Är denna PB köpvärd?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2006-09-04 12:15

Som ni kanske sett är jag PC-ägare som är på väg att gå över till den ljusa sidan - men jag vill testa först då min ekonomi inte riktigt tillåter en ny fin MacBook Pro. Eftersom jag inte vet så mycket om Mac OS X är min fråga följande:

Jag har blivit erbjuden en 12" Powerbook 867 GHz. Powerpc G4 640 MB ram och en 40 Gb HD för 4000. Bra batteri och i fint skick. Är det prisvärt?

Är den inte i slöaste laget för att köra senaste versionen av OS X på? Jag kommer att ha den till ordbehandling, enklare redigering av foton i photoshop (motsvarande) och såklart surfning. Spel är inget jag hade tänkt ägna mig åt direkt. Kommer det att funka? Komme rjag att ångra mig? Och är det för mycket pengar i sjön?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 13:37

Fungera kommer det nog att göra, men det kommer nog inte att kännas rappt.

Ingår Tiger, eller tänker du köpa till det? iLife 06?

Måste du ha en laptop? För bara lite till får du en ny Mac Mini G4 (och för ytterligare lite till en ny intel Mac Mini) med fräscha programvaror och garanti.

• Medlem
  • Haninge
  • 2006-09-04 14:20

Tiger är installerat, iLife har jag inte fått svar på - men han skulle slänga in Office och lite annat smått och gott på den. Original eller inte vet jag inte...

Ja, vill ha en laptop - har tänkt göra mig av med den stora stationära XP-burken (fulltower) och har redan gjort mig av med skrivbordet i flytten. Så laptop i soffan skall det vara.

Hur segt kommer det att kännas? Får man vänta och titta på regnbågssnurran när man öppnar safari osv?

• Oregistrerad
  • 2006-09-04 14:24

SÅ segt är det inte, men om du är van att sitta vid en snabbare maskin så kan det kännas lite segt. Kör 10.4.7 på en PowerMac G3 350mhz med 512mb Ram, och den känns bra rapp i jmf. med en PC kan jag säga

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 14:30

Jag tror det kommer att fungera. Hetsa den inte, för en modern laptop har några gånger snabbare CPU. 867MHz borde räcka till surf och ordbehandling. Fast ibland får du nog se snurran (vem får inte det?).

Men oftast är det inte enbart CPU-hastigheten som avgör hur snabbt allt är. Minne spelar stor roll och 640 MB är i alla fall halv-hyfsat.

Om du vill sitta i soffan vill du väl ha airport (WLAN, WiFi). Har den det?

Be att få prova den vetja! Använd Safari lite till dina favoritsajter så ser du om det känns OK eller är outhärdligt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-04 14:49

Jag har en iBook G3 med 320 MB RAM som jag kör 10.4.7 på. Det tar lite längre tid att starta den än en G4 eller senare men sen pinnar den på bra.

Safari är tydligen en minnesslukare så använd Camino eller Firefox istället för Safari.

Prisvärt är det, absolut. Se bara till att du får den rensad innan du köper den och gärna iLife. Ett extraminne kanske också är på sin plats. Men eftersom det verkar som du vill ha den som vardagsdator så kommer det hur som helst vara ett lyft från din förra PC-tillvaro.

• Medlem
  • Haninge
  • 2006-09-04 16:01

Ser ut som jag slipper tänka på en beg - fick precis den goda nyheten att jag fick ett extrajobb jag hade sökt för länge sedan - så nu tror jag att jag slår till på en sprillans ny MacBook Pro istället, visserligen på avbetalning men ändå. Nytt med garanti känns ju bättre.... Vad tror ni?

• Oregistrerad
  • 2006-09-04 17:30

Kolla pm Oxgenic...

Det är aningen snålt med minne, i alla fall för Tiger, annars ser det väl ut som en trevlig maskin. "Badbollarna" orsakas främst av minnesbrist, inte långsam processor. Jag har en Pismo (400 MHz) med 1 Gb och en PBG4 kring 1 GHz med 512 Mb. Pismon är betydligt snabbare! Dvs det är den förstås inte, men PBG4'an "badbollar" mycket mer, så i praktiken vinner Pismon lätt.

Priset känns skäligt, det är hyfsat utrustat även om en liten minnesuppgradering skulle löna sig.

Senast redigerat 2006-09-04 20:23
  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-04 20:45

Bra pris....Köp!
Välkommen til oss.

Yes!!

• Oregistrerad
  • 2006-09-16 23:52

Nu sitter jag och skriver på pb:n

Han skulle köpa macbook pro så jag fick den istället

Men visst var det bra pris? 4000kr för den?

Lr var det för mycket?

Ursprungligen av lill_tulle:

Lr var det för mycket?

Jag köpte en likadan för 6700 förra sommaren

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-09-20 23:42
Ursprungligen av lill_tulle:

Lr var det för mycket?

Hur pass ressponsiv känns den? Letar själv efter en powerbook (hittat en PB 12" för 4500:-, 1GHz, 768MB RAM, 40GB). Sitter vid en *host* PC *host* nu, AMD XP 2400+ 1024MB RAM, tror ni jag kommer märka en stor prestanda förlust? Är det stor skillnad i batteritid mellan PB 12" och 15"? 12" brukar väl ligga runt 4 timmar men jag vet inte hur det är med 15"?

Jag sålde en iBook G3 800Mhz med CD-rom och 30GB hårddisk för 3500kr för nån månad sen. Så enligt mig är 4000kr för en PowerBook är bra!

• Oregistrerad
  • 2006-09-21 07:29

Den känns helt ok!
Själv så har jag en pc också med amd ahtlon 64 3700+ och 1gb ram
och jag märker inte att pb:n är seg...
Surfar lite och kollar på ngn film ibland... fungerar prima...

1
Bevaka tråden