Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDCS2: aktivera specialtecken smartare

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kund använder Gill Sans i sin grafisk manual. Det finns ett problem med Gill och siffran 1. Ett rakt streck som ser exakt ut som lilla L eller stora i. Inte bra speciellt inte för denna kund som alltid har mycket siffror i sina tekniska dokument.

Vi hade tidigare ett tillmeckat typsnitt med etta med en liten klack men nu har man gått över till att använda OpenType Gill Sans MT Pro. Den stilen har ettan med klack som ett specialtecken. Det jag nu är ute efter är någon metod att få InDesign att hämta ettan på egen hand typ ett teckenformat. Kruxet är bara att ID inte gör skillnad på tecknen! Söker jag på den vanliga ettan och försöker ersätta med den andra så händer ingenting.

Hur gör man?

Prova att antingen söka och ersätta med unicode-koden, eller, om siffran tillhör någon opentype-grupp, att ange den i format-inställningarna för ersätt

Hur söker man på unicode-koden? Hittade inget i hjälpen eller på google.

Hur ser man om tecken tillhör en opentype-grupp? Jag har tyvärr inte stilen i hemdatorn så jag kan inte testa fullt ut förrän på måndag.

Kan den här gamla texten vara till hjälp?

"InDesign supports Unicode through its character pallet and it can search and replace using Unicode values, e.g., find "Caesar", Replace with "C<xxxx>sar", where <xxxx> represents the Unicode hex value for "æ". InDesign's character pallet will display the Unicode hex value of each character as the cursor hovers above the chatacter."

Bra det borde funka.

Så då fick man tid att ta en titt på det här igen... och vad skådar man. De båda ettorna som alltså ser olika ut har samma unicode-nr nämligen 0x31 (siffran 2 har 0x32 osv).

Tillbaka till det Richard sa "om siffran tillhör någon opentype-grupp".

Hur gör jag det?

Markera ettan du är intresserad av, öppna Infoga tecken-paletten, välj alternativ från markeringen. Placera sedan muspekaren över tecknet i paletten och håll den stilla tills du får upp den texten som visar unicode-värden mm. I den står även vilken OpenType-kategori siffran tillhör (om den tillhör någon). Det kan t.ex. stå "Proportionella siffror (pnum) +Versalsiffror (lnum)"

När du väl vet vilken grupp de tillhör så kan du med den vanliga sök- och ersätt-funktionen söka på siffror och ange att just de OpenType-alternativen ska användas

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

När du väl vet vilken grupp de tillhör så kan du med den vanliga sök- och ersätt-funktionen söka på siffror och ange att just de OpenType-alternativen ska användas

Hur gör jag det här och visar min bild ovan något sökbart OpenType-alternativ.

Jag kör fast. Har sökt i hjälpen på OpenType och "stilistisk uppsättning" men kan inte se att den beskriver exakt hur jag ska göra. Bifogar några skärmklipp som vi kan prata runt.

1. I Infoga tecken kan jag spara uppsättningar. Har dessa någonting att göra med OpenType: Stilistiska uppsättningar: Uppsättning 1-20
(inte vad jag kan se men jag kanske gör fel)

2. Allmänt: Sökning på Unicode får jag inte att funka. Om jag skriver <0031> och ersätter med detta så skriver den in just <0031> inget enskilt tecken

3. Varför skrivs Unicode på ett annat sätt i infopaletten? 0x31 kontra 0031

Aha, från menyn i Infoga tecken-paletten ska du välja "Alternativ för markering". Då visas alla ettor och sedan hovrar du över den du är intresserad av.

Problemet är inte att hitta siffran i Infoga-paletten. Den ligger på sista raden så en scroll till botten visar mig var den ligger.

Problemet är att byta ut de gamla ettorna mot den nya på något smartare sätt än att söka och sen klistra in.

Är det där "stilistiska alternativa tecken" något att gå på?

Finns det inget svar på det här eller?

För den som inte orkar läsa allt.

1. Jag vill byta ut ett enskilt tecken (siffran 1)
2. Jag hittar tecknet med infoga tecken utan problem

Problem 1
Jag kan inte använda sök/ersätt för att byta ut tecknet. Nu söker jag på Gill Sans siffran 1 och får manuellt klistra in för varje siffra. Det här gäller vår största kund och en uppsjö trycksaker så hjälp hallå liksom...

Problem 2
Jag kan inte "hårdkoda" tecknet på plats a la teckenformat. Om man Alt-klickar för att få ett stycke att återta styckeformat så tappar man ettorna man bytt ut.

Det här gamla problemet dök upp igen. Sen jag startade tråden har InDesign fått fler sökmöjligheter så det finns en metod för sök/ersätt som funkar nu och jag kan även spara sökningen som ett förval. Efter ominstallation var förvalen borta och jag hade glömt hur jag gjorde. Nu lägger jag upp "facit" här så kan jag använda google nästa gång.

Se bifogade Bilder. Jag söker efter tecken och använder något som kallas GID/CID-kod. Det tråkiga är att ettan jag söker efter finns i två varianter med olika kod. Dessutom ligger den nya ettan under en annan kod i Bold-varianten så det blir 4 olika sökningar. Bilderna visar sökning för Gill Sans Book.

Det är så himla trevligt med sådana där inlägg, som görs av ren hjälpsamhet!

Kanonbra!

Tack Richard.

Jag har alltid sett på det här med att hjälpa till på ett forum som bäst sätt att även bli hjälpt själv. Jag kan vissa saker men är lika kass på andra saker. Den som jag hjälpte kanske kan hjälpa mig med nästa problem jag ställs inför.

1
Bevaka tråden