Hur fungerar ångerrätten?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-08-28 23:46

Jag har nu för andra gången fått min Macbook Pro utbytt, utan några kostnader för detta. Jag har alltså inte behövt betala någonting för detta. Första gången använde jag mig utav ångerrätten, vilket gick smidigt och bra.

En fråga som inte alls kanske passar in, men kanske är det någon som sitter på informationen;

Min pappa köpte för runt två veckor sedan en bärbar dator på Inet, en Acer. Denna dator var formaterad i FAT32 och gick inte att formatera till NTFS, konstigt nog. Det gick inte heller på något vis att ordna en dual boot.

I vilket fall, detta gjorde att pappa inte var nöjd med sitt köp, och ville använda sig av sin ångerrätt. Inet sade följande när han lämnade in dator idag.

Han betalade 7000 för datorn, han fick avdrag på detta.

600:- > Inet var tvugna att installera om allt för att få den till standardlänge.
10% av hela beloppet > Avdrag för att Inet skulle kunna sälja vidare datorn till begagnatpris. Plus att den Windows-licenens var förbrukad och att denna inte gick att använda mer.

Stämmer verkligen allt detta, är detta verkligen rätt att ta ut dessa priser? Hur fungerar denna ångerrätt egentligen? Jag har nämligen aldrig fått betala någonting. Självklart är detta inte ett köp i butik, utan över Internet.

Tack på förhand,
Joachim

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-08-29 01:11

Om jag inte minns helt fel så tror jag faktiskt att säljare har rätt att ta ut en skälig kostnad för återköp. Vanligtivs brukar det vara runt 10%. Sen handlar det lite om välvilja också från företagets sida.

Har själv jobbat på Ikea och där var det väldigt sällan vi tog ut några 10%. Öppet köp på varuhusen var otroligt generöst.

Sen handlar det lite också om hur och vad man köpt. Handlar har troligen rätt att ta ut en summa för att återställa varan i ursprungligt skick. Men just nu kan jag inte komma på exakta summor som man kan ta ut för sånt.

Men är burken köpt med NTSC t ex och det inte fanns där vid köpet så är ju inte varan levererad enligt avtal.

Tips är annars Konsumentverkets "Din rätt som konsument"

1
Bevaka tråden