Köpa MacBook i Hong Kong/Japan?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-25 14:12

Jag ska spara till en MacBook och nu är det så att jag har möjlighet att skaffa en i Japan och eventuellt i Hong Kong. Som alla vet så är det 0% moms i Hong Kong (Om jag inte har missuppfattat det.) och 5% i Japan. Alltså ska jag skaffa MacBooken i Japan/Hong Kong.

Det finns dock ett problem (Tror jag.). Hong Kong och Japan har ju annorlunda ström än i Sverige, så köper jag en dator där så måste jag väl byta ut något? Isåfall, är det krångligt eller är det bara en småsak?

En annan sak är tangentbordet. Finns det bara kinesiska/japanska tecken på japanska/kinesiska datorer, eller finns det vanliga bokstäver också?

• Oregistrerad
  • 2006-08-25 14:55

Det kostar ju en hel del att flyga till Japan dock. Har du ingen polare som studerar så kan du ju få 10 % av iaf, så blir ju inte skillnaden alltför stor i pris.

Tidigare så fungerade Apples bärbara överallt ivärlden(auto-switch)strömhanterare så det borde ju inte vara nåt problem, och troligen så går det nog att få ett engelst tangentbord oxo

• Oregistrerad
  • 2006-08-25 23:38

Det är ju tänkt att jag ska åka till Japan ändå, oavsett vad.

10%? Borde det inte vara 20 eftersom Japan bara har 5% moms och Sverige 25% (Eller har jag missuppfattat saken helt?)

Hur fungerar det där med auto-switch?

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-26 00:38

Jag var i Hong Kong i vintras och köpte en mp3spelare där, sparade 1 200 kr på den. Blev helt förälskad i den stan bara för att de inte har någon moms på elektronik Vad gäller el: de kör på 230V (eller 220/240, det är samma som oss iaf) men har brittiska kontakter. Å andra sidan kan du köpa ett reseset med diverse kontakter senare hos apple för 299:-, något jag själv ska göra strax eftersom jag flyttar till Manchester om två månader. Alla Apples laddare kör på både 110V och 230V så bara du skaffar en svensk kontakt när du kommer hem löser sig allt.

Bortser man från att du får ett engelskt tangentbord (det är vad som är standard i Hong Kong vad märkte av när jag var där) så sparar du minst 3000 kr på att köpa datorn där.

• Oregistrerad
  • 2006-08-28 08:46
Ursprungligen av shandar:

Jag var i Hong Kong i vintras och köpte en mp3spelare där, sparade 1 200 kr på den. Blev helt förälskad i den stan bara för att de inte har någon moms på elektronik Vad gäller el: de kör på 230V (eller 220/240, det är samma som oss iaf) men har brittiska kontakter. Å andra sidan kan du köpa ett reseset med diverse kontakter senare hos apple för 299:-, något jag själv ska göra strax eftersom jag flyttar till Manchester om två månader. Alla Apples laddare kör på både 110V och 230V så bara du skaffar en svensk kontakt när du kommer hem löser sig allt.

Bortser man från att du får ett engelskt tangentbord (det är vad som är standard i Hong Kong vad märkte av när jag var där) så sparar du minst 3000 kr på att köpa datorn där.

OK, det låter bra. Synd bara att det lutar åt att köpa den i Japan... De har väl 110V?

Är det något mer som jag bör tänka på om jag köper den utomlands? Manualer osv blir väl på japanska/kinesiska? Och hur blir det med operativsystemet? Vilket språk blir det på, och går det att ändra? Hur är det med försäkringar och det där?

Ursprungligen av Mervin:

Synd bara att det lutar åt att köpa den i Japan... De har väl 110V?

Varför är det synd? Shandar skriver ju i sitt svar att alla Apples laddare funkar på både 110V och 220V.

Ursprungligen av Mervin:

Och hur blir det med operativsystemet? Vilket språk blir det på, och går det att ändra?

Operativsystemet behöver du inte oroa dig för. Alla språkfilerna finns med på installations-DVDn. Du kan byta språk när du vill.

• Oregistrerad
  • 2006-08-28 20:41
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför är det synd? Shandar skriver ju i sitt svar att alla Apples laddare funkar på både 110V och 220V.

Förlåt. Jag tänkte lite fel...

Operativsystemet behöver du inte oroa dig för. Alla språkfilerna finns med på installations-DVDn. Du kan byta språk när du vill.

OK. Bra.

1
Bevaka tråden