Behöver köpargument för mac vs pc

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-29 15:45

Hej!

Eftersom föräldrarna inte fattar någonting i datorer är det extremt svårt att övertyga dem om att det är en Mac jag ska ha. Försöker jag prata om fördelarna säger dem att man ändå kan få en "vanlig dator" till ett lägre pris och så sant som det stämmer kan jag ju inte säga mycket..:confused: Vad ska jag göra? Hjälp!

Du får berätta att mjukvaran är det viktiga. Mac OS X, iLife-sviten o.s.v. Det finns inte ens något motsvarande för Windows.
Det är allmänt känt att Mac:ar dessutom har högt andrahandsvärde.

Sen finns det en massa retoriska frågor att svara med: Köper dina föräldrar alltid de billigaste möblerna, de billigaste kläderna. Är det kanske värt att spendera 10-15% mer på kläder som är snygga?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-29 15:58

Jo,

De håller ju med om att snyggt är det, men tycker fortfarande designen inte är värd de 2-3k extra för datorn. iLife sviten kostar ju dessutom 750 spänn extra...Vad mera specifikt kan man säga om programvaran?

iLife ingår med alla nya macar. iWork däremot kostar extra.

Sen skulle jag vilja veta vilken mac som är 2-3k dyrare än motsvarande pc? Dvs med så lika hårdvara det går att få.

När min syster köpte MacBook för några veckor hittade vi inga CoreDuo pc som var billigare. Visst fanns det bärbara med Pentium M eller Celeron M som var billigare men gick man på CoreDuo fanns inget egentligen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-29 16:11

Det är klart att det är värt att betala lite extra för en dator som fungerar på det sätt som du vill. Det spelar ju ingen roll hur billig den är, om den är jobig att använda och fungerar dåligt. Det är som att säga att man lika gärna kan köpa en skruvdragare istf en slagborr - det är ju billigare, men det är inte vad man vill ha.
Det lilla man förlorar i inköpskostnad, vinner man i att nästan alla program man behöver följer med och att den håller flera år längre.

Dessutom kostar det, som sagt inte så speciellt mycket extra nu för tiden. Titta tex på Mac mini eller MacBook.

Och just det: Det finns ingen "vanlig dator". Det finns olika sorters datorer som kör Mac OS, Windows, Linux, Unix, etc. Windows-datorerna är den sämre sorten och Mac OS-datorerna är den bättre sorten. Varför köpa den sämre? Skulle man nöja sig med det sämsta alternativet om det handlade om bilar, kläder, kameror, lägenheter, böcker, etc? Eller, eftersom datorn ju är ett verktyg, borde man fråga sig om snickaren skulle nöja sig med den sämsta borrmaskinen, om musikern skulle nöja sig med det sämst byggda instrumentet och om kocken köper alla sina råvaror på Netto?

Senast redigerat 2006-08-29 16:33
  • Medlem
  • Täby
  • 2006-08-29 17:05

Du kan också påpeka att du inte måste köpa någon licens till antivirus/adaware program som håller datorn ren från sådan plåga då det inte finns några virus till mac.

• Medlem
  • 2006-08-29 17:28

Om jag inte jobbade med grafisk formgivning skulle jag nog inte köra Mac... visst finns det många fördelar framför Windows, men som ren underhållningsdator är ju PC:n rätt svårslagen. Fördelen med Mac OS rent allmänt är att man kan misshandla det rätt mycket utan att det märks. Windows måste man hantera med bomullsvantar.

Sedan tycker jag att Mac är mer körklar från start som produktionsmedel. Man behöver egentligen inte mer än det som följer med för att kunna göra enklare kontorssysslor och surfning mm. Windows har i princip ingenting här som är värt något.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-29 17:44

Ja, det där med antivirus var ju ett jättebra förslag, fast nu när jag väl tittar på saken verkar det inte som om vår McAfee uppdateras längre.. Hmm.. Jag vill kunna spela spel (spelar nästan ingen roll vilka, hitter väl några för Mac), köra musik, göra läxor som t. ex presentationer (gärna med illustrationer), ha en smidig bildbibliotek, kunna chatta och förmodligen lära mig mera om webbdesign någon gång i framtiden - om det nu är någon som tänker lära mig :rolleyes: Jo och slippa ha en gråsvart Dellburk på skrivbordet.

Vad säger ni?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-29 18:05

Har jämfört lite priser nu, här kommer resultatet:

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=3N9sy0IM910000E4i3hJQEeF0000mHBAPYlB?ProductID=WsnD4QFWxpkAAAEMxESR3Q%2eR&CatalogCategoryID=9uzD4QFWstEAAAED_W2tBDZ%2e&filename=productpage_text%2c%20producttype_text%2c%20prodtypes_vartypes_text&windowtitle=PACKARD%20BELL%20ENGN45101&includepage=inc%2fproduct_item_specification

Det här är en Compaq dator som kostar 795kr mindre än en vit 13" MacBook, har en massa programvara som medföljer den, har oxå webbkamera, trådlöst som ni ser och dessutom 1" extra skärmyta plus dubbelt så mycket RAM-minne än Mac:en :eek:

Det här blir ju svårt att diskutera ser jag..

Senast redigerat 2006-08-29 18:20
Ursprungligen av boris91:

Har jämfört lite priser nu, här kommer resultatet:

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=3N9sy0IM910000E4i3hJQEeF0000mHBAPYlB?ProductID=WsnD4QFWxpkAAAEMxESR3Q%2eR&CatalogCategoryID=9uzD4QFWstEAAAED_W2tBDZ%2e&filename=productpage_text%2c%20producttype_text%2c%20prodtypes_vartypes_text&windowtitle=PACKARD%20BELL%20ENGN45101&includepage=inc%2fproduct_item_specification

Det här är en Compaq dator som kostar 795kr mindre än en vit 13" MacBook, har en massa programvara som medföljer den, har oxå webbkamera, trådlöst som ni ser och dessutom 1" extra skärmyta plus dubbelt så mycket RAM-minne än Mac:en :eek:

Macbooken har ju också kamera, wifi och bt, fjärrkontroll, samt en hel del programvaror som är betydligt bättre än pc'n i ditt exempel. Macbooken är ett klart bätte köp. Jag kan ju förstå att man kan välja en PC när det skiljer flera tusenlappar men inte så här lite.
Du kanske kan förhandla med dina päron, t.ex att betala det överskutande själv? Skaffa ett helgjobb?

Ursprungligen av mdlarsson:

Du kanske kan förhandla med dina päron, t.ex att betala det överskutande själv? Skaffa ett helgjobb?

Ett ganska bra förslag. Så gjorde jag vid flera tillfällen under min uppväxt. Föräldrarna sa att de kunde bidra med X kr, ville jag ha något som kostade mer så fick jag betala det själv (vilket jag nästan alltid gjorde - varför nöja sig med något man inte vill ha?).

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-30 11:41

Tack allihoppa för tips & tricks på hemmafronten! boris91, just ja heheh.. Jo, det här med helgjobb kan ju nästan bli lite svårt, men man får väl se.. Jag kom nu på att man lovat att skulle jag sköta mig bra i skolan skulle jag förmodligen få en bärbar dator.. Sen vilken dator väljer ju jag Hoppas bara jag kan gnälla mig fram till den vita MacBooken med 1gb RAM och iWork!
Om ej får man ta till sommarjobb, vilket det ju inte verkar finnas så mycket av just här :rolleyes:

Den som väntar på nå´ gott väntar aldrig för länge!

Senast redigerat 2006-08-30 15:56
  • Medlem
  • Täby
  • 2006-08-30 21:12

Den som väntar på nå´ gott väntar aldrig för länge!

Tell me about it... min mac pro väntas anlända den 26e september... mer än en månad efter att jag la beställningen *suck*

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-30 22:19

Hahaha säger du det Jag har ju bestämt att här bane mej ska inte köpas några PC:n.. Så? Nu har ett år gått och jag har inte precis kommit närmare målet, ja, förutom kunskaperna :rolleyes:

PENGAR = MAC

Rätt tråkigt annars

Dom medföljande programmen är inget annat än ren skit. DVD-skapar programmet t ex är en light version och vill man kunna göra allt måste man pröjsa en 5-600kr. Som exempel.

Sen har den dessutom en snikvariant av Core Duo. T2250 har bara 533Mhz systembuss. Apple använder T2400 som har 667Mhz buss.

Så visst, vill man snöa in sig på några sketna kronor och lite häftiga siffror blir det säkert svårt att välja. Ser man till helheten blir det lättare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-29 18:27

Ja, men den där Compaq-datorn kör Windows. Ett dåligt operativsystem som är jobbigt att använda. Personligen skulle jag hellre ha en gammal iBook G3 eller vilken gammal skrot-Mac som helst än en toppmodern Windowsdator.

Musik har du iTunes till precis som du kanske hade i Windows. Göra läxor på Windows är en mardröm jfrt med Mac. Texter skriver du med fördel på Macen i programmet Nisus Writer Express - det absolut bästa ordbehandlingsprogrammet enligt mig. Du kan också köra Word naturligtvis, men då det är ett M$-program, blir det nästan lika jobbigt som Windows. Har du låga krav, duger tom det medföljande Textredigerare alldeles utmärkt. Vill du designa lite på dina texter kan du köra Pages, som är extremt lättanvänt, eller så kan du köra InDesign om du orkar jobba lite mer. Presentationer gör du i Keynote och de blir mycket snyggare och det går otroligt mycket snabbare och enklare än i PowerPoint - garanterat MVG ;). Bildbibliotek har man ju i iPhoto - inget annat bildorganisationsprogram är nog så enkelt och snyggt. Chatta gör du i Microsoft Messenger, iChat, ICQ eller någon kombinationsklient om Adium eller Proteus.

I Windows hade du nog kört Word, PowerPoint, Microsoft Bildnåntingnånting-vad-det-nu-heter, etc. Vardagen hade då fått en mycket sämre kvalitet. Man tillbringar mycket tid framför datorn, så om datorn är jobbig och krånglig, blir livet jobbigt också i längden.

När man tänker på allt detta, blir det väldigt ointressant att PCn hade mer RAM, etc. Att datorn är bra och att man gillar att använda den är mycket viktigare än små hastighetsskillnader, som man dessutom kan åtgärda genom att köpa billigt RAM på Webbhallen i efterhand.

• Medlem
  • 2006-08-29 18:30

Det är samma upplösning på skärmen, så du får en större dator med lika många pixlar. Den är avsevärt tjockare också. Programvaran som följer med är sämre än Apples egna, garanterat.

Det är lönlöst att göra såna här jämförelser, på pappret kommer en dator från Apple alltid att vara en sämre deal. Jämför man i verkligheten är vi däremot många som tycker annorlunda. Det beror inte bara på hårdvaran naturligtvis, det finns många tillverkare som gör bra grejer. I priset på datorn ingår ju OS:et också. Till PC:n får du en snikvariant av Windows. Mac OS har kostat mer i utvecklingskostnad än Windows XP, så du kan ju räkna ut att de med sin marknadsandel måste dra in flisen någonstans.

Här är 14 anledningar:
http://www.apple.com/getamac/

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-29 18:32

Det räcker med att du drabbas av virus en enda gång för att du ska förlora en massa viktiga dokument, för att inte tala om det antal arbetstimmar som går åt att återställa datorn själv eller med hjälp av en tekniker. Har de räknat med de kostanderna och abonnemangskostnaderna för virusskyddsupdatering? Nu vet jag inte hur gammal du är (15?) men om du verkligen vill ha en Mac föreslå att du själv kan lägga till mellanskillnaden på ett par tusen genom att utföra olika ärenden hemma eller ta ett extra jobb eller genom att spara extra hårt några månader på studiebidraget. Be dem om kontanter istället för födelsedagspresenter eller julklappar (jag vet att det är långt kvar till jul) eller säg att du avstår helt från sånt en period om du får en Mac.Du kan också betala mellanskillnaden genom avbetalning till dina föräldrar. Du får visa att pc är inget alternativ. Ibland får man anstränga sig lite extra för att få det man vill ha.

Annars följer inte något likt Garageband och iMovie med pc:n.

Att diskutera utifrån pris är alltid svårt. Köper dina paranteser alltid den billigaste bil de hittar, eller en bil som erbjuder en bra kombination av pris och egenskaper?

Vill du ha hårvara och mjukvara som är integrerade och anpassade för varandra, vill du ha Mac OS X, iPhoto, iMovie, mm så är det svårt att få det om du köper en PC.

I min värld är att en sak är billig inte ett plus om det är den enda egenskapen. I stället brukar jag bestämma mig för vad jag vill ha, och sedan leta efter något som erbjuder det till bästa pris.

Om du ska låta dig styras av pris, så gör det bara om allt annat (kvalitet [inte enbar Mac vs. PC utan också], batteritid, handhavande, mjukvara, virus, vad dina kompisar har för dator, mm) inte spelar någon som helst roll alls...

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-29 18:55

Jag är 15, hehe bra gissning, och jag förstår ju det där med fördelarna själv.. Grejen är att vuxna som har den normala förståelsenivån om pc:n (hur man startar datorn):) och Mac:en (Va e de för påhitt?):p inte förstår att det som på pappret ju ser bra ut är inget att jämföra egentligen, att det är två helt olika system.. Frågan är, hur förklarar man det på bästa sätt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-29 21:15

Jag är 15, hehe bra gissning, och jag förstår ju det där med fördelarna själv.. Grejen är att vuxna som har den normala förståelsenivån om pc:n (hur man startar datorn):) och Mac:en (Va e de för påhitt?):p inte förstår att det som på pappret ju ser bra ut är inget att jämföra egentligen, att det är två helt olika system.. Frågan är, hur förklarar man det på bästa sätt?

Använd analogin med verktygen! Det borde vem som helst förstå tycker jag ...
Det ÄR en Mac du vill ha. Inte en PC, oavsett hur billig den är. En PC är något annat, som du inte vill ha, så det finns ingen anledning att ens överväga det alternativet.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-29 23:14

Jag är 15, hehe bra gissning

boris91

Här kommer ännu ett argument: Det är som att jämföra utbildningar.

Utbildning A har 90 lektionstimmar och kostar 5000 kr.
Utbildning B har 90 lektionstimmar och kostar 5500 kr.
Visst är utbildning B sämre?

Det är det som dina föräldrar jämför. Att utbildning A har dåliga lärare (användbarhet) och saknar bra läroplan (säkerhet) samt är i en sunkig skola (ful formgivning), är alltså inte värt speciellt mycket.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-29 19:31

Kort sagt:
• Inga virus.
• Enkelt att backa upp, och även klona hela hårddisken.
• Stabilitet. Systemet kraschar inte.
• iChat AV, Mail, Safari, iTunes osv.

Ursprungligen av Mondo:

• Stabilitet. Systemet kraschar inte.

Mja, det stämmer ju inte riktigt. Jag har haft ett antal krascher/hängningar/kernel panics där enda alternativet är omstart. Även om det är sälla ska man inte ljuga och säga att det inte händer. För det gör det.

Ursprungligen av Rickard A:

Mja, det stämmer ju inte riktigt. Jag har haft ett antal krascher/hängningar/kernel panics där enda alternativet är omstart. Även om det är sälla ska man inte ljuga och säga att det inte händer. För det gör det.

Just krascher är ju inget större problem på vare sig OS X eller XP, så den jämförelsen är ganska meningslös. En Mac som har frisk hårdvara och där filsystemet inte kajkat efter en massa tvångsavstängningar kraschar inte, och detsamma gäller för en Windows-burk. Det man kan jämföra är snarare systemets förmåga att köra ihop sig till en enda dysfunktionell sörja, och där är skillnaden så stor att det blir nästan löjligt (gissa själv till vilken sidas fördel).

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-08-31 20:50

Nej, pengar växer inte på träd och inte blir jag sponsrad i det här fallet heller.. På Triss vinner jag aldrig.. Fanns inget sommarjobb den här sommarn i varje fall, tror inte på nästa heller.. AAA!

Whatever

Tänk att en MacBook kan köra Os X och Windows Xp vilket inte en Dell,Hp,PaBel,Sony kan.

Bevaka tråden