Formateringsfrågor

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-25 16:03

Har endast använt min externa HDD i Windows XP tidigare. Den är formaterad i FAT32, och nu när jag testade att koppla in den till Macen fungerar det inte att öppna filer med å, ä och ö i namnet. Undrar nu om det finns något sätt att ändå konvertera dessa filer till något lämpligare format för att kunna köras på Mac, utan att behöva formatera HDD:n så att alla filer försvinner.

Om det ändå skulle behövas en formatering av den, hur gör jag och vilket är det lämpligaste formateringsformatet?

• Medlem
  • Haninge
  • 2006-08-27 23:47
Ursprungligen av Kanin:

Har endast använt min externa HDD i Windows XP tidigare. Den är formaterad i FAT32, och nu när jag testade att koppla in den till Macen fungerar det inte att öppna filer med å, ä och ö i namnet. Undrar nu om det finns något sätt att ändå konvertera dessa filer till något lämpligare format för att kunna köras på Mac, utan att behöva formatera HDD:n så att alla filer försvinner.

Om det ändå skulle behövas en formatering av den, hur gör jag och vilket är det lämpligaste formateringsformatet?

Hej;

Hur du gör i Windows vet jag inte.

Mig veterligen är ditt enda hopp att skapa ett arkiv via meny>skapa arkiv av och transportera mellan dessa två platformar. Då läsas innehållet i rätt ordning och din resursdata kommer med. Se med andra ord till att du enbart flyttar arkiv-filer och inte directories eller filer. Men detta hjälper enbart åt ena hållet....mac>pc.

Testa att skapa ett så kallat "Distribution package" i windows och flytta filen till OS X och packa upp och se om det funkar.

Vore intressant att höra!

Mvh Mikkel

• Medlem
  • Täby
  • 2006-08-28 07:09

Allvarligt talat så hänger jag inte med alls på vad Mikkel snackar om.

Jag har kört extern disk på min gamla Powerbook G4 förut... hade Fat32 på den... växlade mellan PBn och en Windows dator... inga problem här.

1
Bevaka tråden