Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Editera html direkt på server

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör man för att jobba effektivast med (html)filer när man sitter och utvecklar en sida direkt mot servern?

Finns det någon editor som kan öppna filer på servern?

Sitter ni och drar och släpper filer från Finder till Cyberduck hela tiden, eller hur gör ni? (Nä, jag trodde väl inte det... )

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-06 21:05

Jag undviker att jobba direkt mot (remote) server eftersom jag ofta glömmer att uppdatera lokala filer. Åsså sitter man där en dag och har laddat upp den gamla, lokala och skrivit över brorsan på remote server.

Men när jag gör det, så använder jag Transmit (ftp klient). Jag navigerar till filen (remote), högerklickar och väljer vilket jag program jag vill redigera med. Då öppnar filen i det valda programmet, man fnuttlar en stund, och när man spara (Cmnd + s) så sparas den upp till remote server direkt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-06 21:15

För PHP är Zend Studio underbar lösing, om än ej kostnadsfri...

Jag har försökt pusha för detta program tidigare, men det är aldrig någon som lyssnar. :rolleyes:

Tack, det fick tankarna i nya banor!

Det går att göra i Cyberduck också, men visst, jag inser redan att det är riskfyllt...

Bör användas med försiktighet som sagt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 23:15

Även i t ex Dreamweaver kan du jobba direkt mot servern med alla möjliga serverteknologier, men det är inget jag skulle rekommendera. Det man däremot med fördel kan göra i DW är att definiera en testserver, just för att få php och annat trevligt att funka även i testmiljön.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-07 00:08
Ursprungligen av rasta:

Även i t ex Dreamweaver kan du jobba direkt mot servern med alla möjliga serverteknologier, men det är inget jag skulle rekommendera. Det man däremot med fördel kan göra i DW är att definiera en testserver, just för att få php och annat trevligt att funka även i testmiljön.

Just av det skälet nämnde jag inte ens DW. Man får hellre hälla smält bly i öronen på mig än få mig att jobba direkt mot remote server i det programmet.

Att göra en testeserver i DW har jag faktiskt aldrig gjort trots att jag använder det otroligt mycket. Istället använder jag Apache i Macen och har en "riktig" server som motsvarar den "avlägsna".

BBEdit och SkEdit kan öppna filer driekt från ftp/sftp.

Annars kan man ju ställa in vilket program man vill i Transmit...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-07 12:21
Ursprungligen av Jonathan:

BBEdit och SkEdit kan öppna filer driekt från ftp/sftp.

Vet inte hur det är med SkEdit, men när jag gjorde så tidigare med BBEdit så var jag tvungen att koppla upp mot servern varenda gång jag sparade filen. Verkade som om progammet inte körde passiv ftp. Det var jäkligt irriterande eftersom jag sparar ner ofta, kanske ett par ggr/minut för att inte tappa redan gjort jobb vid t.ex. en krash. Men jag kanske gjorde nåt fel...

Ursprungligen av Jonathan:

Annars kan man ju ställa in vilket program man vill i Transmit...

Rätt, men jag redigerar i olika program beroende på hur dokumentet ser ut. Finns det html markup med så vill jag gärna ser hur det renderas samtidigt, och då blir det Dreamweaver. Men är det bara script, så blir det ibland BBEdit eller TextMate men även TextEdit. Så det går av bara vanan att högerklicka och välja.

Jag kör direkt mot server med BBEdit(8.2.5), fungerar klockrent för mig!

Använder Interarchy 8.1 som ftp

/John

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-09-07 13:36

BBEdit kostar ju pengar, men samma företag har även släppt TextWrangler soom även det kan öppna filer för redigering direkt ifrån en FTP/SFTP server. Använder det jämnt, supersmidigt.

Jag kör TextMate och Cyberduck tillsammans och tycker det fungerar skitsmidigt. I de fall då jag ändrar en template direkt via ett formulär på webben trycker jag CMD+CTRL+E så öppnas formulärtexten i TextMate och när jag sparar så uppdateras textblocket i formuläret.

All min editering går således via TextMate, älskar det programmet!

1
Bevaka tråden