Macbook eller mini?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag ska få 20.000 kronor i skadestånd på grund av sexuella trakasserier, och tänkte använda en del av pengarna till att köpa en ny dator. Jag har just nu en Powerbook G4 867Mhz med trasig hårddisk, och 5.000 ska gå till Hdiskakuten för att fixa den. Sen när jag tagit det som jag behöver från den datorn så ska jag ge den till min PC-mamma hade jag tänkt.
Den dator som jag är intresserad av just nu är en vit Macbook, billigaste versionen, och (tills de nya kom) en vit 4GB nano. Nu så tittar jag mer på en stor iPod, för jag vill ha en vit, som matchar mina andra tillbehör.

Men. Jag vill ju gärna ha en bärbar dator, men eftersom jag flyttade hemifrån för inte så länge sedan så är det många saker som jag har större behov av, så jag har börjat att titta på Mac Mini som alternativ. Enbart på grund av det låga priset...

Så. Vad tycker ni, ska jag investera i en Macbook, eller spara pengar på att köpa en mini? Skärm, tangentbord, mus, etc. har jag redan, så det är ju bara datorn som saknas. Jag vill ju så gärna ha en Macbook, men med min dåliga ekonomi så är det svårt att försvara rent ekonomiskt. Jag går in på Office Apple Center här i Sundsvall varje dag efter skolan, och fantiserar. Jag har levt i ett halvår utan dator nu, och jag är desperat. De viktigaste sakerna gör jag här på skolan, och en del smågrejer som mail, etc. gör jag på Office. Jag har på kort tid blivit stammis där, dock utan att någonsin ha köpt någonting.

Några frågor om CSN- Mecenat-kortet. Jag går i gymnasiet, är jag då berättigad till ett kort? Hur gör man för att ansöka?
Jag vill ju gärna ha datorn direkt (alltså köpa den på Office), men då får jag ju varken poäng på 99bonus, eller använda studentrabatt?
Kan man fortfarande dra av moms (via mammas företag) om man köper med studentrabatt?

• Oregistrerad
  • 2006-09-13 14:04

Jag förstår inte varför du inte bara byter hårdisk i PB G4'an, och väntar tills du har mer pengar innan du räddar den hårddisk som kraschat. Ny hårddisk kostar inte 5.000, snarare 2.000 om du vill ha en med lite utrymme. Då har du ju en bärbar dator :?

Jag skulle ju kunna göra som du säger, men en del av filerna på den hårddisken är ganska ovärderliga för mig, varför jag anser 5.000 kronor vara ganska billigt (speciellt om man ser till alternativen för att rädda krashade hårddiskar). Är det förresten någon som vet något ställe som är billigare än Hdiskakuten på att fixa krashade hårddiskar?

Jag känner att jag behöver en lite snabbare dator. När Powerbooken fortfarande användes så kändes det som att den bara blev segare och segare, och dessutom så blir det ett billigt sätt att få min mamma att switcha (visserligen lånar hon min iMac G3, men ändå). Jag älskar min PB, men då jag ar börjat att göra mer och mer krävande saker så behöver jag en snabbare dator.
Photoshop går iofs via Rosetta, men det är väl ändå snabbare än på min 867Mhz'a?

• Oregistrerad
  • 2006-09-13 14:41

Att det känns segt kan ju bero på att du börjar få ont om utrymme på hårddisken oxå

Kan du boota den som Target och få upp den som disk från din iMac G3? Eller hur krashad är den?

Jag vet inte hur snabbt PS är med Rosetta. Men jag skulle tro att en G4 med en 7200 disk borde gå hyggligt snabbt..

Den är helt rökt, och går således inte att boota med, tyvärr. Har försökt starta upp den med min morbrors PB G4.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-15 01:24

om jag hade varit du hade jag om möjligt köpt det jag vill ha redan från början. Om det är macbooken du trånar efter så är det macbooken du ska ha. Annars kommer du (om du är som jag) ändå fortsätta vilja ha macbooken efter du köpt minin.

Ja, du har rätt... det blir nog en Macbook för min del.

1
Bevaka tråden