Se upp för kontokortsbedrägeri! NORDEA-kunder.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 16:25

Har precis fått ett mail i min inbox som ser väldigt autentiskt ut och kommer från Nordea-banken där jag uppmanas gå in på deras hemsida och aktivera mig i deras nya säkerhetssystem. Jag uppmanas mata in personnummer, personlig kod o.s.v.

Saken är den att jag är inte kund hos Nordea och såklart tjuter varningsklockorna i öronen. Det här är ju alldeles uppenbarligen ett försök till bedrägeri. Kontaktade Nordeas kundombudsman och de hade alldeles nyss fått vetskap om mailet.

Så jag vill bara göra folk uppmärksamma på detta i all välmening!
Nordea hälsar: Gå inte in på länken! Släng mailet!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-30 16:30

Har också fått detta mail, inte heller kund hos Nordea. Länken leder nu till en site med asiatiska tecken och frågar ej efter känsliga uppgifter Förhoppningsvis har bedragarna blivit upptäckta!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 16:32

Fick det nyss i två ex, dagens skratt! Helt fantastisk svenska, nästan ännu bättre än det de skickade ut förra hösten. Mailet i sin helhet:

Citat:

God dag, bäste kund!

För Nordea har sommar 2006 blivit en av de mest fulla med illegala operationer. Det blir allt oftare att den konfidentiella informationen om våra kunder intresserar svindlare. Det är rätt många som vänder sig till oss för att vi skyddar deras konto mot förlust av pengar.

På grund av det förklarar Nordea nästa månad för månaden av fraudkamp. Fram till 1 September skall alla våra kunder aktivera den nya kontosäkerhetssystemet. Vi har genomfört ett stort arbete för att förbättra det. Systemet har blivit kontrollerat av ledande specialister inom e-betalningssytemen och alla oberoende expeterter har redan bekräftat dess fullvärdighet vad gäller fraudbekämpning. På grund av att dessa uppgifter kan användas av kriminella, piblicerar vi inte dem i öppna källor.

Du har blivit slumpmässigt vald som deltagare i systemets avslutningsprov. För tillfället föreslår vi att Du klickar på länken http://app.nordea.se/login/security.html och genom en vanlig inloggning till Internet-banking aktiverar det nya säkerhetssytemet. För tillfället kan Du märka vissa förbiseenden medan Du arbetar. Vi vet att de finns, och ber Dig därför att inte ge oss någon tillägginformation om problem som har uppståt, vi skall lösa dem på egen hand.

Vi skall uppmärksamma Dig att från och med september blir Du tvungen att använda det nya säkerhetssystemet i alla fall, annars kommer Dina konton bli blockerade tills Din fulla personliga identifikation är klar. Därför föreslår vi att Du så snart som möjligt börjar tillämpa de nya säkerhetsstandarderna.

Med vänliga hälsningar,
Nordea fraudkampavdelningen

He he... "fraudkampavdelningen"

Ja jösses...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 16:50

Förra årets Nordeaskimmartråd: http://www.99mac.se/lounge/86082-nordeabluff.html

När man får ett sådant här e-postmeddelande kan man betänka:

1. Banker har i regel aldrig kunders e-postadresser.
2. Banker skulle aldrig skicka ut viktig information med e-post även om de hade adresserna.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-08-30 20:00

3. Banker kan i regel uttrycka sig på svenska.

Efter en snabb koll tycks servern finnas i Singapore.

Ursprungligen av Kristofer:

Efter en snabb koll tycks servern finnas i Singapore.

De skulle vänt sig till mig för en språkgranskning. Alltid finns det nån idiot...

Fast dessa försök funkar ju inte på Nordea? För att logga in och göra transaktioner använder man ju (a) personnummer, (b) personlig kod och (c) kod man får från en skraplott. Det krävs dessutom två skraplottskoder för att göra en transaktion (1 för inloggning och 1 för transaktionen). Eftersom en sådan kod "dödas" när den använts och endast ett begränsat antal skraplottskoder är tillgängliga samtidigt (de på kortet), så spelar det ju ingen roll att man ger bluffarna sina tre koder. När de sedan försöker logga in med koderna så är ju (c) död och man har bara tre försök på sig att gissa en ny kod innan kontot spärras. Skulle de ändå gissa rätt så måste de ju ånyo gissa rätt en gång för att lyckas föra över pengar. Känns hyfsat säkert faktiskt.

Mitt konto i Singapore har inga såna säkerhetsspärrar, så jag är betydligt mer skraj för dylika blåsningar här nere. Det förekommer ganska ofta att folk försöker, men folk har lärt sig nu, så det är väl därför de satsar utomlands.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-31 12:54
Ursprungligen av bankerydsfredrik:

De skulle vänt sig till mig för en språkgranskning. Alltid finns det nån idiot...

Fast dessa försök funkar ju inte på Nordea? För att logga in och göra transaktioner använder man ju (a) personnummer, (b) personlig kod och (c) kod man får från en skraplott. Det krävs dessutom två skraplottskoder för att göra en transaktion (1 för inloggning och 1 för transaktionen). Eftersom en sådan kod "dödas" när den använts och endast ett begränsat antal skraplottskoder är tillgängliga samtidigt (de på kortet), så spelar det ju ingen roll att man ger bluffarna sina tre koder. När de sedan försöker logga in med koderna så är ju (c) död och man har bara tre försök på sig att gissa en ny kod innan kontot spärras. Skulle de ändå gissa rätt så måste de ju ånyo gissa rätt en gång för att lyckas föra över pengar. Känns hyfsat säkert faktiskt.

Mitt konto i Singapore har inga såna säkerhetsspärrar, så jag är betydligt mer skraj för dylika blåsningar här nere. Det förekommer ganska ofta att folk försöker, men folk har lärt sig nu, så det är väl därför de satsar utomlands.

Om man går till sidan och skriver in sina siffror och ger dem två skrap-nummer så har de ju två skarpa nummer som de kan använda för att länsa ditt konto. Sidan där man knappar in siffrorna tillhör inte Nordea.

Ursprungligen av Bugs:

Om man går till sidan och skriver in sina siffror och ger dem två skrap-nummer så har de ju två skarpa nummer som de kan använda för att länsa ditt konto. Sidan där man knappar in siffrorna tillhör inte Nordea.

doh! :">

Fast man ger dem väl ändå bara ett nummer? De har väl bara kopierat förstasidan, eller i det här fallet, någon fejkad säkerhetssida?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-31 20:11
Ursprungligen av bankerydsfredrik:

doh! :">

Fast man ger dem väl ändå bara ett nummer? De har väl bara kopierat förstasidan, eller i det här fallet, någon fejkad säkerhetssida?

De har kopierat Nordeas inloggningssida, med den lilla skillnaden att den frågar om TVÅ skraplottskoder. Alltså får de två personnummer + personlig kod + två skrapkoder, dvs allt som behövs för att logga in en gång och utföra en transaktion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 23:18

Tyvärr är många människor enastående godtrogna.

Om man nu skall ge sig på något sådant borde man väl för guds skull se till att skriva på ett korrekt sätt.. haha.. Klantskallar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-31 18:19

Man får bara inte gå på ett sånt här mail!!
Sedan tycker jag att man ska koka nudelsoppa på dom som ligger bakom kalaset även om dom inte lyckas lura någon..

Ganska otroligt att jag inte har fått nått sånt där tidigare.
Dock har jag inte nordea, och skulle aldrig gå in på en bank som skicka ut mail om det.
Först och främst, hur i helvete tror folk att bankerna har ens mailadress?
Och för det andra, om dom ser att det har blivit en massiv förändring på sidan, och man ser i adressen att det står http://XXX.XXX.XXX.XXX/www.nordera.se blir inte vanliga konsumenter misstänksama?

Jag var dock in och tjafsa lite med dom, skrev några väl valda ord i persdelen och en vacker pinkod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-05 23:54

Jag blev mailbombad av "NORDEA" ikväll.
gjorde precis som du, skrev in en massa dumt och ord man inte ska säga högt i personnummer raden. Tyckar alla ska göra samma sak..

http://203.251.36.189:9070/www.nordea.se/sitemod/default/portal.aspx/pid=200000/index.php?email=3f61c5ca

Så låt dom jävla k...ksugarna få lite jobbig läsning..

1
Bevaka tråden