Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta Windowsskrivare till Mac

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag har gått över till Mac i och med att jag köpte mig en MacBook för ett tag sedan och allting har fungerat utmärkt tills jag försökte mig på att ansluta husets skrivare till datorn. Eller mer precist ansluta MacBooken via nätverket till en skrivare ansluten till en Windows dator. Här blir någonting fel...

För att lägga till skrivaren går jag in i Skrivarintällning --> Lägg till --> Förvald bläddrare --> Fler skrivare. Här väljer jag Windows-utskrift och Nätverksgrannskap, då ser jag nätverket som skrivaren är ansluten till. --> Jag väljer nätverk samt dator som skrivaren är ansluten genom. Nu kommer det upp en dialogruta med texten: "'Anslut till skrivaren "datornamn" som:'" . Därefter kan jag välja om jag vill fylla i namn eller lösenord eller inte. Det verkar inte spela någon roll... När jag har klickat för "Ok" så får jag tillgång till skrivaren och kan då välja skrivarmodell. Vi har en Brother HL-P2500 som jag väljer för att sedan klicka "Ok" igen.

Då verkar allting vara okej och skrivaren syns i Skrivarinställnig men när jag sedan försöker att skriva ut någonting får jag upp ett felmeddelande :

"Connection failed with error
NT_STATUS_BAD_NETWORK_NAME"

Sedan börjar den att klaga på SAMBA connection error... Är det någon som vet vad det är för problem som jag har och hur man kan lösa det? Det skulle vara grymt skönt att kunna sköta sina egna utskrifter.

Tack

  • Oregistrerad
  • 2006-09-11 17:45

Kan det röra sig om någon inställning på windowsburken som måste justeras? Bara för att Mac fungerar direkt betyder det inte att alla datorer på nätverket helt magiskt tilldelas denna egenskap ^_^. Försök att ansluta skrivaren till MB:n, och testa att nå de från windowsburken.

I övrigt har jag inte stora kunskaper inom Samba, min enda erfarenhet är att allt brukar fungera på en gång (även med linux).

EDIT: Stavfel

Yepp, jag tror att jag får göra som du säger, ansluta skrivaren direkt till MB:n och se om jag får det hela att fungera den vägen.

1
Bevaka tråden