Macbook eller Pro?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 20:32

Hej allihopa!

Blir mer och mer sugen på en Pro har dock beställt en macbook men kan fortfarande avbeställa.

Med ungefär samma specifikation och studentrabatt skiljer det 5000 spänn mellan macbook och Pro får dock en ipod med macbooken.

Är det värt de extra 5000?

Stor engångssumma samtidigt som det i längden kanske är värt det då man sitter vid datorn varje dag? vad säger ni?

Vill ha råd och hjälp!

Vad skall du använda din dator till?

Jag har själv en macbook pro som jag använder till foto och grafisk design på en halvprofessionell nivå och det funkar bra förutom att Adobe CS-sviten är lite seg...

• Oregistrerad
  • 2006-08-28 09:51

Ska använda den till att lyssna på musik, kolla film, skriva i word, surfa och så.

På Pron får man ett grymthärligt chassi, upplyst tangentbord, grafikkort bättre, större skärm

för 5 lakan extra, stor engångssumma samtidigt som det är en trevlig burk kanske värt det? vad säger ni!

Skärmen är ju schysst att den är stor samtidigt som det gör datorn mindre smidig att ta med sig

Jag skulle gissa att du inte har behov av den extra "powern" i MBP. I ditt fall tycker jag det är ditt sinne för designen som avgör, och skärmstorleken. (Men tänk på att MBP kan ha högre andrahandsvärde? Rättning någon?)

Ursprungligen av Executive:

Jag skulle gissa att du inte har behov av den extra "powern" i MBP. I ditt fall tycker jag det är ditt sinne för designen som avgör, och skärmstorleken. (Men tänk på att MBP kan ha högre andrahandsvärde? Rättning någon?)

Vad är MBP för något?

Ursprungligen av afrodite001:

Vad är MBP för något?

MacBook Pro

• Oregistrerad
  • 2006-10-15 15:25

Jaha, jag har också funderingar emellan MacBook Pro eller en MacBook. Användningsområden såsom surfning, skriva i word, bilder, osv. Men frågan är, är det någon som har erfarenhet av Airportprestandan, skiljer den sig så mycket mellan datorerna och vilken är bäst? Har en IBook nu och den har bra Airportprestanda, tycker jag. Tanken är att kunna använda den på diverse nätverk på caféer och hotell vid resa och annat. Har dom likvärdiga prestanda som min Ibook kanske? (G3 600, gamla Airportkortet) En annan fråga, batterilivslängd, skiljer de sig markant åt, eller är de ganska lika vid ungefär samma användning?

Mvh Sören

Ursprungligen av SörenP:

Jaha, jag har också funderingar emellan MacBook Pro eller en MacBook. Användningsområden såsom surfning, skriva i word, bilder, osv. Men frågan är, är det någon som har erfarenhet av Airportprestandan, skiljer den sig så mycket mellan datorerna och vilken är bäst? Har en IBook nu och den har bra Airportprestanda, tycker jag. Tanken är att kunna använda den på diverse nätverk på caféer och hotell vid resa och annat. Har dom likvärdiga prestanda som min Ibook kanske? (G3 600, gamla Airportkortet) En annan fråga, batterilivslängd, skiljer de sig markant åt, eller är de ganska lika vid ungefär samma användning?

Mvh Sören

Jag upplever ingen skillnad i Airportprestanda mellan min gamla MB och min nya MBP. Har ingen erfarenhet av iBook G3 med Airport, så om den kan jag inte uttala mig.

Batteriet håller helt klart längre på MacBook. Jag kunde få ut upp till 6.5 timmar (skojar inte!) om jag hade lägsta ljusstyrka, blåtand och AirPort avstängda, samt bara skrev i Word. Kan kanske få ut 4.5 timmar med min MBP, men det är inte ofta.

• Oregistrerad
  • 2006-10-23 09:45

Tackar så mycket för infon.

Mvh Sören

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-07 17:30

Har nu en PC 1.5ghz centrino.

Går också lite i samma funderingar angående macbook eller pro. Vore tacksam för lite vägledning.
Kommer använda datorn till dels samma som erkkan surfa mm. Kommer även använda den till programmering: Matlab, C++, Fortran, Mathematica mm. Jag använder ofta 3d surface(gnuplot och mathematica) för att titta på resultat, vet inte hur mycket grafikminne som används då. Men de brukar gå ganska slöt att rita figurerna(ofta då stora matriser används.) Kommer även va tvungen att köra mycket windows med bootcamp.

Jag har mest varit inne på pro för storleken på skärmen, då detta kommer va min enda dator. Kommer troligtvis inte kunna skaffa en extra skärm heller, då jag befinner mig på resande fot.

Jätte tacksam för svar.

Ursprungligen av tompa747:

Har nu en PC 1.5ghz centrino.

Går också lite i samma funderingar angående macbook eller pro. Vore tacksam för lite vägledning.
Kommer använda datorn till dels samma som erkkan surfa mm. Kommer även använda den till programmering: Matlab, C++, Fortran, Mathematica mm. Jag använder ofta 3d surface(gnuplot och mathematica) för att titta på resultat, vet inte hur mycket grafikminne som används då. Men de brukar gå ganska slöt att rita figurerna(ofta då stora matriser används.) Kommer även va tvungen att köra mycket windows med bootcamp.

Jag har mest varit inne på pro för storleken på skärmen, då detta kommer va min enda dator. Kommer troligtvis inte kunna skaffa en extra skärm heller, då jag befinner mig på resande fot.

Jätte tacksam för svar.

Kan tipsa dig om att vänta lite tills Matlab kommer till Intel (till våren med R2007a). Om du ska använda windows så är det bra om du har en stor hårddisk. Jag har en MacBook med 60 GB nu och det känns lite för litet för två system, skulle vilja ha minst 20 till Win och 60 till OS X.

• Oregistrerad
  • 2006-10-15 17:15
Ursprungligen av erkkan:

Hej allihopa!

Blir mer och mer sugen på en Pro har dock beställt en macbook men kan fortfarande avbeställa.

Med ungefär samma specifikation och studentrabatt skiljer det 5000 spänn mellan macbook och Pro får dock en ipod med macbooken.

Är det värt de extra 5000?

Stor engångssumma samtidigt som det i längden kanske är värt det då man sitter vid datorn varje dag? vad säger ni?

Vill ha råd och hjälp!

Om jag var du hade jag satsat på en MacBook. Bättre med mindre skärmstorlek så att datorn är väldigt liten och smidig om man inte behöver den till krävande saker. Du kommer inte uppleva några som helst prestandaproblem med en MacBook - tvärtom kommer den att flyga fram. Så det behöver du inte oroa dig för.

Chassit och tangentbordet är väl de sakerna som skulle vara mest värda för dig. Troligen behöver du inget bakbelyst tangentbord då de flesta redan kan placeringarna av tangenterna utantill.

MacBook och MacBook Pro skiljer sig inte alls mycket när det gäller beräkningskraft. Där är de i princip likvärdiga. Så när man säger att MacBook Pro är bättre till krävande arbete så är det inte för arbete som kräver mer beräkningskraft, utan för arbete som använder grafikkortet. Det kan t ex vara spel eller program skrivna speciellt för att dra nytta av grafikkortet istället för processorn till beräkningar.

De stora skillnaderna mellan dem är att MacBook Pro har en större skärm med högre upplösning och som sagt, ett mycket bättre grafikkort.

Just det - den större skärmen!
För min del fällde det avgörandet.
Hade gärna tagit en MB om den kommit i 15 tum
Jag är van vid att jobba i flera dokument och då kändes 13 tum för liten

Valde själv en Pro

Varför? Jo, av tre skäl (4)

1. Mitt stora EGO
2. Min dåliga karaktär
3. Dyrare måste vara bättre
4. Bra prestanda

Ja, det var värt 5000 spänn

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-24 00:10

MBP är väl "värd" det om man inte stör sig av större skärm och vill spela.

Just nu är den ju inte alls värd eftersom macbook fick sitt pris senare och därför är mycket prisvärdare. Men efter uppgraderingen så.

Står oxå i valet mellan mb och mbp. Googlade lite och hittade denna som jag tyckte klargjorde en del:
http://www.imorphous.com/2006/08/20/apple-macbooks-vs-lenovo-thinkpad/

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-11-04 10:56

Jag tyckte inte att sista urlen sade så mycket, men som sagt, det är ju samma cpu (iaf när den har c2d), minne, disk, kamera, bluetooth om man väljer att speca dem likadant. Skillnaden är väl om man vill ha den mer portabel o klarar sig utan den snabbare 3d-grafiken eller om man vill ha bättre grafik, upplösning o snabbare firewire. Sedan råkar ju disk, minne o cpu vara högre specade i pron från början också, men frågan är om man behöver det i fallet cpu, jag anser inte mig behöva det.

sysslar man med form så är skärmen riktigt viktig. snålade till det men en ibook g4 för några år sedan; det gick inte att jobba på den. dumsnålt.

skriver man, så funkar macbook utmärkt.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-11-23 23:35

Annan bra jämförelse

Här är en MacBook - MBP jämförelse som hjälpte mig:

http://debris.com/journal/1452

Det var den här killens resonemang om vikt och batteritid som övertygade mig att välja Macbook!

Är precis på väg till rätt forum för att rapportera in dagens beställning

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-23 15:53

För min del så hänger allt på skärmstorleken. Prestandamässigt så är jag övertygad om att MacBook räcker väldigt väl för de allra flesta. 17" MBP blev det för mig. Enormt jävla nöjd.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-23 16:10
Ursprungligen av Jogin:

För min del så hänger allt på skärmstorleken. Prestandamässigt så är jag övertygad om att MacBook räcker väldigt väl för de allra flesta. 17" MBP blev det för mig. Enormt jävla nöjd.

Hade jag köpt idag hade jag valt MacBook Pro istället för MacBook, tack vare design och hölje. Känns solidare. Och skrämen.

1
Bevaka tråden