Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett par frågor om nya iMac core 2 duo

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 15:24

Jag fick en felaktig 20" imac (som jag tidigare skrivit om)

Jag skulle få en ny, och idag meddelar apple att jag får den nya modellen!

Jag undrar följande.. Är det plats för 3 minnesstickor i den? (den klarar ju till skillnad från den gamla hela 3gb) Så jag undrar ifall mitt 512mb minne jag har hemma inte är värdelöst nu pga att kortplatserna är upptagna med 2 st 512-minnen.

Sen skriver apple att den nya är "Brighter".. Vad menar de med det? Är det ny typ av skärm i dem?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 15:40

24'' modellen har ännu bättre skärm än 20'' modellen, vad gäller betraktningsvinklar i alla fall. Jag tror skärmen på 20'' modellen har samma specs som tidigare.

"And iMac delivers a beautifully bright display with the new 24-inch model lighting the way. In fact, it’s a full 40% brighter than the 20-inch model."

Det är Two SODIMM slots i alla modeller (fortfarande). Varför det skulle få plats med 2GB i den ena och 1GB i den andra vet jag dock inte.

På samma sida står det också varför 24"-modellen är "brighter":
24" har 400 candela i ljusstyrka, 20" har 280 och 17" har 250.

  • Medlem
  • 2006-09-07 19:25

Dagens skärmar är ju för ljustarka som det är, så jag hajar inte varför det skulle vara ett försäljningsargument... Ungefär som att sälja högtalare på watt.

Ursprungligen av stfm:

Dagens skärmar är ju för ljustarka som det är, så jag hajar inte varför det skulle vara ett försäljningsargument... Ungefär som att sälja högtalare på watt.

Det där är inte helt sant, det finns flera faktorer som gör en ljus skärm bra:

En ljus skärm minskar mängden störande reflektioner och tillåter en bättre belysning runt omkring arbetsplatsen. Vid arbete när man t.ex. läser så vill man ofta ha närmare 500 cd/m^2 och vid en ratio av 3:1 (som Arbetslivsinstitutet föreslår) innebär det att omgivande belysning är ca 165 cd/m^2 och väggar och periferi skiner med runt 55 cd/m^2. Vilket är något mindre än de 80cd/m^2 som anses bekvämt för de flesta.

  • Medlem
  • 2006-09-07 20:11
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det där är inte helt sant, det finns flera faktorer som gör en ljus skärm bra:

En ljus skärm minskar mängden störande reflektioner och tillåter en bättre belysning runt omkring arbetsplatsen. Vid arbete när man t.ex. läser så vill man ofta ha närmare 500 cd/m^2 och vid en ratio av 3:1 (som Arbetslivsinstitutet föreslår) innebär det att omgivande belysning är ca 165 cd/m^2 och väggar och periferi skiner med runt 55 cd/m^2. Vilket är något mindre än de 80cd/m^2 som anses bekvämt för de flesta.

Även om du tror det, så snurrar inte allt kring ergonomi och undersökningar därom, men om du tycker att ljusare skärmar är bättre så ska jag inte stå i vägen för din lycka.

Om man däremot vill ha någon som helst kontroll över färgerna, så får man bita i det sura ergonomiska äpplet, och skruva ned styrkan på skärmen en bra bit.

Ursprungligen av stfm:

Även om du tror det, så snurrar inte allt kring ergonomi och undersökningar därom, men om du tycker att ljusare skärmar är bättre så ska jag inte stå i vägen för din lycka.

Om man däremot vill ha någon som helst kontroll över färgerna, så får man bita i det sura ergonomiska äpplet, och skruva ned styrkan på skärmen en bra bit.

På samma sätt som din hälsa inte ska stå i vägen för dina färger.

  • Medlem
  • 2006-09-07 23:09
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

På samma sätt som din hälsa inte ska stå i vägen för dina färger.

Om man blev sjuk av att titta på en svagare skärm, skulle man väl dö av att läsa en bok på bussen. Jag har inte sett något som pekar på att man mår dåligt av att läsa eller jobba i skumrask.

Att skärmen är lättare att se i en väldigt ljus miljö stämmer ju såklart, och förmodligen även mer färgäkta under sådana omständigheter. Själv hatar jag komunalkontorsbelysning, och tror att den i sig leder till ohälsa genom estetisk fermentering. Fast det kan jag nog aldrig bevisa.

Skumljus

Ursprungligen av stfm:

Om man blev sjuk av att titta på en svagare skärm, skulle man väl dö av att läsa en bok på bussen. Jag har inte sett något som pekar på att man mår dåligt av att läsa eller jobba i skumrask.

Det är en myt att ögonen skulle ta skada av att läsa i svag belysning. Lika mkt skitsnack som att man får fyrkantiga ögon av för mkt tv-tittande....

Skulle tro att det härstammar från fotogenlyktans tid och att man skulle spara på fotogenen...istället för att verka så snål så sa man att det inte var nyttigt läsa i det svaga skenet... Sparka på mig om jag har fel.

"estetisk fermentering" snor jag hejdlöst! snyggt uttryck.

Grafikminne

Attans

kan man stoppa in grafikminne i efterhand?
Vill köpa 20" men osäker på om jag "måste" köpa grafikminne direkt - eller kan tomten komma med det....

//Goflorp

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 20:27
Ursprungligen av stfm:

Dagens skärmar är ju för ljustarka som det är, så jag hajar inte varför det skulle vara ett försäljningsargument... Ungefär som att sälja högtalare på watt.

Så sant!

Det första man får göra med en iMac är att dra ner ljusstyrkan drastiskt (närmre hälften). De har ju redan sjukt hög ljusstyrka som det är.

Beträffande betraktningsvinkeln på 24" så är den "bättre" på pappret. 20" har 700 och 24" har 708.. Jag tror inte detta syns bed blotta ögat.

Men inget snack om saken att den stora 24" maxad med 2.33mhz core 2 duo + 3GB Ram och bästa grafikkortet kommer bli galet grym, och svider nog i ögonen på många som redan skaffat Mac Pro. Det finns egentligen inget som talar emot att datorn inte skulle kunna vara en riktig arbetshäst för tunga jobb..

Observera den SMILEY som finns i mitt tidigare inlägg.

Det var inte meningen att du skulle ta det som en förolämpning. Jag skrev det mest på skoj och visade det genom att skämtsamt sträcka ut tungan mot dig.

  • Medlem
  • 2006-09-07 23:18
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Observera den SMILEY som finns i mitt tidigare inlägg.

Det var inte meningen att du skulle ta det som en förolämpning. Jag skrev det mest på skoj och visade det genom att skämtsamt sträcka ut tungan mot dig.

I know. Jag är inte helt allvarlig heller.

Gruppkram!!!!!!!!!!

Ursprungligen av GeneralMotors:

Gruppkram!!!!!!!!!!

Låter inte helt fel!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-09-08 17:49
Ursprungligen av GeneralMotors:

Gruppkram!!!!!!!!!!

Nu blir vi genast många som hänger på denna tråd!

Är 24-skärmen HD?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-09 00:34
Ursprungligen av Executive:

Är 24-skärmen HD?

Alla iMacs är det.. men denna stödjer 1080p

  • Oregistrerad
  • 2006-09-11 01:22
Ursprungligen av 20Hz:

Alla iMacs är det.. men denna stödjer 1080p

Gor inte 20" det? Jag har varit inne på appletrailers och kollat små HD-klipp i 1080p förvalt

Ursprungligen av Executive:

Är 24-skärmen HD?

Ja!
Skärmen har en upplösning på 1920x1200 pixlar, så dne räcker gott och väl till för HD-material

Det var ju tur... Har dålig koll på det här med HD då jag blandar ihop skärmar som har HD-upplösning och de som har riktigt "HD-stöd". Om det ens finns nån skillnad. Får läsa på

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-09-11 14:17

Kan man själv sätta in minnena på den nya iMacen?

Ursprungligen av Sten_n:

Kan man själv sätta in minnena på den nya iMacen?

Självklart, fungerar som på förra modellen.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-11 19:28

Goflorp.. Nej! Om du skall ha mer grafikminne i efterhand vore isf. om du köpte 24" och bytte hela grafikkortet til något med mer minne i efterhand.

tycker dock att 800kr för 128mb mer VRAM är helt hutlöst, med tanke på hur lite det faktiskt gör. Kortets begränsning sitter inte i minnet. Det sitter i antal vertex aritektur pipelines etc.

1
Bevaka tråden