Att köpa en gammal mac

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-09-13 08:21

Hejsan,
jag har funderat på att skaffa en dator som skall fungera som fileserver, ftp och enkel webserver. Datorn skall handskas med både osx, linux och windows.

Ok, nu vet ni vad jag skall ha den till.

Mina önskemål är foljande:
* datorn skall vara tyst
* datorn skall vara strömsnål
* datorn skall vara billig

Vad tycker forumet jag skall leta efter?

Jag kan mycket väl tönkamig att lägga ner lite arbete för att uppnå mina kriterior.

En gammal mac...

En G4 Cube utan bildskärm eller tangentbord. Köp till en en ny 120 GB disk för ca 600 SEK. Kan fungera också som prydnad....

Installera OSX (max 120 GB disk) eller Linux (ingen begränsning på diskstorleken) på den, tuta och kör.

• Medlem
  • Västerås
  • 2006-09-14 06:43

En Cube G4. Jo, jag har tittat på dem men de säljs för överpriser på grund att sitt vackra utseende. De kostar mellan 3500 - 4500 på blocket. För de pengarna är det inte långt till en minimac som jag anser är en kraftfullare dator.

Något annat förslag.. billigare?

Det mesta med en G3 eller bättre duger väl? En helt vanlig iMac G3 med stor disk och mycket minne borde vara trevligt, de borde väl vara strömsnåla och dessutom är de tysta. iMac G4 är ännu bättre men då stiger räkningen lite.

En iMac G3 kan säkert fungera bra. Försök få tag en med DVD-slot (från 400 MHz och uppåt) så är de oftast ganska tysta då de saknar fläkt. De brukar gå att få tag på för ett par hundra kronor. Om du ska köra Mac OS X ska du först se till att de har Apples kostnadsfria firmware-uppdatering installerad.

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-09-14 09:05

PM G4 är ju annars perfekt som server, men den låter ju på tok för högt.
Har en G4 733 som server i en garderob, men funderar på att flytta upp den på vinden för den låter så mycket..

• Medlem
  • Västerås
  • 2006-09-14 19:28

En iMac G3 är ju billig och bra, skall snoka runt lite och se om man kan stänga av skärmen (CRT) så att man kan spara lite Watt.

Har sett lite ombyggnationer på nätet men de bygger mycket på PC lådor och ATX nätdelar. Då missar man lite av tystheten och det blir flera nu kostnadsdrivande delar.

Du kan ställa in den så att skärmen slocknar automatiskt då den stått oanvänd i en minut.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-09-14 23:32

Jag har själv en Powermac G4 som server. Efter ett byte utav nätaggsfläkten blev datorn helt tyst, hör bara hårddiskarna vibrera. Det är en Dual 450 Gigabit Ethernet.
Den servar både Windows och OS X-datorer med nätverksenheter, både Samba-share och Apple-talk.

Jag tycker den är en perfek hemmaserver, sedan kan man kosta på den OS X Server om man känner för det. Och få ut det lilla extra.

• Medlem
  • Västerås
  • 2006-09-16 08:17

Jag börjar bli lite besviken på beg.priser på apple grejer i Sverige. Det verkar vara en säljarens marknad. Jag får nog glömma att använda en mac som server, skall istället köpa en tyst liten kurobox (www.revogear.com). Det blir billigare och tystare.

1
Bevaka tråden