Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken småbil är mest Mac?

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-24 21:47

Jag behöver en liten, tuff, snygg, pålitlig och ekonomisk bil. Inget märkvärdigt, ingen Mini eller Smart. Och ingen Toyota Yaris, för den kommer man knappt in i, men nästan så liten. Det ska inte vara någon muskelbil. Det ska inte vara någon skrytbil. Jag har inget behov av att imponera på någon. Den ska dra minimalt med bensin. Vad finns det på marknaden? Vad rekommenderar folk här på forumet? Vad är det man ska titta på?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-08-24 21:51

Mest Mac = hållbar och pålitilig? Jag vet inte varför, men jag ser en Honda eller Toyota framför mig.

(Om du nöjer dig med bättre begagnat så har jag en Mitsubishi Carisma till salu. )

Audi A2 kanske? Känns rätt Mac tycker jag.

Ursprungligen av capojava:

Audi A2 kanske? Känns rätt Mac tycker jag.

Instämmer till 100% trots att min nu hamnar till försäljning hos Volvo i Borås... dom får den om ca: 1 månad skulle jag tro. Den med glastak, ja ifall Johan nu skulle vilja ha en sådan... drar klart lite soppa. Liten på utsidan men märkligt mycke rymd på insidan. Dock inget att ha barnvagnen i.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-24 22:20

Citroën C3 HDi, visserligen en diesel men den drar inte mer än 0,38 l/mil på landsväg och 0,45 blandad körning. Trots den ringa förbrukningen gör den 0-100 på under tio sekunder. Större än en Yaris men inte mycket.

Citroën är ju mest "Think different" av alla bilmärken, även fast C3:an är en ganska vanlig bil.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-08-24 22:37

VW Lupo 3L

  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 22:41

Fiat Grande Punto. Finns med toksnåla dieslar. http://www.fiatpunto.it/
Oerhört framgångsrik i resten av Europa. I Sverige rostar den som vanligt bort och har osäkert andrahandsvärde, för min kompis farsas bror hade en Ritmo på 80-talet och krånglade hela tiden.
Fattar ni? Fiat är mest Mac av alla bilar.

Toyota? Den är ju japansk! Kör ni Windows-PC också?

Ursprungligen av akesson:

VW Lupo 3L

Min firmabil på gamla jobbet. Stripad som en PowerMac G5.

Senast redigerat 2006-08-25 15:34
  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-08-24 22:55

Citroen C3 1.4

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-08-24 22:55

Golf?
En R32

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-24 23:02

Jag har kollat på Citroën C2 bland annat. Ska testa C3 HDi också. Diesel är nog det man ska ha.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-08-25 05:26

Diesel är väl som PowerPC ungefär.
Tryggt och säkert när man tankar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-25 10:50
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Fiat Grande Punto. Finns med toksnåla dieslar. http://www.fiatpunto.it/
Oerhört framgångsrik i resten av Europa. I Sverige rostar den som vanligt bort och har osäkert andrahandsvärde, för min kompis farsas bror hade en Ritmo på 80-talet och krånglade hela tiden.
Fattar ni? Fiat är mest Mac av alla bilar.

Toyota? Den är ju japansk! Kör ni Windows-PC också?

Jag skulle nog vilja påstå att Audi är mest Mac av alla bilar. Först med väl fungerande ny teknik, bäst byggkvalitet i branschen, bra genomtänkt modellprogram, något högre prisatta än genomsnittet men innehåller den senaste tekniken osv!

Ursprungligen av Macus:

Diesel är väl som PowerPC ungefär.
Tryggt och säkert när man tankar.

Hmm... Är inte diesel mer som Intel-propparna? Ny teknik, snålare, kratfullare och överlag bättre, men trots det är folk skeptiska mot dem...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-25 11:03
Ursprungligen av Solid:

Jag skulle nog vilja påstå att Audi är mest Mac av alla bilar. Först med väl fungerande ny teknik, bäst byggkvalitet i branschen, bra genomtänkt modellprogram, något högre prisatta än genomsnittet men innehåller den senaste tekniken osv!

Du glömde; sämst service av alla!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-25 11:16
Ursprungligen av Peth:

Du glömde; sämst service av alla!

Haha, det skulle passat för fem år sen kanske, inte idag. Saker förändras, Audis service är inte längre lika dålig som alla säger, lite samma som att alla Fiats rostar...

Ursprungligen av capojava:

Audi A2 kanske? Känns rätt Mac tycker jag.

Jag röstar på A2 också, helt klart en Macig bil!

Senast redigerat 2006-08-25 15:35
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-25 11:20
Ursprungligen av Solid:

Haha, det skulle passat för fem år sen kanske, inte idag. Saker förändras, Audis service är inte längre lika dålig som alla säger, lite samma som att alla Fiats rostar...

Har som taxichaufför haft en hel del med VW-gruppens service att göra i olika delar av Sverige, och värre mög har jag aldrig varit med om. Men det hela beror mycket på verkstaden i fråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-25 11:49
Ursprungligen av Peth:

Har som taxichaufför haft en hel del med VW-gruppens service att göra i olika delar av Sverige, och värre mög har jag aldrig varit med om. Men det hela beror mycket på verkstaden i fråga.

Har som ägare av en VW Vento haft en del med VW-gruppens service att göra i olika delar av Sverige och aldrig stött på ett enda problem. Vid ett tillfälle var jag tvungen att byta avgassystem akut och trots att det var mitt i natten lagade VW-verksatden problemet på nolltid (ringde 21.30 och körde därifrån med bilen 00.30).

Nog med OT. Mondo, vilken bil du än funderar på rår jag dig att kolla upp nybils- och begagnattester på www.automotorsport.se (extrem stort och fritt arkiv av gamla och nya tester, guld värt!) på den bilen du är intresserad av. Hur mycket man än provkör, testar och klämmer så finns det brister och egenskaper som inte visar sig just då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-25 12:43
Ursprungligen av Solid:

Jag skulle nog vilja påstå att Audi är mest Mac av alla bilar. Först med väl fungerande ny teknik, bäst byggkvalitet i branschen, bra genomtänkt modellprogram, något högre prisatta än genomsnittet men innehåller den senaste tekniken osv!

Problemet är att Audi inte har någon bil som motsvarar mina krav (se mitt ursprungliga inlägg).

Ursprungligen av Mondo:

Problemet är att Audi inte har någon bil som motsvarar mina krav (se mitt ursprungliga inlägg).

Vilket av dina krav motsvarar inte Audi A2?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-25 08:12

I övriga Europa är hälften av alla nya bilar dieslar. De drar en tredjedel mindre än bensinare och bränslet är billigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-25 08:24
Ursprungligen av Mondo:

I övriga Europa är hälften av alla nya bilar dieslar. De drar en tredjedel mindre än bensinare och bränslet är billigare.

och skatten är dyrare

/Tangen

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-08-25 10:00
Ursprungligen av Tangen:

och skatten är dyrare

/Tangen

En C3 HDi kostar 2300 kr/år i skatt (fr.o.m. 1 oktober) men då den har partikelfilter utgår en skatterabatt på 6000 kr vilket gör att skatten är 0 kr under bilens första 2,5 år.

Mini Cooper S
http://www.mini.se/se/sv/mini_cooper_s/index.jsp
Kan fås med iPod-koppling såklart.
Bilen kostar väl däremot som en stor BMW.

Hm, antar att jag är lite biased, men Citroën C3 HDi med nya FAP-filterförsedda 110-hästaren är en kul och förnuftig liten kamrat som är snål och miljövänlig men ändå har rejält med motorresurser. Vore jag inte så helsåld på gigantiska svävande rymdskepp hade jag nog redan haft en vid det här laget. C2, däremot, är inte alls lika kul - trång, bullrig och stötig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-25 15:22

Audi A2 tillverkas väl inte sedan några år. I så fall blir det en begagnad bil. Dessutom är A2 Audis fulaste bil. Då är nog en Citroën C2 ett bättre köp.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-25 15:29

När jag tänker på Maciga bilar "think different" och lite "fanboy" osv. tänker jag på Citroën och Alfa Romeo.

Båda har en stor "fanboy"-kultur och båda har lite "think different" över sig. Samt endel skrytfaktor.

Slog ihop några inlägg där samma författare postat inlägg med bara några sekunders mellanrum.

Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-25 15:30

Audi A2 är ful och relativt dyr i förhållande till vad man får.

Ursprungligen av Sidde:

När jag tänker på Maciga bilar "think different" och lite "fanboy" osv. tänker jag på Citroën och Alfa Romeo.

Båda har en stor "fanboy"-kultur och båda har lite "think different" över sig. Samt endel skrytfaktor.

Någonting i den stilen, ja. Jag är ju en Macfanboi, och då ska det vara en snygg och cool liten bil. Smart ÄR cool, men för liten.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-08-25 16:39
Ursprungligen av Mondo:

Audi A2 är ful och relativt dyr i förhållande till vad man får.

Någonting i den stilen, ja. Jag är ju en Macfanboi, och då ska det vara en snygg och cool liten bil. Smart ÄR cool, men för liten.

Jag håller med Mondo om Audi A2. Den var cool när den kom men nu känns den mest bara ful.

Jag själv kör en lite Smart Car. Den optimala bilen i Visby, alla kategorier!
Om jag skulle byta ut den mot något annat så skulle det vara mot en Mini Cooper eller någon av Alfa Romeos nya modeller.

Jag tycker Mondo ska ratta en Alfa!

Volvos kommande C30 ser jag som en given "Mac-bil", gärna med den toksnåla dieseln

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-08-25 16:42
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Volvos kommande C30 ser jag som en given "Mac-bil", gärna med den toksnåla dieseln

Måste faktiskt hålla med!
Jag gillar inte Volvo annars men C30 tilltalar mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-25 18:44

Jag röstar på Alfa Romeo. Helt klart. Fin design och körglädje

Bevaka tråden