Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa Linuxdistributionen för iBook 1.33

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-14 13:50

Jag kommer snart att få hem en G4 iBook 1.33Ghz med snart 1.5GB ram

Jag vill gärna köra både OSX och en annan linux distribution.

Vad jag undrar nu är vilken distribution som lämpar sig bäst för denna modellm har kört MEPIS på PC innan och är väl inte Uber på Linux men håller på att lära mig iaf. Därför vill jag ha så lite pain in the *ss som möjligt i form av drivturiner för grafikkort etc etc

Tänkte även spela enklare LAN spel på den som Quake och Unreal Tournament samt använda 3Dmodelleringsprogram.

Någon Linuxräv som har några bra tips till en engagerad MacNewbie.

Tacksam för svar

// Peter Malm

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-15 15:25

Ubuntu verkar funka ok iaf så får väl testa det till att börja med.
Poner att jag skulel strula till det rejält med partitioner och sådär kan jag dra i OSXskivan och göra en ny stor partition igen då med en ny ren OSX install eller kräver det mer meck?

Tacksam för svar

Ursprungligen av RoZioN:

Poner att jag skulel strula till det rejält med partitioner och sådär kan jag dra i OSXskivan och göra en ny stor partition igen då med en ny ren OSX install eller kräver det mer meck?

Det räcker med det.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-18 12:10

Låter riktigt bra det där, tvivlar på att OSX inte ska kunna fixa allt jag vill göra med maskinen men vi får väl se, dessutom är det kul att lalla runt i Linux även om jag inte är helt 100 på det ännu

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 21:24
Ursprungligen av RoZioN:

Ubuntu verkar funka ok iaf så får väl testa det till att börja med.

Jag rekommenderar varmt att du bytar till Kubuntu. En stor förbättring enligt mig. Trodde först "vadå det är bara KDE istället" men tycker nu att det har en mycket varmare och välkomnande look, är stabilare och snabbare och har mycket bättre medföljande applikationer som t.ex. Kopete, K3B och Amarok. Otroligt bra alla tre.

Ubuntu är en mycket bra linuxdistribution. Rekommenderas!

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2006-10-19 09:35

Kör Ubuntu. VIll du senare testa KDE, Fluxbox eller nån annan fönsterhanterare ser ut går det utmärkt att installera det via synaptic eller apt-get och sedan välja fönsterhanterare när du loggar in.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-19 16:42

Jag har aldrig förstått det där med hur man kan köra Mac OS X och en Linuxdistribution.. Installerar om OS X, startar om till Ubuntu för det är det jag vill ha, installerar därifrån men får ett felmeddelande att GRUB inte kunde installeras. Självklart innan jag installerade OS X delade jag upp hårddisken i två delar, så att ena delen är till OS X och den andra Ubuntu, men ändå verkar det ju inte funka. En polare fick det att fungera på sin iBook G4 1.33 GHz men jag har en MacBook så jag vet inte var felet ligger / kan vara. :/

Ursprungligen av dayweed:

Jag har aldrig förstått det där med hur man kan köra Mac OS X och en Linuxdistribution.. Installerar om OS X, startar om till Ubuntu för det är det jag vill ha, installerar därifrån men får ett felmeddelande att GRUB inte kunde installeras. Självklart innan jag installerade OS X delade jag upp hårddisken i två delar, så att ena delen är till OS X och den andra Ubuntu, men ändå verkar det ju inte funka. En polare fick det att fungera på sin iBook G4 1.33 GHz men jag har en MacBook så jag vet inte var felet ligger / kan vara. :/

Man måste installera en bootloader manuellt. Att installera grub ifrån ubuntuinstallationen fungerar tyvärr inte på intelmacs. Jag följde en guide för att göra detta och det var lite krångligt.
Vad du kanske vill göra, vilket jag själv ska göra, är att vänta på final release av Fedora Core 6 istället vilket ska vara gjort att fungera på intelmacs.
Jag lyssnar på podcasten "the linuxactionshow" (www.linuxactionshow.com) där en av snubbarna för några avsnitt sedan berättade om sitt försök med senaste testversionen, test 3, av Fedora Core 6 på sin macbook. Den installerade bootloader korrekt och så när han testade. Sen blev det ju lite mek med att få igång wireless men lät inte så svårt.

edit: När jag fick igång ubuntu fungerade det dock bra, airport och sleep fungerade t.ex. efter man installerat lite programvara i efterhand. Dock så fungerar ju inte scroll på "touchpad" eller vad den kallas vilket är lite störigt.. Sedan fick man högerklicka med ctrl-pekplatteknapp om jag inte minns fel...

1
Bevaka tråden