Dålig support hos InLife

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-02 17:32

Är jag ensam om att inte nå fram till supporten på InLife? Jag har en MacBook Pro som lämnats in då det var problem med ena fläkten och med batteriet. Är det bara jag som tycker det är självklart att man ska kunna hållas informerad om vad som görs med ens dator när den är på reparation? Jag tröttnade i alla fall på att jag aldrig nådde fram till deras support och jag bestämde mig för att skriva ett argt brev till InLife:

"Hej.

Jag lämnade in min MacBook Pro för reparation hos er för drygt två veckor sedan. Jag frågade då vad den ungefärliga reparationstiden skulle bli och fick veta att det skulle dröja ungefär två veckor. Jag har under den här tiden ringt otaliga gånger både till eran support och till eran butik i hopp om att få veta hur det går med min reparation. Varje gång jag ringt supporten har jag fått sitta i telefonkö mellan 30 min och 1 timme utan att nå fram för att sedan ge upp och försöka nå er på butikstelefonen. Varje gång jag når fram till butikstelefonen blir jag kopplad till supporten istället. Första gången detta hände sa ni att det var mycket i butiken och att det var många som ringde för att det var fredag. När jag vid ett senare tillfälle förklarade min frustration över att det är fullkomligt omöjligt att nå supporten, oavsett vilken dag på veckan eller vilken tid på dygnet, fick jag uppge mitt telefonnummer så att supporten kunde kontakta mig istället. Detta hände aldrig.

Jag ringde någon dag senare då eran support inte hade hört av sig och fick åter sitta i er till synes eviga telefonkö. När ingen på supporten svarade åkte jag in till eran butik på Sveavägen för att försöka få några svar. Ni sa då att supporten hade identifierat vissa fel och att det skulle åtgärdas så fort delarna för reparationen anlänt från Apple. Ni skulle sedan höra av er när det väl började hända något. Jag förklarade då att ni redan tidigare hade lovat att höra av er men inte gjort det. Jag fick då till svar att den kille på supporten som har hand om min dator är amerikan och inte gärna ringer kunder då han är dålig på svenska. Jag har givetvis full förståelse för att han då inte vill ringa era kunder, men någon har väl skyldighet att göra det om det är vad som ha utlovats? Antingen ringer han så jag får prata med honom på engelska eller så får väl någon annan, som hellre pratar med era kunder, ringa och framföra det han är oförmögen att framföra själv?

Jag ringde sedan tillbaka till er för ungefär en vecka sedan för att åter höra hur reparationen fortskred(Då ni fortfarande inte hade ringt tillbaka). Jag fick som vanligt sitta i telefonkö i 30 min till 1 timme utan att någon svarade. Jag ringde återigen till eran butik istället som på nytt försökte koppla mig till supporten. Efter mycket frustration fick jag tillslut tag på någon som förklarade att delarna var beställda och att de borde vara på på plats nång gång i mitten på veckan. Jag frågade återigen hur lång tid det kunde tänkas ta och ni sa då att datorn borde vara redo att hämtas i slutet av veckan. Givetvis förstår jag att det kan uppstå komplikationer som kan dra ut på tiden.

Jag provade i alla fall att ringa er idag(lördag) igen för att se om min dator var färdig för hämtning. Döm av min förvåning när jag återigen fick sitta i en oändlig telefonkö. Efter flera försök nådde jag tillslut fram till en kille som svarade. Han bad mig hänga kvar i luren då han bara skulle byta telefon. Jag blev då hängande kvar i luren i ungefär 10-15 min medan butikens öppettider repeterades om och om i luren. Ingen svarade och jag försökte ringa upp på nytt och på nytt och på nytt. Efter att ha avverkat en god stund på detta nådde jag slutligen fram och kunde förklara min frustration över att aldrig få några svar. Han som svarade lät förstående och berättade att delarna till datorn ännu inte hade kommit från Apple men att supporten skulle ringa tillbaka till mig.

Jag ringde drygt två timmar senare då ingen support hade ringt tillbaka och ni börjde närma er stängningsdags. Jag ringde som vanligt supporten först utan att nå fram och sedan ringde jag butiken. Någon i butiken svarade och bad mig stanna kvar i luren för att sedan inte återvända. Butikens öppettider hördes åter om och om tills jag hade avverkat ungefär en kvart. Vid det här laget hade jag fått nog av den usla supporten på InLife och bestämde mig för att skriva till er istället, då det uppenbarligen inte går att nå er på annat sätt.

Jag har som sagt full förståelse för att min dator inte blivit lagad till dagens datum då detta bara var ett preliminärt besked. Det jag däremot inte kan förstå är varför man aldrig kan nå fram till eran support eller varför eran support aldrig ringer tillbaka då detta utlovats. Jag har sällan varit med om ett så dåligt bemötande. Jag har besökt InLife många gånger tidigare och jag har även köpt en del produkter av er. Jag har alltid varit en nöjd kund tills jag lämnade in min MacBook Pro på lagning hos er. Jag hoppas på ett bättre bemötande från er sida i fortsättningen och en bättre förståelse för att man som kund hos er support faktiskt vill veta hur det går med ens serviceärenden. Det är trots allt mitt arbetsredskap som väntar på reparation och min tid som går åt. Reparationen kanske inte går så fort som man skulle önska och det är givetvis inte ert fel. Men det minsta ni kan göra är att bemöta era kunder på ett vettigt sätt och faktiskt höra av er när ni lovar.

Tack. Hoppas på svar..."

Hoppas innerligt att de återkommer den här gången. Någon mer där ute som upplevt liknande bemötande hos InLife eller kanske hos någon annan rent av?

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-02 20:08

om dom e upptagna ade det ju varit böttre o skriva ett kort brev.

nu kommer dom lagga undan brevet tills dom har tid o läsa hela....

• Oregistrerad
  • 2006-09-02 20:34

Jag har varit med om ungefär samma behandling, allt var väldigt snurrigt, de ringde inte tillbaka och oändliga telefonköer.
Dock så har teknikern - amerikanen - ringt till mig och frågat saker.

• Medlem
  • Täby
  • 2006-09-02 20:52

hade samma problem med inlife när jag lämnade in min cinema 23"... fick pumpa dom för att få ut någon information över huvud taget. Handlar inte i den butiken igen.

• Oregistrerad
  • 2006-09-03 16:59

Jag kan idag gladeligen meddela att jag fick ett svar tillbaka på mejlet jag skickade till InLife. Det var VD:n som skrev tillbaka och bad om ursäkt för den dålga kundhanteringen och han sa också att de skulle höra av sig till mig måndag morgon angående mitt serviceärende. Skönt att man äntligen nått fram.

Tänk på att varje samtal du ringer till en verkstad för att höra hur det går med din dator fördröjer reparationen, inte bara på den utan alla datorer de har inne för service. Det räcker med att tio personer jagar teknikerna under en dag för att InLife (eller vilken annan reparatör som helst) ska tappa en timmes arbetstid som kunde läggas på viktigare saker, nämligen att reparera datorer. Jag kan tänka mig att de långa telefonköerna beror på att det är flera som ringer i samma ärende som du.

Men om du redan vid inlämningstillfället fick beskedet att det kommer att dröja två veckor, varför kontakta dem innan dess? Flera gånger dessutom?

Jag håller dock med om att det är fel av dem att inte höra av sig till dig när de lovat, om det nu inte är så att de försökt men inte lyckats få tag på dig. En tekniker kan ju inte gärna släppa allt han eller hon har för händerna och svara på samtal eller ringa kunder. Då blir ju den reparationen lidande och kanske inte korrekt utförd på grund av avbrotten, så möjligheterna till samtal finns mellan reparationerna. Om det då skulle vara upptaget hemma hos dig så måste de gå vidare med nästa reparation.

Det ska tilläggas att jag inte vet exakt hur det gått till i ditt fall, men jag har rätt ändå ganska bra insyn i hur det är att syssla med reparationer av datorer.

• Oregistrerad
  • 2006-09-03 21:20

Det är ju bland annat därför som de flesta företag har status för reparationer på internet. Blir billigare och smidigare så.

• Medlem
  • Lysekil
  • 2006-09-09 11:14

Just nu är jag galet arg på inLife. Lämnade in min svarta macbook på lagning (logikkortet) inte nog med att det tog 4 veckor.. min pedantskötta macbook kom tillbaka med tre feta repor!! Och så är skärmen "glapp" på ena sidan, det går liksom att trycka in den.

Och givetvis går det inte att få tag på någon på inLife.. varken support eller butik.

Förslag på vad jag kan göra?

Ursprungligen av Fem:

Just nu är jag galet arg på inLife. Lämnade in min svarta macbook på lagning (logikkortet) inte nog med att det tog 4 veckor.. min pedantskötta macbook kom tillbaka med tre feta repor!! Och så är skärmen "glapp" på ena sidan, det går liksom att trycka in den.

Och givetvis går det inte att få tag på någon på inLife.. varken support eller butik.

Förslag på vad jag kan göra?

du skall givetvis kontakta InLife omgående och prata med servicechefen och inte någon fotsoldat. jag jobbar med reklamationer och sådana här ärenden. ring dit och kräv en utleverans av en ny enhet, eftersom repor inte kan putsas bort. det kan vara på sin plats att kontakta din konsumentvägledare just för att sätta press på InLife.

Visst att det är tråkigt om dom har hög arbetsbörda, men verkligheten ser annorlunda ut. Det är bara att ligga på.

För övrigt är väl Lan Master mycket bättre? Dom hinner ju kolla på saker samma dag eller dagen efter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-09 11:46

Kontakta Apple Support på 0771-19 95 19 och påtala problemen. De måste naturligtvis ersätta dig för skadorna på datorn, eftersom det ytterst är Apple som är ansvariga för supporten.

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2006-09-10 11:52

Dom har uppenbarligen för mycket att göra på inLife.. stackarna.

Jag har lite erfarenhet av garantiservice på nära håll och det verkar suga rätt hårt att jobba med det. Ersättningen från moderbolaget är ju väldigt låg så det går inte att ha den personal eller den bemanning man önskar sig.

Skulle tro att varenda återförsäljare hamnar i samma situation - pressad mellan moderbolagets krav/ekonomiska förutsättningar och arga kunder som undrar varför man inte får bästa möjliga service.

Till alla ovan. Uttrycket, Skjut inte på pianisten, passar in väldigt väl när man pratar MacBook 13´. Det är ju inte direkt någon nyhet att ett antal datorer är behäftade med åtminstone ett kvalitetsproblem, logikkort som plötsligt stänger av sig. Vad jag känner till så är detta nu åtgärdat och sakta men säkert så skeppas nu dessa logikkort ut till verkstäder runt om i VÄRLDEN. Teknikerna gör nog vad den kan och som ohennig skriver, om tekniker slapp svara på frågor om deras dator är klar eller inte så hade allas datorer blivit lagade minst två dagar tidigare:)

Tips, för att slippa sitta i telefonkö, varför inte skicka ett mail?

Inlifes tekniker är schysta, amerikanen Ray ringde upp efter reparationen och kollade, osv. Därimot en av de som står inne vid support-desken i butiken (ska inte nämna honom vid namn) borde kanske gå en charmkurs. Han var snudd på otrevlig varje gång jag kom dit för att kolla hur det gick med datorn.

Sen visst blir datorerna fixade snabbare om ingen frågar, men det måste även finnas en förståelse hos inlife för att folk vill veta hur det går med deras datorer. De skulle kunna lägga upp ett simpelt statussystem på sin webbplats.

Sen ska det tilläggas att inlife aldrig lyckades åtgärda mitt problem, vilket var lite surt. Även en annan reparatör hade misslyckats, så jag ringde apple och krävde en ny dator istället. Mycket smidigare, slipper man ha iväg den flera veckor för reparation.

Är det bara jag som känner till att vem som helst kan gå in på Apples hemsidor och följa hur en reparation av deras dator fortgår?

http://www.apple.com/se/support/ (check my repair status....)

Tänk vad många det finns där ute som utger sig för att veta både ditt och datt...

• Medlem
  • Piteå
  • 2006-11-18 13:44
Ursprungligen av SockerConny:

Tänk vad många det finns där ute som utger sig för att veta både ditt och datt...

Vad menas med detta då?

Jag har använt InLife vid två tillfällen. Varje gång med riktigt dålig service, i form av långa väntetider, ingen info och dessutom feldiagnoser (bland annat så bytte de min hårddisk när det senare visade sig vara ngn koppling innan hårddisken som glappade. Jag blev alltså av med hela hårddisken (med obackad info) och fick en ny, och efter ett par veckor dök samma fel igen.. Fast denna gången så hittade de rätt fel, nämnligen den där kopplingen innan disken).

Nu i mitten av dec 2006 lämnade jag in samma datorn med två nya fel (felaktiga minnesslottar och moln på skärmen). Minnesslottarna fixades på ca 14 dgr, med kontinuerliga mail om framskridandet på servicen. Bra! Sen fick jag ett mail där de sa att datorn var klar. Jag mailade säkert 10 ggr och frågade om skärmen, men fick aldrig ngt svar. Ringde då supporten och kom fram efter kanske 30 min. Förklarade problemet varpå servicekillen svarade att det inte var han som hade servat den så han visste inget!? Jag frågade hur han tänkte sig att jag då skulle få svar på min fråga varpå han sa "Ett ögonblick så kopplar jag dig.." rätt ut i intet..

Så det slutade med att jag gick dit. De hämtade fram datorn, slog på den, konstaterade molnen och sa "Ja, de där är ju garanti". De hade alltså inte ens konstaterat detta innan. Och nu 1 månad sen jag lämnade in den. Detta var väl ca 3-4 v sen, så döm om min förvåning när jag precis fick mailet med statusbeskedet "2007-02-13 Created repair order for replcement display. "

När jag var i butiken så hotade de med att det skulle ta 1 månad att få en ny skärm. Verkar som jag därför kan dra slutsatsen att om i mitten av mars så har jag datorn (dvs ett kvartal efter inlämnande..)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-13 18:44

Det här är väl mer något man ska ta med Apple, eller med den firma som utför reparationerna. Jag tror att det ger snabbare resultat än att skriva på ett internetforum.

Det lär jag ju naturligtvis göra också, dummare än så är jag inte. Men informationen om hur olika firmor jobbar är naturligtvis intessant info för dig som konsument. Om du skall lämna in din dator och vill få bästa service, så är det ju rätt naturligt att leta info. Precis som du letar bästa pris när du skall handla.

Inte för att jag tror att det berodde på ovanstående inlägg så fick jag mail idag:

Arbetets omfattning:
Replaced main logic board and display panel assembly. Tests OK.

Mao så höll Inlife vad de lovade, nämligen att det skulle ta upp till en månad att byta, vilket jag accepterade då. Jag gissar att de mail de skickade igår inte stämde med verkligheten.

För den som är intresserad av hur det egentligen fungerar... Inget servicecenter kan laga utan reservdelar, skärmar har en tendens att vara out of stock. Trist för slutkund och trist för servicecentrat men sådan är tidens melodi, lagerhålling stavas just in time... Det är lika, vare man heter Sony, Apple eller HP.

1
Bevaka tråden