Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av WD My Book?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

jag har just köpt en WD My Book Pro 500GB som jag borde få hem någon gång nästa vecka, och jag bara undrar om någon har några erfarenheter av disken?

jag har aldrig haft en ex hd förut men jag antar att det är mest som vanligt? tänkte göra två partitoner på den, en liten som jag kan boota ifrån (och kanske köra fat32 på vid behov) och en stor för lagring... (med hfs+) det låter som det borde gå va?

http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=242

  • Oregistrerad
  • 2006-08-28 08:18

Jag köpte nyligen en My Book Premium och har upptäckt lite egenheter. Om jag pluggar in den i datorn (firewire) och låter den spinna upp så får jag <12 megabyte/s läsning och < 7 megabyte/s skrivning. Om jag däremot trycker på knappen på framsidan av disken och låter den starta INNAN jag kopplar in firewire-sladden, så får jag < 30 megabyte/s läsning och <25 megabyte/s skrivning!! Om hårddisken sedan får stå 10 minuter oanvänd så den går i vila (går inte att stänga av det) så kommer den att vara slö igen när den väcks av datorn... Jag har sett en användarrecension på cnet som upplevde samma sak under windows... Jag har mailat WD om det i helgen, får se vad de svarar. Klart oacceptabelt uppförande...

oj säg gärna till om du får svar

ja jäklar, se på f-n!

Har bara haft disken för att dumpa en massa "skit" på, och har inte reflekterat så mycket över att den varit långsam. Men den förefaller mycket riktigt bli snabbare när man startar den "manuellt" innan man monterar den. Intressant.

[edit] Kör över FW400. [/edit]

[edit]
Bootade linux-partitionen (2.6.15-26-686 #1 SMP PREEMPT Thu Aug 3 03:13:28 UTC 2006 i686) och kollade lite snabbt med "hdparam -t -T". Den visade inte pa ngn skillnad i hastighet:
Timing cached reads: 4672 MB in 2.00 seconds = 2335.85 MB/sec
Timing buffered disk reads: 70 MB in 3.02 seconds = 23.15 MB/sec
med ungefar samma siffror efter "powersave-start". Hur relevanta nu de siffrorna ar. dags att sova!
[/edit]

Senast redigerat 2006-09-06 23:16
1
Bevaka tråden