Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangentbord i Terminalen

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-22 09:36

Man kan ställa in olika tangenter i Terminalen för att köra kommandon. För t ex F1 står det redan ett '\033OP', liknande sak på många andra tangenter. Vad betyder det?

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2006-08-24 09:11

Det betyder att F1-tangenten skickar en sekvens av tre bytes, den första med värdet 33 oktalt (27 decimalt) och de andra två med ASCII-värdena för O och P. Det är samma sekvens som skickas av motsvarande tangent på en gammal VT100-terminal, vilket får många Unix-program att känna sig trygga och hemmastadda.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-24 09:24
Ursprungligen av ture:

Det betyder att F1-tangenten skickar en sekvens av tre bytes, den första med värdet 33 oktalt (27 decimalt) och de andra två med ASCII-värdena för O och P. Det är samma sekvens som skickas av motsvarande tangent på en gammal VT100-terminal, vilket får många Unix-program att känna sig trygga och hemmastadda.

Tack för svaret ture, även om jag inte förstår så mkt av det.

Jag kan använda F1, F2, o s v, till andra kommandon utan att oroa mig, är det rätt uppfattat? Och slänger man pref-filen borde det väl gå tillbaka till default-läge, om jag nu behöver det?

1
Bevaka tråden