Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

5.1-ljud ut på macbook?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Aneby
  • 2006-08-24 16:39

Är det någon som vet om det är vanligt stereo ljud på den digitala utången på macbboken?

eller kan man få det till 5.1 eller liknande

  • Medlem
  • 2006-08-24 22:24

Du kan få ut vilket som (mono, stereo 5.1) det beror på källan.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-25 12:09

På tal om digi-out, jag vet att den är inbyggd nånstans inne i 3.5mm-uttaget. Jag funderar bara på vad det är för sladd jag ska stoppa in för att nå förbi 3.5mm och bort till det optiska. Det är inte alls likt den S/PDIF jag hade på PC:n så den sladden kan jag ju glömma. Eller ska jag klippa av kontakten och försöka peta in lite fiber bara?

du behöver den här ....

Belkin PureAV Digital Optical Audio Cable with Mini-Toslink Adapter

du finner den på

http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore?productLearnMore=TA968LL/A

netoonnet har även denna

Avant Pro Optisk kabel. 1m

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=45322

  • Medlem
  • 2006-08-25 13:48

qnx: du får ju liksom skaffa en optisk teleplugg - en som är "öppen" i änden och kan släppa igenom ljus...

http://www.minidisc.org/soundprofessionals/cables/img/sp-tmoc-1.jpg

  • Oregistrerad
  • 2006-08-25 16:44

Tackar! 99 spänn på netonnet är ju inte så farligt. Och då kommer alla 6 (för det är 5.1 i MacBooken va?) kanalerna att gå i den lilla sladden? Tänk vad världen gått framåt asså...;)

Ursprungligen av qnx:

Tackar! 99 spänn på netonnet är ju inte så farligt. Och då kommer alla 6 (för det är 5.1 i MacBooken va?) kanalerna att gå i den lilla sladden? Tänk vad världen gått framåt asså...;)

inga problem .. glad att man kan hjälpa till ...

ja alla kanaler går i den optiska sladen .... självklart måste du ju ha en optisk ingång på din reciver (surround-förstärkare / hemmabiostereo) för att det skall fungera ..

lycka till ...

jag vet inte om detta fungerar men jag vet att Airport Express kan ju ta emot ljud trådlöst från ex macbook och airport express har även optisk mini ljud utgång .... och i kanske det innebär att du trådlöst kan överföra surround ljud med airport express .. har dock aldrig provat ...

  • Medlem
  • Aneby
  • 2006-08-25 17:18

hittade en på dustin för 85 http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010038560
och om man beställer på netonnet så kostar det mer än 200kr totalt

DET GÅR ... DET GÅR ... hitta denna artikel på Apples hemsida ....

det går alltså överföra TRÅDLÖST surround ljud 5.1 från din MacBook till din stereo med hjälp av Airport express och en Avant Pro Optisk kabel ...

The AirPort Express mobile base station also includes a built-in combination digital and analog audio connector allowing users to connect AirPort Express to a home stereo, powered analog speakers or the latest digital 5.1 surround sound systems.

http://www.apple.com/pr/library/2004/jun/07airport.html

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 11:47

Grymt skönt att köra på det sättet, slipper man alla dom sladdarna i datorn då. Den här artikeln säger en del också, som att 2 grejer som inte funkar med AirPort express är fjärrkontrollens knappar och att ljudet i videor kommer inte att överföras heller. Det att fjärren inte funkar låter lite knasigt för mig, för med den styr jag väl ändå iTunes/system-ljud-ut:s volym, så sänker jag iTunes så borde även det sänkas på AirPorten:s ljud-ut. Om det inte är så så skulle det innebära att volymkontrollen som fjärren styr sitter precis mellan ljudkortet och ljud-ut i MacBooken, en minst sagt konstig lösning...

  • Oregistrerad
  • 2006-09-01 23:01
Ursprungligen av qnx:

Grymt skönt att köra på det sättet, slipper man alla dom sladdarna i datorn då. Den här artikeln säger en del också, som att 2 grejer som inte funkar med AirPort express är fjärrkontrollens knappar och att ljudet i videor kommer inte att överföras heller. Det att fjärren inte funkar låter lite knasigt för mig, för med den styr jag väl ändå iTunes/system-ljud-ut:s volym, så sänker jag iTunes så borde även det sänkas på AirPorten:s ljud-ut. Om det inte är så så skulle det innebära att volymkontrollen som fjärren styr sitter precis mellan ljudkortet och ljud-ut i MacBooken, en minst sagt konstig lösning...

Fjärren reglerar inte ljudet på Airporten eftersom ljudet inte går genom ljudkortet. Det är en rak signal ut.

  • Medlem
  • Aneby
  • 2006-08-29 17:06

bu har jag testat den optiska utgången och ingången, men inte med 5.1.
förhoppningsvis kan jag göra det ikväll!

Kom gärna med en rapport om hur det gick!

/sventa intresserad!

  • Medlem
  • Aneby
  • 2006-09-01 06:35

jo, jag testade allt möjligt med en yamaha 01v96 direkt in med toslink. men det fungerade inte.
ska leta upp en reciever och testa med det.

Problemet med att strömma filmljud över AE är väl att det är väldigt svårt att synka ljud och bild. Boven i dramat ska vara Apples kryptering som sker av allt som förs över till AE.

1
Bevaka tråden