Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leopards nya gränsnitt?!

Tråden skapades och har fått 94 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-13 23:30

Dear Apple.

I'm sorry, but this is the first time we will complain. iTunes 7 is so fucking ugly!
We love the speed, the new feutures, the views is fantastic and the iPod settings is great and so on. But please you can't do this to us! The colours is totally wrong combinated, the scroll bar is'nt "fun" to drag in any more and I can't play my music because the play button is so gray and awful! Where're our EQ button, you can't put it in a meny! (Maybe put in an "Customize toolbar" a'la Finder into iTunes, but that is not good for the easy of use)

If Apple take this design into iLife, iWork and Finder we will be so sorry. I promise that almost all of your customer prefer the iTunes 6 look. I will not download ugly but nicer skins like I done back in the Win98 time, specially not to the Finder in Leopard.

If you will rebuild the look, please do it better. I've got an suggest, I think that the noble wood in Garageband stands for the instrument feeling and is'nt iTunes a music app? But not just wood, have som gray also. Thats good but not only gray with a little touch of blue.

I'm sorry to say this but I want to work in an enviroment thats looks good, that was one of my main reason to do the switch.

Thanks in advance. Teddy of Sweden

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-13 23:34

Skicka det inlägget med Feedback! Det gjorde jag! http://www.apple.com/feedback/itunesapp.html

Jag gillar verkligen inte deras nya "scroll" grejer. Inte Aqua nånstans. Det är F.U.L.T. Annars är det ganska bra.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-09-14 00:47

Jag tycker det är snyggt iaf, och blir bara glad om dom gör om resten av OS X att se likadant ut. Dom blåa bubbelsakerna man scrollar med nu ser lite jobbiga ut tycker jag.

Wow, har aldrig sett Apple misslyckas så grovt när det gäller design förut. Hoppas många skicka feedback och säger till dem, och hoppas de ändrar det, även om det känns som lite mycket att be om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 06:18

Vad går alla på som tycker iTunes 7 är fult? Jag kan inte se det alls… Programmet är helt klart en positiv utveckling av iTunes (brushed metal är på tok för "tungt", mycket bättre så här). Mindre rundade hörn ser modernare och renare ut. Att alla Apple-program borde ha samma utseende håller jag till viss del med om. Program som kan se lika ut borde göra det. Det enda som känns ologiskt är Bläddra-knappen längst ner på fönsterkarmen… Annars är vänsterlisten grymt snygg. Visserligen skulle Apple kunnat ta lite av sitt egna Aperture för ännu mer "stilighet" men som det är nu är helt klart bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 08:51

Men jag menar CAPS på rubrikerna (BIBLIOTEK, AFFÄR, SPELLISTOR)! Vad FAN tänkte personen med?

Ursprungligen av Earlen:

Men jag menar CAPS på rubrikerna (BIBLIOTEK, AFFÄR, SPELLISTOR)! Vad FAN tänkte personen med?

Att reta folk med redan högt blodtryck?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-14 10:34

Det nya utseendet är ju bomben alltså. Skitsnyggt. Hoppas att Apple ändrar hela OS:et till samma.

Jag förstår inte riktigt varför folk gillar dom där gamla scrollbarsen. Dom passar ju absolut inte in i resten av användargränssnittet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 10:45

Nej, det är fult och kantigt. Om jag vill använda Windows installerar jag Windows...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 10:51

Den som ser likheter mellan Windows och iTunes….ja….nej… det går inte, för det finns knappt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 10:55

nej inte på det visuella planet... snarare på hur klantig designen e.

iTunes 7 är riktigt smäckert och snyggt. Hoppas verkligen att hela OS:et får det utseendet.
Hela alla programmen så det blir "unified".
Det är pro app desigenn som modifieras till "vanliga" GUI. Me like, alot.
Aqua Extreme och iTunes 7 liknar till och med varandra till vissa delar.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-14 11:02

Det skulle verkligen inte skada med en möjlighet att välja mellan Aqua, Unified och allt vad det heter för alla program via någon inställning i Systeminställningar till exempel.

Jag kan hålla med om att hela iTunes borde ha samma utseende, det är lite synd och signalerar dålig kvalitetskontroll att mitt bland allt hitta de gamla versionerna av Aqua-gränssnittet, till exempel i equalizern.

Men det är snyggt, källistan, iPod-delen, ja, allt har blivit mer utilitaristiskt och välputsat, precis som hårdvaran länge varit. Känns naturligt att vara framför iTunes.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-14 18:47

[QUOTE="Men det är snyggt, källistan, iPod-delen, ja, allt har blivit mer utilitaristiskt och välputsat, precis som hårdvaran länge varit. Känns naturligt att vara framför iTunes.[/QUOTE"]

Instämmer, särskilt bra blev iPod-delen, man får ju upp en bild på sin egen modell och inställningarna är smidiga nu, och snygga...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 11:26

Hur kommer det sig att Mac-folket på 99mac skriker "OOOH!" och "AAHHH!" så fort Apple släpper en produkt? Även om den är halvfärdig, ful eller suger, eller bara är halvbra. Nog för att jag är en fanboi ibland, men jag gillar inte okritisk avgudadyrkan.

Ursprungligen av Mondo:

Hur kommer det sig att Mac-folket på 99mac skriker "OOOH!" och "AAHHH!" så fort Apple släpper en produkt? Även om den är halvfärdig, ful eller suger, eller bara är halvbra. Nog för att jag är en fanboi ibland, men jag gillar inte okritisk avgudadyrkan.

Bra fråga, det är antagligen samma fenomen som du ser på en konsert när BB King gör ett solonummer med gitarren, eller Mellberg fintar bort två portugisiska försvarare eller något...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 11:42

Hehe fin liknelse!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 13:16

nej inte på det visuella planet... snarare på hur klantig designen

Humm… Jag vet inte riktigt vad man ska säga….Säg ett praktiskt program som inte är det?

Hur kommer det sig att Mac-folket på 99mac skriker "OOOH!" och "AAHHH!" så fort Apple släpper en produkt? Även om den är halvfärdig, ful eller suger, eller bara är halvbra. Nog för att jag är en fanboi ibland, men jag gillar inte okritisk avgudadyrkan.

Bra fråga men jag förstår inte hur det relateras hit? iTunes 7 och dess funktioner är ganska mycket "Ohh, ahhh" skulle jag säga även om vi i Europa inte får ta del av dess funktioner ännu. En väldigt bra, gratis, update av ett program som troligen rullat flest timmar på mina datorer. Visst ska man vara kritisk och skeptisk, men gärna med motivationer i bakgrunden. GUI från Apple har det största problemet i att idag vara väldigt "hoppigt" - alla program håller lite "sin stil" vilket inte är bra i det stora hela.

Det finns säkert "idioter" som sitter kåta på IRC när Apple lanserar saker och verkligen skriker "OMG OMG OMG!!!!" för att man byt färg på iPoden. Direkta fanatiker tycker jag vi klarar oss ganska bra utan här på 99mac.

Nu har jag stirrat länge på itunes för att bedömma eller se vad som är så fult.

Scrolllisten tycker jag är bättre än den aqua listen som finns idag. Jag är svag för utseendet på Aperture - mer av det och jag är nöjd.

Var lite negativ angående det nya utseendet i en tidigare tråd, men jag är beredd att ta tillbaks det delvis.

Den lätt violettonade gråa grafiken i kombination med de ljusa och mörka metallfärgerna de kör med under "Party Shuffle", bara precis den nedre delen - helt underbart! Så borde hela Leopard se ut.

Det här utseendet menar jag:

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-09-15 22:34

Jag förmodar att de flesta gnällollar i denna tråden vred sig i svåra smärtor över hur OS X såg ut, när man var van vid OS 9...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-15 23:39

Allt som är nytt är inte snyggt per automatik. iTunes 7 är platt och hårt och inte speciellt Macigt. Nya trista scrollisten är ett steg tillbaka designmässigt. Hela utseendet är tämligen 2-dimensionellt. Och fult.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-16 00:24
Ursprungligen av rasta:

Allt som är nytt är inte snyggt per automatik. iTunes 7 är platt och hårt och inte speciellt Macigt. Nya trista scrollisten är ett steg tillbaka designmässigt. Hela utseendet är tämligen 2-dimensionellt. Och fult.

Hålle absolut med. Det börjar likna Windows XP.

3D är inte heller snyggt per automatik

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-09-16 08:55

Snacka om att överdriva. Jag tycker det ser helt ok ut, kanske lite tristare än tidigare. Men fult? och likt XP? Snacka om att överdriva...

Det man kan tycka är att dom inte förhastar sig till releasen utan att de verkligen tänker till - framförallt för att få det enhetligt rakt igenom och att användarvänligheten ligger i fokus.

Som det är nu är nästan Vista mer enhetligt än OSX

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 11:35
Ursprungligen av draags:

Som det är nu är nästan Vista mer enhetligt än OSX

Ja. Personligen tycker jag även att knapparna i iTunes 7 är fulare än i föregående version, men mitt stora problem med utseendet är just att Apple är så inkonsekventa - inget program är det andra likt!

Ursprungligen av tei:

... mitt stora problem med utseendet är just att Apple är så inkonsekventa - inget program är det andra likt!

Det är synd, men samtidig inte så konstigt. Det är ju ganska naturligt att byta utseende när byter verision, och byter man inte verision på allting samtidigt så kommer man ju inte i fas.

Bevaka tråden