Varför erbjuder återförsäljare specialkonfigurerade Macar?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 23:54

Hade hört av två, av varandra oberoende personer, att när de skulle köpa dator hos Humac i Västermalmsgallerian i Stockholm, så fanns fanns inga orginalversioner inne utan bara de med uppgraderade RAM och ca 1.500-2.000 SEK dyrare

Var där själv idag och skulle tjacka Mini Dual Core, och mycket riktigt kom kommentaren "Vi har bara med 1 gigaren inne för 9.495 SEK".

Ganska tydligt att de gjort försäljningsstartegi av att kränga extra RAM till överpris. Jag lackade och gick därifrån när säljaren sa att burken typ knappt funkar med "bara 512mb" och att det i princip är omöjligt att byta RAM själv på en mini.
Något som alla som kan någonting om mac, vet är skitsnack.

Handlar av macoteket eller av applestore istället!!

Vore kul att veta om fler varit inne på Humac och fått höra samma sak??

• Oregistrerad
  • 2006-08-31 01:04

Var inne och frågade lite om MacBook, men gav snabbt upp då jag möttes av ointresserad
attityd, jag såg kanske inte tillräckligt "likvid" ut. Kan tillägga att jag aldrig ägt en PC. Har tidigare köpt 9500,iMac G3, G4 400 Ghz, G4 800 Ghz, iMac 20" intel, 40Gb iPod photo, 60Gb iPod video och nu MacBook 2,0 Ghz från Apple store. De gick miste om en potientiellt "bra" kund.

• Oregistrerad
  • 2006-08-31 01:06

Två saker:

1. 512MB är inte mycket, då grafikkortet tar lite av interminnet

http://www.apple.com/se/macmini/intelcore.html
"Det minne som finns tillgängligt för Mac OS X kan variera beroende på grafikkrav. Minsta grafikminnesanvändning är 80 MB vilket gör 432 MB minne tillgängligt för systemet."

Med andra ord, 1GB rekommenderar jag (minst), men beror på vad man skall göra.

2. Du får inte byta minne själv i maskinen!

"Additional memory should be installed by an Apple Retail Store or Apple Authorized Service Provider. For optimum performance, it is recommended to use two SO-DIMMs (one in each slot) of the same DIMM size (e.g. two 512 MB SO-DIMMs)."

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303378

Varför gnälla om en stackars butik? I verkligheten kommer alla verksamheter förr eller senare antingen slå igen eller anpassa sig efter kundernas krav. Eftersom butiken verkar vara öppen har de förmodligen ändå inte fel till 100%.

500:- dyrare än Applestore låter inte som skäl nog att döma ut en butik enligt min åsikt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-31 09:32

Vad är det för dvla attityd - jag har handlat en hel del grejer på Humac - och kan säga att jag nu väljer dom både före Applestore och Macoteket - av den enkla anledningen att dom är trevliga och kunniga. När jag ville köpa en EyeTV hem så frågade dom vad jag hade för abbonemang hemma tog reda på vilken jag behövde - och testade att det fungerade innan köpet - som tur var - eftersom jag inte kunde ha en sån liten låda - i alla fall inte utifrån dom premisser jag hade satt upp.

/Tangen

"humac vill dig illa" jag förstår inte hur du menar.
"säljar-aset" skön attityd.

allvarligt. humac är den enda applebutiken som öht. svarar på mail, vilket indirekt gör att det är den enda butiken man kan handla hos utan att behöva besöka butiken först. lagerföring verkar inte vara tex. macotekets starka sida.

ontopic igen: vill du inte handla för deras priser slipper du. marknadsekonomi you know.. det finns ju fler butiker. finns datorn bara i lager med 1gb-minne så är det tuff skit liksom. antingen handlar du eller så gör du det inte.

till sist en liten påminnare... det är inte fult att tjäna pengar. inte ens för butiker.

Jag tycker det är utmärkt att rekommendera 1 Gb RAM. Tiger rullar väldigt dåligt på en halv, nästan vad man än gör. Däremot behöver man ju inte påstå att det inte går att stoppa i det själv, och man vill ju helst ha "paketpris" med extraminnet hellre än känna att man betalar extra.

Köra Tiger med 384 Mb skulle jag bestämt avråda från. Min erfarenhet är att det blir direkt instabilt, stor risk för swap-död. Det räcker i stort sett att starta Firefox så hänger hela systemet. 512 går men är jobbigt, det swappar mycket, till och med på Panther. 768 funkar bra, det ser jag som minimum för att trivas med Tiger.

Jag har 1 Gb i min gamla Pismo, och den går som tåget, medan PB G4 med 512 känns seg. Minne är helt enkelt det allra viktigaste för att få upp farten i OSX.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-02 13:19

Humac vill dig inte illa. Humac och alla andra Mac-återförsäljare vill sälja saker till dig. Problemet är tillgången på produkter, i det här fallet Mac mini. Klart att de är måna om sina kunder! Och kunder som är vänliga vill man ju verkligen ge god service.

Mac mini är speciell på så sätt att extra minne bör installeras av en kunnig Mac-tekniker, inte av slutanvändaren. Om du försöker installera minne själv och datorn går sönder har du nämligen inga som helst garantier.

Själv har jag skruvat i åtskilliga maskiner, bland annat flera äldre Mac mini G4, men jag skulle nog inte ge mig på att installera minne själv i en Mac mini Intel.

Senast redigerat 2006-09-02 13:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-02 14:41

Lite hårda ord skulle jag säga…

1. 9500 kr för en Mac Mini med 1GB RAM är inte ett extremt överpris. Det är i överkant, men inte galet. Apple Store tar 8995 kr för en Mac Mini med 1GB RAM (nu är inte de billiga, men du ser dem som ett alternativ så). Macoteket tar 9 088 kr för en Mac Mini med 1GB minne också. Lägg på installation så är du uppe runt 9500kr.

2. Säljaren har rätt att maskinen knappt funkar med 512MB RAM. Vanliga OSX-maskiner som har dedikerat VRAM funkar "ok" med denna mängd minne med enklare program, tyngre program - speciellt på en Mac Mini intel - vill man ha 1GB eller mer par:at minne.

3. Att byta RAM är inte omöjligt, där har han väl fel om han sa så. Men Mac Mini:n är en av de mindre användarvänliga stationära Apple-maskiner att själv byta minne i av de "how-to-do-it" siter jag sett.

Men nej, jag har inte varit inne till Humac och jag vet inte hur de är som säljare där jämför med Macoteket ex (som arslar sig då och då - alla gör det). Frågan är om inne Supermusli är inne på rätt spår i frågan…

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-02 15:21
Ursprungligen av Erik.dv:

Säljaren har rätt att maskinen knappt funkar med 512MB RAM

Jag har kört min macbook ett bra tag med 512 men har nu uppgraderat. Om jag inte kör parallels så märker jag faktiskt inte någon större skillnad. 512 räcker bra till majoriteten av hemanvändarna som slösurfar och kollar mail.

När jag skulle handla min Macbook så sa dom ungefär samma sak, dom hade bara 1GB minne eller mer, och att dom funkar bättre än originalen. Skumt.

Jag förstår ärligt talat inte varför vissa reagerar så starkt på detta - jag skulle inte rekommendera en maskin med originalmonterade 512MB minnet till någon.

Att Humac säljer maskiner med minst 1GB RAM tycker jag är jättebra. Att deras superdyra butik i Västermalmsgallerian tar några hundralappar mer för maskinerna än AppleStore på Irland tycker jag inte heller är konstigt. Det låter nästan som om ni trodde att AppleStores postorder sätter försäljningspriserna

Förr i tiden fanns oftast 3 olika versioner av varje modell men jag tror att Apples BTO/CTO koncept kommer göra att situationen ser helt annorolunda ut i fortsättningen. Titta bara på nya Mac Pro.

Tråden handlade om Humac (och alla andra Macbutiker) som inte erbjuder Apples datorer med 512MB RAM - tog bort dom inlägg som gled in på andra ämnen.

Jag tror vi ska vänta oss att det gamla konceptet med bra-bättre-bäst kommer försvinna. Framtidens datorer kommer oftast vara CTO där återförsäljarna själva väljer den konfiguration som passar dom bäst.

Som återförsäljare är det struligt att först erbjuda en maskin med 512MB RAM och sen tvingas öppna kartongen - installera RAM från en 3:e partsleverantör - testa konfigurationen och sedan återförsluta. Få kunder är beredda att betala för tjänsten och om det uppstår garantiproblem täcks inte 3:e partsminnet av Apple utan av återförsäljaren. Mer än 90% av alla som köper en dator vill dessutom ändå uppgradera minnet.

Mac Pro är början på något nytt - skulle inte förvåna mig om huvuddelen av alla datorer som säljs redan inom 12 månader är CTO konfigurationer byggda efter återförsäljarens önskemål. Jag vet att exempelvis Kullander & Kullander i Malmö gör så i allt större utsträckning eftersom dom inte vill sälja maskiner dom inte själva vill använda.

• Oregistrerad
  • 2006-09-05 22:59

Om du jobbade som Apple-återförsäljare (är själv en ex sådan) hade du kanske vetat att butiker beställer in CTO-modeller (specialbyggen) av maskiner för att säkra tillgången. I många fall går det snabbare att få en sådan modell istället för standarkonfigurationen pga lägre efterfrågan. Alla modeller beställs samtidigt, standard och special, men i 9 fall av 10 kommer CTO-modellerna först. Dessutom, i Mac Minins och MacBookens fall blir det billigare för slutkunden att ha 1GB RAM förinstallerat från fabriken, det beror på att det måste vara parat (alltså dyrare att byta 2x256 mot 2x512 i butiken... eller 1200 SEK (fabrikspris) jämfört med 1800+ SEK (butikspris) om ni vill ha det i reda kronor). För det andra- för att installera nytt RAM i Mac Minin på plats måste butiken vara en Service Provider, något humac tydligen inte är.. och om du vill byta minne i den själv så får du stå ut med att garantin är null and void, som dom säger. Slutligen, och kanske viktigast, som många har påpekat: 512 i RAM och Tiger/iLife´06 funkar inte lika bra som man vill. Därför gör återförsäljaren DIG en tjänst när dom beställer in modeller som redan är utbyggda till 1GB och inte sig själva för dom förlorar pengar eftersom minnet kommer direkt från Apple istället från egen källa där man kan sätta bättre marginaler. Tacka och ta emot istället för att gnälla... du kommer ju stå där och klaga på att datorn är slö i slutändan ändå.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-07 00:59

kom igen!

Märker att jag har svårt att få medhåll från forumet.

Många av er tycks ha missuppfattat mig dock. Tiger kan funka dåligt med "bara" 512 korrekt! men det rättfärdigar inte Humac's försäljningsstrategi ett dugg. Tror inte jag är ensam om att inte tycka det känns jobbigt att ha känslan av att en fånig försäljare försöker blåsa en. I denna butik (och säkert även i många andra) så marknadsförs datorerna med priser för orginal konfigen. Att säljarna på Humac sedan, EFTER att de fått ett köpbeslut från kunden säger att de bara har versioner med deras egna minneskonfigurationer tillgängliga, är inte ok. Ett tydligt exempel var när en god vän till mig köpte sin macbook där. Hon kommer bara använda datorn till att surfa, maila och skriva word-dokument. Alltså, klarar hon sig alldeles utmärkt med 512mb, trots det så skulle säljaren propsa på henne 1gig för nästan 2 lax extra. Speciellt fånigt känns det när säljaren drar igång nån slags skådespel när han plötsligt, återigen, EFTER hon bestämt sig för att köpa burken, "kommer på" att den är 2000 kr dyrare än prislappen säger.

Klart att många vill uppgradera redan i butiken (dock knappast några 9 av 10, björnström, stort att du censurerade min rubrik by the way) men det ska inte behöva ske genom de tafflliga spela-dum metoder Humac-killarna kör.

Säg gärna emot mig om ni inte håller med!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-07 01:40

Förr i tiden fanns oftast 3 olika versioner av varje modell men jag tror att Apples BTO/CTO koncept kommer göra att situationen ser helt annorolunda ut i fortsättningen. Titta bara på nya Mac Pro.

Hehe, jo, det trodde jag med tills idag… FEM nya iMac modeller Vad man även ser genomgånde på dessa är 1GB RAM. Man klara sig med 512 även om just MacBooken är speciell i detta avseende. Men att gå ut med att bara ha modeller med 1GB RAM ser jag inte som något fel alls. Givetvis ska man vara tydlig med detta. Men många upplever nog väldigt mycket värre "probelm" med 1GB RAM i en maskin än 512MB, speciellt på en MacBook:

1. Delat VRAM med GPU (inte mar mängden minne, prestandan påverkas)
2. RAM och kanaler - generellt har dagens maskiner 2 eller fler minneskanaler, fler minnen ger snabbare prestanda. Detta i kombination med ovan är ännu ett plus
3. Rosetta och PPC emulering äter massor av RAM.
4. Titta på program från Apple idag - 512MB RAM eller mer är generellt rekommenderat. En MacBook med 512MB RAM fallet egentligen under denna ribba.

And the list goes on… Gillar man inte läget kan man ta en buss ett par kvarter bort o prata med Macoteket

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2006-09-07 07:02

Marcy.. exakt hur samtalet mellan dig och säljaren hos återförsäljaren har gått till kan ju ingen här uttala sig om. Själva samtalet är ju mellan er två, men det är ju klart att det är trist när säljare och kund inte når en bra kontakt med varann.

Du borde handla av Applestore så att du slipper "jobbiga säljare" som tar personligt ansvar, ger dig goda råd och faktiskt anstränger sig för att du ska bli nöjd.

512mb ram känns helt otänkbart... 1gb är ett måste imho... har aldrig stött på ett os som verkligen vet hur man käkar offantligt med minne

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-07 10:12

Håller helt med dig marcy. Att locka med produkter/konfigurationer som inte finns för att sedan sälja på med en dyrare variant är ett billigt säljtrix. Sånt sänker IMHO förtroendet för säljaren. Dock inte helt ovanligt i alla brancher.

Att rekommendera mer minne känns helt rätt, men det var ju inte det säljaren gjorde i det här fallet.

1
Bevaka tråden