus har problem med "mitten scroll-hjulet". Det går jäätebra att scrolla nedåt, men inte uppåt.

Är den defekt (borde ju vara samma pryl inne som fixar det).

  • Oregistrerad
  • 2006-09-14 21:30

Har den alltid varit sån? min hade det problemet nån gång men jag klickade lite på skrollen och efter ett tag så var det igång igen som vanligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-14 21:39

För mig har detta hänt två gånger och då har det hjälpt att lägga en lätt fuktad fiberduktrasa på bordet och gnugga den uppochnervända musen mot denna.

hade problem med min också. började med att det bara gick att scrolla åt ett håll och nu fungerar inte scrollhjulet överhuvudtaget...

  • Oregistrerad
  • 2006-09-15 10:30

Hej. Jag hade samma problem min gick ite att scrolla nedåt på. Körde som F_N upp och ner så kom den igång igen. Misstänker att det lätt hakar upp sig om det kommer nåt litet smuts i den. Tipset med fuktad trasa låter som en bra ide!

Det är smuts mellan kulan och lagren.. Jag hade det på min MM också. Tyvärr kan du inte öppna musen utan att ta sönder den (limma går dock alltid). Gör som jag gjorde (och Bebben sa), fukta en trasa eller bomullshandduk och vänd mus upp och ned. Gnugga/rulla sedan kulan upp och ned och i sidled ett tag. Därefter borde musen funka felfritt igen.

Superbra tips om fuktad trasa. Jag har två Mighty Mouse, med scrollproblem. Scrollning nedåt fungerade inte. Men efter Bebben och Marcus förslag, fungerar de perfekt igen!

Jag måste bara tillägga att jag nu arbetat ett par timmar med båda mina Mighty Mouse-ar på olika datorer och kan konstatera att de fungerar perfekt igen. Jag var rädd att jag måste lämna in dem på reparation, men tack vare Marcus och Bebben scrollar jag som aldrig förr!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-24 13:47

funkar för mig med!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-09-24 18:26

Tack för tips,fått samma problem idag &
nu funkar musen perfekt. Kanske fett från finger som kommer in? Någon som testade ngt medel istället vatten?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-25 20:16

min har helt dött ihop nu. fungerar iförsig sidledes, men går varken att scrolla upp eller ned.

har haft tidigare problem och kört trasa... tillslut gav den upp.

snart kommer en flygande (trådlös) som ersätter den trådburna. ska kasta in sladde på service sen och se vad de säger...

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 09:18

Verkar som min fungerar nu. Hade samma problem med min första och den kom också igång efter en stund, men med den nya tog det mycket längre tid. För mig är det dock en vetenskap att det bara fungerar åt ena hållet, mycket konstigt

  • Oregistrerad
  • 2006-10-17 19:55

Jag har gnuggat och gnuggat, med torr, fuktig, trasa. Men inget vill hjälpa. Innan jag började funkade den bara inte neråt, nu funkar den knappt i nån riktning. Vad göra?

Bockar och tackar.
Alles OK igen.
Puss & Kram

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-22 16:40

Min funkar ca en vecka, sedan får jag ta till trasan igen för att få igång scoll-ner.

Hamnade nyss i en "återvändsgränd" när jag testade den nya zoomnings-funktionen i 10.4.8 (ctrl+scroll upp). Kunde ju inte ctrl-scrolla ner för att zooma ut igen! Ungefär som att köra bil med kikare framför ögonen... En ut och inloggning fixade det.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-08 21:18
Ursprungligen av IngoX:

Min funkar ca en vecka, sedan får jag ta till trasan igen för att få igång scoll-ner.

Hamnade nyss i en "återvändsgränd" när jag testade den nya zoomnings-funktionen i 10.4.8 (ctrl+scroll upp). Kunde ju inte ctrl-scrolla ner för att zooma ut igen! Ungefär som att köra bil med kikare framför ögonen... En ut och inloggning fixade det.

Låter roligt/intressant =D
Är det någon som vet om MS Optical Mouse 3000 är bättre eller likvärdig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 08:08
Ursprungligen av IngoX:

Hamnade nyss i en "återvändsgränd" när jag testade den nya zoomnings-funktionen i 10.4.8 (ctrl+scroll upp).

Zoomningsfunktionen får man då man installerar drivrutinerna till MightyMouse. Du kan även zooma ut genom alt-kommando-+

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-09 11:47
Ursprungligen av pesc:

Du kan även zooma genom alt-kommando-+

Sedär, jag tyckte jag prövade allt som var logiskt, och logiskt för mig inbegrep ctrl-knappen eftersom det är den som man trycker när man scroll-zoomar.

Har ocså tröttnat på min MM nu. Det lilla scroll-hjulet passar mig jättebra, men inte förrän det kommer i en modell med IR/laser-avkänning. Vägrar tvätta händerna.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-09 08:22

Zoomen funkar med vilken scrollmus som helst, utan drivrutiner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 10:57
Ursprungligen av Konrad:

Zoomen funkar med vilken scrollmus som helst, utan drivrutiner.

På en Powerbook (G4) kan man ju scrolla genom att dra med två fingrar. Jag har provat att hålla ner ctrl och scrolla på paden och det zoomade inte innan jag installerade MightyMouse drivrutiner, men fungerade då jag hade gjort det. (Provade 3 PBs)

Så jag trodde att det hade med drivrutinerna att göra. Jag har inte provat någon annan scrollmus utan MM-drivrutinerna, men det har du? Vad körde du då?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-09 11:55
Ursprungligen av pesc:

På en Powerbook (G4) kan man ju scrolla genom att dra med två fingrar. Jag har provat att hålla ner ctrl och scrolla på paden och det zoomade inte innan jag installerade MightyMouse drivrutiner, men fungerade då jag hade gjort det. (Provade 3 PBs)

Så jag trodde att det hade med drivrutinerna att göra. Jag har inte provat någon annan scrollmus utan MM-drivrutinerna, men det har du? Vad körde du då?

Jag har inte provat att zooma med styrplattan, eftersom mina båda PB är för gamla för det. Den funktionen kom på slutet.
Jag har en Microsoft- och en Logitechmus. Zoomen funkar med bägge. Har även en stationär PowerMac, zoomen funkar på den också med en trådlös Logitechmus.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-11-09 16:02
Ursprungligen av pesc:

På en Powerbook (G4) kan man ju scrolla genom att dra med två fingrar. Jag har provat att hålla ner ctrl och scrolla på paden och det zoomade inte innan jag installerade MightyMouse drivrutiner, men fungerade då jag hade gjort det. (Provade 3 PBs)

Så jag trodde att det hade med drivrutinerna att göra. Jag har inte provat någon annan scrollmus utan MM-drivrutinerna, men det har du? Vad körde du då?

Även min mus, en gammal MS-mus, klarar av att zoom med scrollen, lika så så funkar det på min trackpad (MBP)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-09 10:32

Jag har tagit MM i försvar förut men nu börjar jag också ledsna. Scrollhjulet hakar upp sig 1 gång/vecka ungefär. Sist rengjorde jag det genom att spruta in lite "cleaning solvent" under scrollbollen och gnugga. Svarta flagor av något som jag inte vill veta vad det var kom ut och scrollen funkade bra, men nu har den börjat krångla igen. Tyvärr är det nog helt enkelt så att det är en dålig konstruktion.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2006-11-09 10:57

Har haft samma problem med min MM och tillslut hjälpte inget, jag tog då isär den och se, det är samma konstruktion som de gamla mössen och då fastnar det givetvis skit på rullarna.

Är man bara försiktig när man tar bort den första ringen som är limmad och använder så lite som möjligt när man sätter i hop den igen så går det bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-09 16:35

Jahapp, där ser man! Blir inte riktigt klok på varför mina G4 PB inte klarade det förrän jag installerade MM drivrutiner. Jag kanske hade för gammal OS X eller nåt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-09 22:04
Ursprungligen av pesc:

Jahapp, där ser man! Blir inte riktigt klok på varför mina G4 PB inte klarade det förrän jag installerade MM drivrutiner. Jag kanske hade för gammal OS X eller nåt.

Den funktionen kom först med de trådlösa mighty mouse drivrutinerna, sen så kom den till alla med 10.4.8 uppdateringen av Mac OS X

Men alltså, hörni? Tvättar ni inte händerna innan ni använder edra pekdon? Eller är ni snusare allihop?

Jag måste säga att jag inte haft några problem med min MM. För mig har det alltid funkat med tryckluft på burk. Några små tryck vid mynningen är allt som behövs. (Förutom en väl avvägd hygien och en trasa mikrofiber, men så har jag inget liv heller).

Det låter bra, jag ska prova med att gnugga musen mot en fuktig trasa.

Undrar bara om det fungerar med min frus...

;o)

Hmm, ja...

Jag mekar hotrod, snickrar, älskar choklad och har ett liv ;o)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-07-23 20:42
Ursprungligen av studiox:

min Apple mus har problem med "mitten scroll-hjulet". Det går jäätebra att scrolla nedåt, men inte uppåt.

Hade liknande problem med min skrollkula. Se mitt inlägg i relaterad tråd.

1
Bevaka tråden