Ihopklämd Powerbook, vad gör försäkringsbolaget?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-22 19:43

En bekant råkade av misstag trampa på min powerbook. Därav är öppningen till cd-läsaren ihopklämd samt locket/skärmen något böjt. Förutom det har knappen under styrplattan blivit seg. Den har delvis tappat "klicket". Kanske är så att hela aluminium-plattan har blivit lite skev. Skärmen har även gulnat en aning i det skadade hörnet när den betraktas från sidan. Jag vet inte om mekaniken i cd-läsaren har tagit skada eftersom det inta går att stoppa i en skiva.

Efter att jag svor en bra stund och nästan fällde en liten tår var det bara att inse fakta och ringa försäkringsbolaget. (Länsförsäkringar) Som tur är har jag en allrisksförsäkring(drulle) i min hemförsäkring som täcker skadan upp till 35000kr.

Frågan är vad reparatören gör och hur försäkringsbolaget ersätter mig?
Om skadan ska repareras måste antagligen hela chassit, skärm, samt evenuellt cd-läsare bytas....?
Den är ca 8 månader gammal. Alltså sista revisionen.
Eftersom Pb:n har utgått ur sortimentet, vad kan de tänkas ersätta mig med om jag ska få en likvärdig produkt..? Macbook Pro?

Jag kommer lämna in den i början på nästa vecka.

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-22 20:19

Ge räkningen till din bekant

Om du får maskinen utbytt mot en ny så blir det förmodligen en MB Pro.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-08-22 20:27

Försäkringsbolaget ger dig ingen ny MB Pro - tyvärr. Jag tror att dom erbjuder dig en summa som baseras på vad din PB är värd idag - minus 1000 spänn. Dom vill då ha PB:n. Eller så bekostar dom reparationen minus 1000 spänn.
Hypotetiskt: Även om reparationen skulle kosta mera än en ny MB Pro så insisterar dom på reparation. Det finns anledning att dom gör så.

Detta är vad jag tror. Dessutom...säg inte att det var någon annan som "drullade" - då kanske försäkringen inte gäller. Det måste nog vara du själv som "drullar". Lusläs avtalet INNAN du tar kontakt med försäkringsbolaget.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-22 20:42

du kan ringa in till försäkringsbolaget och rådfråga anonymt innan!

Oavsett om den är 8måånader gammal så är ju chassit och tangentbordet det samma.
Så du får nog en dator med bytt chassi på för 1000 kr

Btw så ser min PB ut sådär fast värre. Kan skicka in bilder sen....den är helt körd nu! Men funkar toppen

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-08-22 20:42

Håller med mjg, kolla med "drullaren" och se vem som har bäst villkor. Skadan ska egentligen gå på denne inte på dig.
Om det inte är en klassisk min kompisfråga

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-22 20:48

När jag pratade med handläggaren på mitt försäkringsbolag, tyckte jag självklart att det skulle gå på min bekants försäkring. Men han tyckte att eftersom jag har drulle och en relativt låg självrisk(800), var det lika bra att ta det på min. knepigt?

Kan reparatörerna fortfarande få tag på PB-chassin?

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-08-22 20:54

Har försäkringsbolaget en vettig åsikt så kör på det. 800:- verkar schysst.
Har själv bara erfarenhet av åsknedslag i gamla stationära Macar, har inte gett mycket på grund av åldersavdrag.

Gällande chassin har jag inte en aning då jag har haft tur med alla mina bärbara, ingen skada som jag inte kunnat böja tillbaka eller tejpa ihop lite halvdant

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-22 22:01

Självklart kan serviceverkstäderna beställa dlear till ansra datorer än intel macar. Du tror väl inte dom ger en ny dator till alla som har applecare o nästan tre år gammal mac?

Det händer att reservdelar går att få tag på obegagnade i tiotalet år efter att en dator slutat tillverkas. Den delen är grön.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-22 22:17

gött, då borde det ju gå att laga.

1
Bevaka tråden