Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst internet hemma - vad ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har tänkt skrota de sladdar som ligger kors och tvärs mellan hallen, arbetsrummet och köket och satsa på en trådlös uppkoppling. Men vad behöver jag och kan man komma billigt undan genom att inte vara trogen Apples egna produkter? Vi har en eMac med OSX 10.4.7 (som av någon anledning har blivit allt långsammare...) och en portabel Mac som ännu inte är inköpt eller utvald men kommer vara av skapligt sent snitt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 21:20

Hej
Jag har erfarenhet av märkena 3com och D-link som trådlösa routers utanför apple-familjen...

Min erfarenhet säger att det dyrare märket 3com fungerar mer felfritt och smidigt än vad D-link gör. Jag använder min ibook trådlöst mot 3com-routern och har 2 pc-datorer inkopplade med kabel och en trådlöst med 3com-kort i. Har behövt starta om routern cirka 2 gånger sen jag köpte den för 2 år sedan. D-link-routern som famlijen hemma har startas om flertalet gånger i veckan...

Kontentan verkar vara att dyrt lönar sig i det här fallet..

Se för guds skull till att du krypterar din trådlösa trafik bara!! (allt för många som (omedvetet?) inte gör det idag..)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-04 21:53

Hej!
Jag vill bara tillägga att även D-Link gör prylar av högre rang, men man får i vanlig ordning skjuta till en slant för att komma över dom. Min di-634m har inte hängt sig eller krånglat på något vis under de 2 månader jag haft den.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-04 23:58
Ursprungligen av joo:

Hej!
Jag vill bara tillägga att även D-Link gör prylar av högre rang, men man får i vanlig ordning skjuta till en slant för att komma över dom. Min di-634m har inte hängt sig eller krånglat på något vis under de 2 månader jag haft den.

Skulle d-link göra prylar av högre rang?
vad har du rökt?

Det är väl allmänbildning är dlink tillverkare bland det billigaste på marknaden och att man får vad man betalar för.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-05 09:39
Ursprungligen av Bijan:

Skulle d-link göra prylar av högre rang?
vad har du rökt?

Det är väl allmänbildning är dlink tillverkare bland det billigaste på marknaden och att man får vad man betalar för.

Undrar vem det är som rökt... Jag skulle nog vilja påstå att det spelar mindre roll vilket märke du än väljer av lågprisroutrarna så får du problem. Har personlig erfarenhet av en flitigt hängande netgear rp614. Om du kollar lite närmare på D-Link DI-634M och de routrar som henil nämner så ser att D-Link utöver lågprisjunket även säljer bra prylar.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-05 15:03
Ursprungligen av joo:

Undrar vem det är som rökt... Jag skulle nog vilja påstå att det spelar mindre roll vilket märke du än väljer av lågprisroutrarna så får du problem. Har personlig erfarenhet av en flitigt hängande netgear rp614. Om du kollar lite närmare på D-Link DI-634M och de routrar som henil nämner så ser att D-Link utöver lågprisjunket även säljer bra prylar.

Om du kollar närmare på DI-634M och prylar i samma prisklass så kan man lika gärna köpa en APX.
De enda NATboxen i budgetsegmentet som man bör överväga är linksys wrt54GL tillsammans med 3:e parts firmware.
Tillsammans med dd-wrt så har du en 6000kr router istället.

Finns ingen anledning att köpa dlink.
Jo, deras DFL-200 och DFL-700 brandväggar som innehåller clavister grejer och inte dlinks skit.

Ursprungligen av Nyteknik:

Det råder minst sagt delade meningar om märket C-link. Linksys verkar enligt dessa svar vara ett bättre val. Men varför och hur 17 ska jag "kryptera" min trafik?!

Varför inte Apple Airport?

Linksys har Cisco som moderbolag, vilket flaggar för lite vett bakom det hela. Men återigen, man får vad man betalar för.
Undantaget är deras WRT54GL serie som är baserad på opensource firmware. Det har öppnat för en massa 3:e parts mjukvaror som tillåter en göra massor med kul.
Mitt tips är en WRT54GL om du vill ha massa roliga funktioner och inställningar.
Annars en Airport Express med Airtunes.

Personligen har jag en av varje

Du skall kryptera din trafik för att hålla obehöriga borta från ditt wlan.
Nästan alla wifi prylar som säljs idag stödjer WPA/WPA2. Se till att använda WPA2.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Kryptering är ett säkerhetsalternativ som gör att det blir mycket svårare för skurkar att mecka med din internetbank etc. Det är viktigt att lösenordsskydda sitt nätverk så att inte obehöriga gratissurfar på din uppkoppling. Och det är minst obehagliga som kan hända.

Om skurkarna ska mecka med någons internetbank så får dom först knäcka RSA nyckeln på 1024 bitar.

Senast redigerat 2006-09-05 16:30
Ursprungligen av Bijan:

Du skall kryptera din trafik för att hålla obehöriga borta från ditt wlan.
Nästan alla wifi prylar som säljs idag stödjer WPA/WPA2. Se till att använda WPA2.

Ok. Men hur gör man?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-06 19:37
Ursprungligen av Nyteknik:

Ok. Men hur gör man?

Har du köpt någon trådlös dosa än? I sådana fall så är det bara att läsa manualen.
Brukar vara en inställning "Aktivera lösenord" och sen fyller man bara i lösenordet och väljer typ av kryptering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 22:18
Ursprungligen av Nyteknik:

Ok. Men hur gör man?

Det absolut första du skall göra är att byta administrator-lösenordet till routern!!
Det bör finnas en manual med till din router och det bör stå i den hur du skall gå tillväga, vanligtvis kopplar man in sig med en kabel till routern och knappar in en IP-adress i webbläsaren för att kunna konfigurera den. Allt detta bör också stå i din manual.

Det jag menade med att kryptera trafiken, var framför allt att du lösernordsskyddar din router på alla vis. Det vill säga att ingen obehörig (tex en granne) surfar på ditt trådlösa nätverk utan din vetskap och tillåtelse. Det finns olika sätt att göra detta på, återigen bör det stå något om detta i manualen och för att vara på säkra sidan kan du använda den starkaste formen av kryptering som din router erbjuder...

Vilken har du köpt? Så kanske vi kan kolla upp nån manual på nätet om du inte lyckas!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-09-09 06:14
Ursprungligen av joo:

Undrar vem det är som rökt... Jag skulle nog vilja påstå att det spelar mindre roll vilket märke du än väljer av lågprisroutrarna så får du problem. Har personlig erfarenhet av en flitigt hängande netgear rp614. Om du kollar lite närmare på D-Link DI-634M och de routrar som henil nämner så ser att D-Link utöver lågprisjunket även säljer bra prylar.

Vem som rökt.. eftersom jag är norrlänning så säger jag "joo"

På en punkt kan jag hålla med om att Dlink gör något man vill ta på och det är deras dysraste brandväggar som har en svenska programvara i sig. Men bortsett från det är min erfatenhet från små switchar, wlan-grejer, billiga 19" switchar och dyra 19" övervakningsbara switchar att Dödlink är ett märke man ska undvika så mycke man bara kan eftersom oavsett prisklass så kränger dom skrot.

Ursprungligen av raily:

Hej
Jag har erfarenhet av märkena 3com och D-link som trådlösa routers utanför apple-familjen...

Min erfarenhet säger att det dyrare märket 3com fungerar mer felfritt och smidigt än vad D-link gör. Jag använder min ibook trådlöst mot 3com-routern och har 2 pc-datorer inkopplade med kabel och en trådlöst med 3com-kort i. Har behövt starta om routern cirka 2 gånger sen jag köpte den för 2 år sedan. D-link-routern som famlijen hemma har startas om flertalet gånger i veckan...

Kontentan verkar vara att dyrt lönar sig i det här fallet..

Se för guds skull till att du krypterar din trådlösa trafik bara!! (allt för många som (omedvetet?) inte gör det idag..)

Det råder minst sagt delade meningar om märket C-link. Linksys verkar enligt dessa svar vara ett bättre val. Men varför och hur 17 ska jag "kryptera" min trafik?!

Varför inte Apple Airport?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-09-04 23:02

http://www.99mac.se/koepa-mac-koeptips/91991-koep-av-tradloes-router.html
=> D-Link GamerLounge Wireless 108G Gaming Router DGL-4300 eller Netgear RangeMax 240 Wireless Router (WPNT834) är routrar med topp-prestanda.

pris ca 1200:-

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-04 23:14

Jag lägger en röst på Linksys. Det enda dåliga med Linksys är att de är otroligt fula, men skall man ha routern framme vill man väl endå ha en Airport :-).

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-09-05 09:48

D-link skulle jag nog hålla mig borta ifrån även fast jag aldrig har råkat ut för att produkten inte funkat som den ska. Satsa på en Linksys , har aldrig krånglat och är bara att koppla in och köra rakt på

Jag har Airport Express som jag gillar för jag kan skriva ut via den och lyssna på musik trålöst från soffan... Den är också lätt att installera och använda. Där är ju Apple bara bättre än alla andra.

Har haft någon Netgear 54Mbit:are tidigare som också var bra.

Kryptering är ett säkerhetsalternativ som gör att det blir mycket svårare för skurkar att mecka med din internetbank etc. Det är viktigt att lösenordsskydda sitt nätverk så att inte obehöriga gratissurfar på din uppkoppling. Och det är minst obehagliga som kan hända.

Har en Netgear DG834G adsl modem/trådlös router. Aldrig haft några problem, haft den 6 månader. Dessutom är den vit och snygg så den passar bra till macen =). Hade tidigare ett zyxel modem och en d-link router och fick starta om routern minst en gång i veckan.

1
Bevaka tråden