Ny macanvändare // Vilken Macbook?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

[FONT="Verdana"]Hej,

Blir mitt första inlägg här på forumet. Please bare with me. Jag har precis kommit till insikt och bestämt mig för att sakta men säkert övergå till Apple. Om några månader flyttar jag till London och tänkte ha med mig en Macbook för att redigera bilder till bloggen, surfa, skriva och sånt där. Jag kör Photoshop givetvis. Nu förstår jag givetvis att man behöver så mycket kräm som möjligt och då är nog en MacBook Pro lämpligast. Tyvärr ligger det lite i för hög prisklass.

Jag står i valet mellan dessa; Klick!

Jag tänkte köpa till extra RAM. Kommer det fungera med någon av dessa eller är det självmord att köra en sån här "klen" Macbook för detta ändamål?

Tack på förhand

[/FONT]

• Medlem
  • Oslo
  • 2006-08-28 15:28

Om du kör MacBook eller MBP har inte någon större betydelse för Photoshop varken idag eller när programmet blir Universal Binary, då det är samma processor i alla modellerna "bara liten skillnad på klockfrekvens i billigaste och dyraste modellerna detta kan dock komma att ändras snart då troligen MBP snart får CoreDuo 2" vad du behöver är mycket minne, helst idag då PS körs i Rosetta. Den stora skillnaden mellan MB och MBP är grafikkortet , men då PS inte behöver något "bra" grafikkort så gör det ingen större skillnad sen är ju 13´ lite liten skärm men det är ju även en 15´så extern bildskärm är ju det bästa.

Det viktigaste är att du har mycket minne, speciellt om du ska jobba med bilder. Du kan ju köpa till mer minne på nåt annat ställe än på Applestore för att få det avsevärt billigare. Behöver du bränna DVD-filmer så måste du köpa 2 GHz-varianten, klarar du dig med CD-brännare och DVD-spelare så kan du ju välja 1,8 GHz-varianten och komma undan lite billigare. Eftersom processorn är snabb i båda datorerna så är det smartare att välja den billigare och istället satsa på att stoppa i så mycket RAM-minne du har råd med, då kommer datorn bli som bäst.

Men hade jag varit du hade jag väntat ett par veckor, eftersom Apple kanske ska lansera uppgraderade MacBooks i september.

Tusen tack för era svar! Det lutar onekligen åt den svarta 2,0:an. Ska kika på den idag. Här på jobbet säger dom att datumet kommer lanseras nästa vecka, men ingen vet riktigt när det eventuella prisraset kommer ske.

1
Bevaka tråden