Ny PowerMac G5, dumt köp idag?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-09-11 22:18

Behöver en stabil Mac till studion där jag kommer att köra Logic musikproduktioner samt lättare filmredigering. Har en begränsad budget på max 20 000 för datorinköp. Har en PM G5 2X2 GHz på gång med standardkonfiguration för 14 000, alldeles ny.

Är det det dumt att köpa G5 i dagens läge för mina behov? Ska jag försöka skrapa ihop till den betydligt dyrare MacPro?

Tacksam för åsikter...

/Z

• Oregistrerad
  • 2006-09-11 23:12

Jag tror det ska funka fint. Vist mac pro kanske håller lite längre men G5an håller minst 5 år till. Jag vet flera studior som fortfarande använder G4or. Det ända som kanske är segare med en äldre är ju att du kanske inte kan fortsätta bygga ut den i samma grad och att du kanske inte kan använda dom allra nyaste pluggarna som kräver jätte mycket av datorn.

• Oregistrerad
  • 2006-09-11 23:32

G5an e död.

G5 kan vara snabbare än Intel på PPC-applikationer.

/M

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-12 01:01

G5 är en grymt bra dator...
Logic & PPC funkar.

I say go.

• Oregistrerad
  • 2006-09-12 01:05

då kan man ju lika gärna köpa en ny Mini som är minst lika kvick som G5an (i Logic) för betydligt mindre pengar...

Ursprungligen av DaPhox:

då kan man ju lika gärna köpa en ny Mini som är minst lika kvick som G5an (i Logic).

Nix, det stämmer inte!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-12 03:23
Ursprungligen av DaPhox:

då kan man ju lika gärna köpa en ny Mini som är minst lika kvick som G5an (i Logic) för betydligt mindre pengar...

finns det plats för ljudkort i en mini?

• Oregistrerad
  • 2006-09-14 20:25
Ursprungligen av Jonaz:

finns det plats för ljudkort i en mini?

nej...

• Medlem
  • Västerås
  • 2006-09-12 22:14

Behöver flexibiliteten som en PowerMac/MacPro har. Dvs. kunna byta ut komponenter och uppgradera som jag vill. I dessa fall går låsta burkar som Mini/iMac bort. Frågan gäller alltså valet mellan PowerMac G5 eller MacPro.

/Z

• Oregistrerad
  • 2006-09-14 18:12

Vad är det för studio? Hur mycket ska du köra i datorn? tex ska du använda mycket krävande plugginer och midi instrument i logic? eller bara använda för att hålla uppe projekt och klippa? Om du kör alla effekter externt så behöver du ju inte alls lika mycket dator.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-14 21:29

G5 alla dar i veckan, för studio - det bästa valet för dom pengarna...

/Tangen

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-14 21:46

Kläm in 4 GB RAM i den där burken och du har en mycket bra musikdator - en arbetshäst som du kan producera musik på i många, många år. Kom ihåg att om du får ett stabilt system (vilket du får) så behöver du inte hänga med i utvecklingen på länge. Jag vet professionella studios som fortfarande kör OS9 på G4:or. Varför? Jo, dom fick till en stabilitet för 5 år sen - och sen bara rullar det och att hålla på och uppdatera mjukvara och hårdvara hela tiden har inga proffs tid med. Rulljangsen står aldrig still - det bara rullar och tid är pengar.
Denna hysteriska uppdateringspsykos som florerar är mest för privatamatörer - som kan tillåta experiment, kracher och stillastående burkar. hemma är jag sån På jobbet hittar man det stabila flödet - sen kör man och skiter fullständigt i updatepsykoserna i många år

Är det dessutom inte billigare med RAM till en G5 än en MacPro? Får du full garanti? Låter som ett hyfsat köp men kanske att du kan pruta lite till!?

1
Bevaka tråden