Vad ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har 5.000 kr och behöver en portabel Mac som är tillräckligt vass för att kunna surfa, maila, använda Word och möjligen InDesign samt inte riskerar att (som den iMac från -00 som jag använder nu) i förtid bli oanvändbar för att hårdvaran är för gammal. Vad ska jag satsa på och var hittar jag seriösa exemplar till salu.

Senast redigerat 2006-09-04 21:24
  • Medlem
  • 2006-09-04 21:32

Det låter inte som om du tänker jobba i InDesign? Då får du nog utöka budgeten.

Ursprungligen av Baron:

Det låter inte som om du tänker jobba i InDesign? Då får du nog utöka budgeten.

Hurså?

• Medlem
  • 2006-09-04 21:59

Du får inte en bärbar dator för 5000 kronor som orkar dra InDesign mer än hjälpligt.

Man kan småjobba i InDesign på en iBook 1,2 GHz/1,25 GB RAM som jag sitter med just nu. Fast visst sitter man helst på en G5 eller bättre om man verkligen skall _jobba_...

Alla bärbara oavsett prisklass förutom 17" lider dessutom av för små skärmar vid "riktigt" jobb i Word, PS, InD, Ill osv. Fast visst går det...

En hyfsat ny och välutrustad iBook bör väl hamna inom budgeten, liksom en snäppet äldre PB. Annars kanske det är bättre att gneta ett par månader och köpa en bättre maskin som verkligen håller några år fram i tiden, i synneerhet om du skall ha den för att tjäna pengar.

• Medlem
  • 2006-09-04 22:15

Det är på gränsen till att det går att jobba i ID på en MacBook Pro. Räknar man bort prestandatappet Intelproppen ger tror jag fortfarande att det inte går mycket fortare på en 5000-kronorsburk.

Ursprungligen av Baron:

Det är på gränsen till att det går att jobba i ID på en MacBook Pro. Räknar man bort prestandatappet Intelproppen ger tror jag fortfarande att det inte går mycket fortare på en 5000-kronorsburk.

Skojar du?! Jag trodde den nya Intelprocessorn gjorde den snabbare än tidigare Macar. Jag använder en eMac 1 GHz G4 och 640 MB SDRAM professionellt med framställning av trycksaker. Det har jag gjort i snart tre år. Visst, den är ibland obegripligt långsam men om man ska dra gränsen för vad som är möjligt vid att aldrig någonsin acceptera att datorn behöver betänketid kommer man ju a) aldrig bli nöjd med någon dator eller b) tivngas lägga ut löjligt mycket pengar. Hur var det nu med MacBook - inte tillräckligt snabb för InDesign?

När Nyteknik gnetat ett par månader och köpt en MBP är det inte långt kvar till CS3! Och då lär det förhoppningsvis gå snabbare än på en gammal iBook

• Medlem
  • 2006-09-05 21:45

MacBook är inte tillräckligt snabb frö indesign om man belastar programmet som jag gör (dagspressredigering). Det är möjligt att andra har andra krav, men jag jobbar idag med InDesign på en PMG5 2x2,3 GHz 1,5 GHz ram på jobbet och en MacBook Pro 2,0 när jag är hemma. I källaren på jobbet står en PM G5 4x2,5 GHz med 2,5 GB ram och väntar på mig. Jag skulle inte nöja mig med något mindre än det jag redan har.
Det är en plåga att pyssla med InDesign på MacBook Pro jämfört med G5:an. Men det beror inte på att datorn är långsammare utan på att InDesign inte finns för intelmacar.

Ursprungligen av Baron:

MacBook är inte tillräckligt snabb frö indesign om man belastar programmet som jag gör (dagspressredigering). Det är möjligt att andra har andra krav, men jag jobbar idag med InDesign på en PMG5 2x2,3 GHz 1,5 GHz ram på jobbet och en MacBook Pro 2,0 när jag är hemma. I källaren på jobbet står en PM G5 4x2,5 GHz med 2,5 GB ram och väntar på mig. Jag skulle inte nöja mig med något mindre än det jag redan har.
Det är en plåga att pyssla med InDesign på MacBook Pro jämfört med G5:an. Men det beror inte på att datorn är långsammare utan på att InDesign inte finns för intelmacar.

Vi har uppenbarligen väldigt olika preferenser och uppfattning om vad som är godtagbart. 4x2,5 GHz för att arbeta med InDesign låter ju snudd på skrattretande.

• Medlem
  • 2006-09-06 21:44

Nu sa jag inte att det var ett krav. Det råkar vara så att det är det enda som går att få tag i om man ska ha nya maskiner. Jag skrev att allt under 2x2,3 skulle jag ha svårt att acceptera. Men det är väl inget konstigt? Olika arbete ställer olika krav på maskinvaran.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 23:09

Jag jobbar med Indesign på en dator som väl i dagsläget är värd ca en femtusing, nämligen min rev A ("Thresher") 867Mhz 12" PB G4 (768MB) med SD, BT, Airport Express och det funkar helt OK.

• Medlem
  • 2006-09-06 23:15

Okej, om Nyteknik säger hur datorn ska användas kanske vi kan enas om hur kraftig den behöver vara. Jag tog fasta på att den skulle vara någorlunda framtidssäker. Jag hade inte köpt en bärbar dator att sätta under press, för 5 000 kronor. Men vi har ju som sagt olika behov.
(Vad jobbar du med på 12" i InDesign? )

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-06 23:23

Allt möjligt. Undervisar en hel del i Adobes och Macromedias program och behöver då en så portabel burk som möjligt. Vad det gäller skärmstorleken så kopplar jag vid behov in större skärm, men det blir också en hel del projje.

Den börjar bli gammal nu - jag vet - men den har tjänstgjort länge som en god kamrat i alla fall. Avvaktar nu nästa Apple-event för att se vad som händer med MBP-familjen så kanske det blir en ny bärbar burk snart.

Själv tog jag fasta på de 5000 kronorna…

1
Bevaka tråden