PB17: Akutlösning på problem med trilskande dator på resande fot?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-11 10:15

En av mina medarbetare befinner sig på vårt Kina-kontor under en längre tidsperiod. Tyvärr har hennes ca tre år gamla PowerBook 17" nu börjat uppföra sig extremt underligt och jag känner inte att jag kan supporta från Sverige utan att se datorn... Är det någon av er som har några tips om vilken akutåtgärd vi kan sätta in för en person på resande fot utifrån hennes beskrivning som nu följer så att hon kan använda datorn under de närmaste månaderna?:

"Allt oftare får jag sånna där konstiga ikoner som ser helt error ut [typ en bildpreview till programfil]. Och nu verkar det som så att jag även har andra problem. Jag skulle installera ett program för att kunna knyta min dator till en hårddisk. Men det står att filen är skadad och det funkar inte att göra det. Däremot om kollegan kopierar samma fil från CD så fungerar det på hans dator!

Jag har även mer ooch mer problem att logga in på externa filservrar. Detta kände jag även av den dagen jag satt på kontoret i Sverige nyligen, det funkade en stund men sen fick jag problem, fick starta om och så funkade det igen. Här säger den, när jag ska logga in på server, att lösenordet är fel om och om igen och tillslut säger den att jag redan är inloggad men vid det laget så kan jag inte komma in på servern någonstans och loggorna har blivit förvrängda igen.

Jag måste omedelbart göra en backup men då jag varken kan installera externa hårddisken eller komma in på någon server så har jag lite problem! Får nog sätta mig i veckan och bara bränna DVD:er, men det lär ju bli några stycken!

Har du någon aning om vad jag kan göra för att den ska må lite bättre igen?"

Till att börja med kan hon göra en akut backup till kollegans hårddisk mha FireWire Target Mode. Om det går att få tag i en sådan sladd och kollegan har utrymme på sin hårddisk.

1
Bevaka tråden