Hårddisk trasig - Apple eller Toshiba?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej!

Beställde häromveckan en ny större disk till min Powerbook, då den gamla börjat ge otäcka ljud från sig i tid och otid. I frid och fröjd klonade jag över innehållet till den nya, men innan jag hunnit ge mig på operationen att gräva sig ner i PB:ens innandöme dog den gamla disken totalt. Så jag körde systemet på den nya, monterad i ett FW-case, innan jag skiftade diskarna.

Hur som helst - den gamla 80GB toshibadisken är totaldöd, ger bara från sig lite oljud när man försöker starta den. Powerbooken är 1.5 år gammal, d v s utanför Apples garantitid. Dock så har Toshiba, som tillverkat disken, 36 månaders garanti på sina diskar som de säljer separat, så man kan ju anse att disken skulle gå under deras garantitid...

Efter ett samtal med Macoteket, som sålt datorn, framgår att det är upp till Toshiba att reparera/byta ut disken, men enligt Toshiba så lämnar de ingen garanti på OEM-produkter, utan hänvisar tillbaka till Apple. Så frågan är, om jag på något sätt kan få denna totalkraschade, och mindre än 2 år gamla, disk utbytt på något sätt?

Med tanke på det snorkiga och rent ut sagt otrevliga bemötande som mötte mig då jag ringde Torskshiba, och m t p deras syn på sina produkter och garantiåtaganden, skulle jag direkt vilja avråda alla som läser detta från framtida köp av Toshibaprodukter...

vänligen

/.scooter

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-08-31 12:26

Mycket tveksamt om du kan få det åtgärdat. Angående OEM-produkter så är det precis som de säger.

Påstod Macoteket att det var ditt ansvar att kontakta Toshiba? :eek:

En hårddisk ska hålla mer än 2 år utan problem(oftast), jag tycker att du ska försöka lite bättre och få en ersättning av dem. Detta är ju bara löjligt..

Tyckte också det, men garantin är ett år, och Toshiba vill inte veta av något som helst produktansvar, även om normalt hårddiskar omfattas av 36 månader... Dåligt Toshiba...

Ursprungligen av scooterbabe:

Tyckte också det, men garantin är ett år, och Toshiba vill inte veta av något som helst produktansvar, även om normalt hårddiskar omfattas av 36 månader... Dåligt Toshiba...

Inte alls dåligt Toshiba. Du har inte köpt något av Toshiba, så de kan knappast hållas ansvariga. Dåligt Macoteket/Apple snarare.

Ursprungligen av Hagelin:

Inte alls dåligt Toshiba. Du har inte köpt något av Toshiba, så de kan knappast hållas ansvariga. Dåligt Macoteket/Apple snarare.

Kanske inte dåligt av dem att neka garanti, men helt klart dålig kvalitet...

• Oregistrerad
  • 2006-09-03 21:26

OEM-diskar omfattas som sagt var inte av någon garanti från tillverkaren. Garanti är frivilligt att lämna, och iaf jag anser att Toshiba gör rätt i de här fallet.

Det du skulle kunna göra om du anser att hårddisken inte gått sönder på grund av slitage är att åberopa konsumentköplagen och reklamera varan. Dock så gäller detta en hårddisk, vilket är slitagevaror, samt att den har suttit i en laptop, vilket gör slitage ännu mer troligt. Detta gör det svårt för dig att bevisa att det är ett ursprungligt fel (vilket du måste göra). Faktum är att det är troligt att felet inte är ursprungligt utan att det faktiskt är orsakat av slitage.

Ursprungligen av DrRotmos:

OEM-diskar omfattas som sagt var inte av någon garanti från tillverkaren. Garanti är frivilligt att lämna, och iaf jag anser att Toshiba gör rätt i de här fallet.

Det du skulle kunna göra om du anser att hårddisken inte gått sönder på grund av slitage är att åberopa konsumentköplagen och reklamera varan. Dock så gäller detta en hårddisk, vilket är slitagevaror, samt att den har suttit i en laptop, vilket gör slitage ännu mer troligt. Detta gör det svårt för dig att bevisa att det är ett ursprungligt fel (vilket du måste göra). Faktum är att det är troligt att felet inte är ursprungligt utan att det faktiskt är orsakat av slitage.

Slitage eller fabrikationsfel (säkerligen slitage), men oavsett vilket bör en disk hålla längre än 1.5 år...

Slitage låter fel på en så ny disk, fabrikationsfel i så fall (om den slits ner för fort) eller yttre våld. I det senare fallet gäller kanske inte garantin, men i det första ska de fixa den om jag kan konsumentköplagen rätt.

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-12 19:26

Det är möjligt att man juridiskt sett inte gör något fel, men det är dålig service och dålig stil att bemöta användare på detta sätt. Man får knappast större förtroende för företaget efter något sånt här. Det är ändå Toshiba som tillverkat produkten, men inte törs stå för den. Det är det intryck man får.

Dessutom är det ett tecken på undermålig kvalitet när disken pajar efter 1,5 års använding -även om den sitter på en laptop (förutsatt att du inte spelar basket med din dator)

Att Toshiba i vanliga fall ger 36 månaders garanti tyder på att de använder skräpet till OEM produkter och fegar ur på garantin!

1
Bevaka tråden