Mastercard Köptrygghetsförsäkring i 5 år

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Visste ni om att detta finns?

När du använder Betal- och kreditkort MasterCard för att betala vitvaror
och hemelektronik får du automatiskt en kostnadsfri försäkring som
ger dig förlängd köptrygghet. Försäkringen omfattar varor i prisintervallet
40–1 500 euro, eller motsvarande belopp i svenska kronor.

Vilka skador täcker försäkringen?
Försäkringen täcker fel som uppkommer inifrån, ”av sig själva”,
på varor som kyl, frys, stereo, TV eller persondator inköpta i Sverige.
Den täcker inte förlust eller fel som har orsakats av yttre omständigheter
eller om du har hanterat varan ovarsamt. För närmare
beskrivning, se villkoren.
Hur länge gäller skyddet?
Försäkringen träder i kraft efter den, enligt Konsumentköplagen, lagstadgade reklamationsfristen på 3 år, och täcker skador som uppkommer 3–5 år efter inköpet av varan.
Glöm inte att registrera ditt köp!

För att försäkringen ska gälla krävs att du betalar 100 % av varans pris med ditt Betal- och kreditkort MasterCard, samt att du registrerar ditt köp hos Cims AB. På www.seb.se finns det
blankett för registrering. Du kan även ringa 020-29 43 40. Det är viktigt att du sparar alla kvitton på de varor du köper.

http://www.seb.se/pow/content/produkter/kort/koptrygg_prodblad.pdf

• Medlem
  • International user
  • 2006-08-22 14:18

Vilket skulle betyda att om det blir fel efter 2.5 år, så täcks inte detta? Utan då måste du gå via konsumentombudsmannen och bevisa tillverkningsfel(som är luddigt i sig). Har jag rätt?
Helt klart en bra kostnadsfri exra försäkring om man vill ha det. Fast jag köper ny dator minst var tredje år ändå...hehe

Det är verkligen värt att rekommendera det här med försäkringar som ingår med kreditkorten, när jag var i USA och mina väskor hade försvunnit kollade mamma upp villkoren och det visade sig att jag fick 600 dollar att köpa nya grejer för :D. Det var inga problem att få ut pengarna eller så, vi skickade in alla kvittona och så var pengarna på kontot ett par dagar efter...

kanske inte har så mycket med saken att göra men iaf...

Edit: Väskorna kom efter 2-3 dagar också... full pott alltså...

Gäller det inte bara SEB Mastercards kunder då?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-22 16:48

Min polare fick tillbaks 3000:- för att han hade köpt sin LCD TV med sitt Amerikan express kort. Hittade han ett lägre pris inom 3 månader efterköp fick han tillbaks mellanskillnaden. Han har föreningssparbanken men vet inte ifall det var specifikt för dem.

Kikade på SEBs webbsajt om just detta kortet och där står det att det bara är ett år utökad försäkring på kortet... Har de backat på detta alltså?

1
Bevaka tråden