Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket märker man skillnaden?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 08:11

Hur mycket märker jag skillnad i snabbhet och flyt mellen en ibook 1,33ghz 1gb ram.. eller en macbook 1,8 intel 512ram.. om jag håller på med fotoredigering? och surfar..? är det värt dom ca 5000kr extra eller är det bara "proffs användare" som märker någon skillnad? sen undrar jag hur skärmarna skiljer sig, är dom likvärdiga eller?

tack på förhand..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-05 08:23

Jag skulle tro att man märker skillnaden väldigt mycket mellan dessa två datorer. Om du tänker efter, iBook G4 1.33 GHz PowerPC mot en ny MacBook så är det väl en stor skillnad där egentligen. Många säger ju att OS X är segt att köra med 512 MB RAM.. Och sen beror det väl på hur mycket fotoredigering man ska göra + hur stora bilderna är.. Proffsanvändare kör ju MacBook Pro...ffs. (Läs inte for fuck sake utan jag la till ffs så det skulle bli Proffs ..Dålig humor..)

Jag skulle ha kört på en MacBook ändå och sen kanske lagt till mer RAM om möjligt.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 08:34

Du har säkert rätt jag är inte så hemma på mac(än:).. tyckte bara att macbooken kändes "plastig" när jag var inne och titta på den.. och det är ju nästan halva priset att köpa ibook.. och när jag kollar runt lite här på forumet verkar det finnas en hel del som fortfarande sitter på g3or och är nöjda.. får se hur jag gör.. kom gärna med fler svar och råd..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-05 09:07

Kanske, det vet inte jag så mycket om. Okej, det är ju ens egna åsikt. Jag struntar i vad MacBooken är gjord av (eller ja, den är ju redan så fin som den är menar jag) och så. Jag tyckte den passade mina behov. Men det beror på vad man behöver egentligen. Om du nu ska fotoredigera kanske det behövs en MacBook med mycket RAM och då kanske inte en iBook G4 är så smart egentligen. Precis, men om man ska sitta på en G3a och fotoredigera kommer man nog inte så långt, eller? Gå efter vad du själv tycker och har råd med. Du kan ju inte göra så mycket mer, eller hur? Det är väl det enda råd jag kan ge dig för tillfället. Man får vad man betalar för, ibland.

Tänk på att om du ska köra Photoshop för fotoredigering så går det snabbare på en PPC maskin.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Tänk på att om du ska köra Photoshop för fotoredigering så går det snabbare på en PPC maskin.

javisst, men frågan är om det går så mycket långsammare på en 1,83 Ghz core duo än på en 1,33 Ghz G4. G4:an vinenr kanske lite, men det lär inte vara mycket. hade G4:an varit på 1,83 Ghz den med så visst, då hade den vunnit rätt starkt på photoshop.

men tänkt sen när photoshop kommer optimerad för intel, vilket nu lär ske inom ett halvår i o med att det är mindre än 6 månader kvar till 2007 då photoshop ska komma i ny version, då kommer core duon springa i cirklar runt en 1,33 Ghz G4:a.

skulle inte förvåna mig om adobe är ute med CS3 tidigt 2007

ibooken är enormt mycket "plastigare" än MacBooken. Rätt dålig kvalitetskänsla.

Jag har gått från iBook till Powerbook till Macbook och måste säga att trots jag var skeptisk till kvaliteten på Macbooken så är jag väldigt nöjd. Den känns inte fullt så stabil som Powerbooken men är ljusår bättre än gamla klumpiga iBooken.

Köp du Macbook, den kostar mer men å andra sidan slipper du byta dator igen på tag. Den är, enligt mig, mycket kvickare än Powerbooken som i sin tur var bättre än iBooken.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-05 10:07

Det är också en enorm skillnad på skärmarna i de båda datorerna. Jag var inne på MacSupport i Malmö häromdan och såg en MacBook bredvid en iBook G4. iBookens skärm är mycket ljussvagare och har svagare färger än MacBooken. Dessutom är den större men med lägre upplösning vilket gör att den känns lite suddig på köpet.

Har pillat på min väns MacBook och tycker att den verkar trevlig.
Den kanske ser plastig ut, men som vi vet här, så är den ju faktist gjord av plast! Så det är ju inte så konstigt då

MacBooken var kvick tyckte jag, kändes rätt bra i knät, dock varm i mitten på baksidan(undersidan)
Men jag sitter inte med knäna mot varandra = inga problam att ha i knät för mig.

Ang. Photoshop tror jag att det flyter på lika bra på en MacBook som på en iBook, just eftersom MacBooken är så mycket sanbbare, vilket innebär att även om emulationen används, så blir det rätt snabbt.

OBS! Jag har inte provat Photoshop, så jag är inte helt säker, men jag TROR!

Jo, skärmen är förresten helt underbar tycker jag, färgerna är bra för det priset(för att vara Mac)

  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 23:56

Intel=snappy

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-06 18:06

Kan direkt säga att du inte bör fotoredigera med 512mb ram när det dessutom går åt 80mb av dessa till grafik. De som kan sin hårdvara vet att du kommer gå över till växlingsfilen och utnyttja hårddisken som ramminne.
Kort sagt, underdimensionerar du minnet så mycket kommer det utan tvekan vara snabbare på din ibook. Speciellt som photoshop dessutom går native på G4an och emuleras på Core Duo.

1
Bevaka tråden