Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gigabit ethernet, FW400 eller USB2

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-09-01 20:35

Jag undrar om någon vet vilket gränssnitt som blir snabbast i praktiken för en extern hårddisk.

Tänkte skaffa en riktigt stor extern hdd som jag vill ha på nätverket. Har inte skaffat någon bärbar mac ännu, men den kommer att komma åt hdd:n via trådlöst nätverk i vanliga fall och när man vill ha lite snabbare överföring tänkte jag sätta i en sladd. Frågan är bara vilken typ man bör välja för bästa prestanda.

Alternativen är ju Gigabit ethernet, FW400 eller USB2. (när man kör med gb-ethernet kommer det ju passera en gigabit-router såklart) Någon som har lite visdom att dela med sig av?

Förresten: Någon som har någon åsikt om en Maxtor Shared Storage II 500GB USB/LAN??

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-01 21:12

Frågan är ju i vilket chassi den externa disken kommer hamna i. Sitter den i en annan dator med minst ett par hundra mhz och gbit interface så är ju det snabbast. Men köper man en extern disk med gbit interface så är chansen liten att man kan utnyttja gbit, problemet brukar ligga i för klent med cpu/ram i chassit.

Jag skulle försöka hitta en firewire/lan disk.
Har en lacie ethernet mini med usb/lan, och den är så satans långsam över ethernet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-09-02 11:06

Tja, hittils har jag väl funderat på den där Maxtor Shared Storage II 500GB USB/LAN. Den har ju 16 mb i cacheminne.

Får kanske fundera på en FW/Lan-disk istället som du säger. Blir ju lite billigare när man inte behöver en gigabit-router också...

Vet någon om man kan ha FW/Lan-diskar ikopplade med både LAN och FW samtidigt utan att det blir problem?

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-09-02 11:08

Oj, det var inte lätt att hitta en FW/Lan-disk (på dustin i alla fall). Någon som vet om det finns någon sådan?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-03 16:27

http://www.tomsnetworking.com/2006/08/24/maxtor_ssii_review/

Där hittar du en review på maxtor disken. Den verkar ju ha bra prestanda över ethernet.
Tror den är ett bra alternativ.

1
Bevaka tråden