Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klarar macbooken spel?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag har aldrig testat spela på min macbook, jag har en 2.0ghz med 1gb i ram.

Hur tror ni den skulle klara typ AoE 2, AoE 3, Halo, m.m?

Någon som har testat?

MVH
Anders

På min MacBook 2 GHz, 1GB RAM har jag testat Quake 4 (för intel) vilket är hyfsat nytt och det laggade röv även med lägsta kvalitet på allt. Har även testat äldre spel som emuleras genom Rosetta, Quake 3 och Unreal Tournament och dem flöt på riktigt bra. Så senare spel kan du bara glömma, men äldre mindre krävande spel funkar hur bra som helst.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-06 11:35

AoE 2 kommer garanterat funka, men AoE 3 kommer nog inte ens vilja starta.

Citat:

64 MB video card with support for hardware transformation and lighting required

Efter mina experiment vill de flesta spelen som kräver det inte starta på MacBooken, eller så kraschar de efter bara någon minut.

Halo fungerar dock. Den killen har bara 512 mb ram, så om du har 1 GB bör du få betydligt bättre grafik.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-06 16:58

Men funkar cs med steam ifall man har windows installerat vid sidan om osx på en sån macbook då?

Jag skulle tro att många nya spel kommer att funka bra. Gjorde jag ett nytt spel till Mac idag skulle jag absolut se till att få med ägare av MacBook och Mini i målgruppen.

  • Medlem
  • 2006-09-06 17:43
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag skulle tro att många nya spel kommer att funka bra. Gjorde jag ett nytt spel till Mac idag skulle jag absolut se till att få med ägare av MacBook och Mini i målgruppen.

Folk köper ju grafikkort för spel som kostar lika mycket som en hel Mini...

I half Life 2 har man gjort det bra. Det funkar OK på riktigt gamla datorer, men ser fortfarande strålande ut på en ny. Skalbarhet borde vara självklart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-06 17:54
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag skulle tro att många nya spel kommer att funka bra. Gjorde jag ett nytt spel till Mac idag skulle jag absolut se till att få med ägare av MacBook och Mini i målgruppen.

Nu är det visserligen så att få storspel görs för målgruppen macintoshanvändare endast.
Men de spelen kommer säkert fungera bra på macbook eftersom apple inte utvecklar någon dator som har bra förhålllande mellan grafikprestanda/pris

Det vettigaste du kan göra för att ta reda på om den klarar spel är att söka lite på vad den integrerade grafikkretsen klarar av, finns nog massor av benchmarks för pc-laptops med GMA950. Eftersom den är så pass sunkig spelar det ingen direkt roll om benchmarken är gjorda med en Pentium-M på 1.2GHz eller Core Duo på 2GHz

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-09-06 18:52

Installerade precis SimCity 4 på min MacBook 2GHz 1GB RAM. Det fungerar halft. Kör 800x600 och alla detaljer på medel. Alla musrörelser i både spel och menyer kommer en sekund efter hela tiden. Synd! Kan det vara Rosetta som spökar?

Hoppas att AoE3 kommer flyta bättre än SC4, men det är kanske att hoppas för mycket?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-07 00:41
Ursprungligen av Roxtroem:

Installerade precis SimCity 4 på min MacBook 2GHz 1GB RAM. Det fungerar halft. Kör 800x600 och alla detaljer på medel. Alla musrörelser i både spel och menyer kommer en sekund efter hela tiden. Synd! Kan det vara Rosetta som spökar?

Hoppas att AoE3 kommer flyta bättre än SC4, men det är kanske att hoppas för mycket?

Troligtvis inte Rosetta, för det fungerar fullständigt värdelöst på en vanlig ibook, runt 0.5-1fps. Har för mig att det gick bättre i 10.3, minns i alla fall att det är något specifikt problem med det.
Inte så roligt men ska man spela är det väl bootcamp som gäller.

1
Bevaka tråden