Ska en Seagate Momentus pipa?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-08-25 07:25

Bytte nyligen min hårddisk till en 80Gb 5200rpm Seagate Momentus. Datorn har ju blivit piggare, men däremot så är det ett högfrekvent tjut/pip som nu hörs från den platsen där hårddisken sitter på datorn. Låter dessa hårddiskar så här? Trodde Momentusserien från Seagate skulle vara bland det tystaste man kunde hitta! Förutom detta ljudet så är det ett annat ljud, mer fläktlikt (eller som när man andas ut genom stängd mun) - antar att detta ljudet är mer normalt, kanske diskens "idle-ljud" ? Ovant ändå, när jag kom från en helt tyst 4200rpm Fujitsudrive! Hehe..

Ska man gräva upp den ur datorn igen, eller hur sjutton ska man göra...?

/Fredrik

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-08-25 09:24

Prova att byta tillbaka till den gamla hårddisken först och kolla om ljudet är kvar.
Är det iinte det är det fel på din nya Segatedisk, dvs byt den.
Låter det ändå, är det troligen en fläkt som är smutsig eller nåt.

• Medlem
  • 2006-08-29 08:13

Eftersom det är mycket bök att byta disk i en iBook så skulle jag behöva veta vilka ljudupplevelser ni har med Seagates Momentus-serie. Detta är en 80Gb 5400rpm disk. Den låter klart mer än förra disken, en 4200rpm 30Gb Fujitsu.

Ljuden är två: Dels det "fläktaktiga" ljudet (det ÄR hårddisken, sitter ingen fläkt där) samt det konstata högfrekventa tjutandet som gör mig tokig.

Hur låter er drive av samma typ?

/Fredrik

• Medlem
  • 2006-08-29 08:34

Kolla länken.

Kollade runt lite på nätet och fann denna artikel:

http://www.silentpcreview.com/article264-page1.html

Seagate HAR tydligen ett tjutande, högfrekvent ljud. Vad less jag blir. Har frågat stället jag köpte disken från om jag får byta till en Samsungdisk, som tydligen är *betydligt* tystare och inte har något jäkla pip.

/Fredrik

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-29 10:33

Min Seagate SATA i min G4 piper stundtals. Kör skivverktyg och DW3 sedan är det tyst, ett tag i varje fall.

• Medlem
  • 2006-08-29 11:34

Blir smått piss på detta. Fick hjälp att installera driven, och nu sitter den där och piper! Det var ju rätt jobbigt att byta den också...

Hur kan skivverktyg och DW3 ta bort ett mekaniskt pipande? =/ *klurar*

/fredrik

• Medlem
  • 2006-08-31 00:00

Frågan är om jag FÅR byta till en annan modell, för det verkar ju som att den här driven tydligen är känd för att ha ett högfrekvent, konstant pipande. Jag som trodde jag hade hört mig för så noga innan köp. Nu förstår jag ju att ev. en Samsung Spinpoint hade varit bättre exempelvis.

Sen dessa länkar som torde bli en varning till andra köpare:

http://www.silentpcreview.com/article145-page1.html
http://www.silentpcreview.com/article264-page1.html

Utklippt från dessa länkar:

"Seagate's entire notebook line is sold under the Momentus name, and includes countless models of varying spindle speed, capacity, and interface. What identifies a product are the numbers after the name. Our sample is a 5400.2, indicating that it is a second generation 5,400 RPM Momentus. SPCR reviewed one of the original 5,400 RPM Momentus drives when we asked Is the Silent Future 2.5" Wide? over a year ago, and we were disappointed to find that it produced a pure high pitched tone that was louder than our reference desktop drives. However, several users in our forums have noted that newer drives do not exhibit this sound, so we returned to the Momentus line with high hopes."

- - - - -

The Momentus has a terrible constant "pure" tone somewhere in the 6~10KHz range. It drops 2-3 dBA in level when the listener or the mic faces the edge of the drive because of directionality of the high frequency whine. Seek noise is substantially higher, probably 3~4 dBA. Vibration is much lower than any 3.5" drive, but higher than either of the 4200rpm drives tried. A real disappointment, but it did perform about as fast as or faster than the B-IV.

Sånt här gör en ledsen, speciellt när man fått fin hjälp med att krångla ur den gamla, och krångla i den nya disken.

Bör jag få byta? Det kanske inte är något fel, men det är å andra sidan inte den tysta driven de (Seagate) försöker få oss att tro att den är. Nån som har koll på vem som är Generalagent. Kan vara bra att ha om butiken strular. =/

/Fredrik

1
Bevaka tråden