Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta MacBook till TV?

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har nu testat alla upplösningar och färginställningar som finns men det blir inte bra. Jag får svaaaga färger om jag har 800x600 och PAL 50 hz, men det flimrar och färgerna är som sagt svaga.

Finns det nåt mer jag kan peta i eller är det bara att inse att min tv är kass?

Ni kan strunta i mig, som vanligt. Jag hittade lösningen! Bytte scartuttag bak på tvn, till det uttag som inte har funkat med en endaste apparat de senaste 10 åren - och nog fan funkar det fint med macen!

Kommer att förstå mig på tekniska saker, men så länge de funkar är jag nöjd.

Ett litet officiellt tack till Daniel Eriksson som hjälpte mig.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 10:52

En liten trådkapning här....
Kan man koppla en mini dvi - dvi från macbooken och sen en dvi -> s-video/kompostit och få det att funka. Det samma gäller mini dvi -> dvi och sen en vanlig dvi -> vga adapter typ en sån man får till minin?
Eller måste man köpa nya adaptrar till macbooken?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-18 23:20

Det borde gå finfint, det är ingen omvandling mellan mini dvi och dvi egentligen utan stiften sitter bara olika tätt.

Jag har dock inte provat

Nej, det fungerar inte, apple har tagit bort de analoga utgångarna på "mini-DVI -> DVI" - kontakten. Så om man vill ha vga är det "mini-DVI -> VGA" man måste införskaffa sig.
Allt för att man ska köpa 3 st saker istället för en.

Kapar tillbaka min egen tråd.

När jag ser på film/dvd på tvn så är det alltid en liten svart kant till vänster på skärmen, på tvn alltså. Det är som att skärmen är flyttad lite åt höger. Vad beror detta på, och kan man fixa det? Det märks knappt och jag störs inte direkt av det, men det är ju alltid kul om man har hela bilden utifall att det händer något väldigt intressant där längst ut till höger.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-20 10:39
Ursprungligen av Solgumma:

Kapar tillbaka min egen tråd.

När jag ser på film/dvd på tvn så är det alltid en liten svart kant till vänster på skärmen, på tvn alltså. Det är som att skärmen är flyttad lite åt höger. Vad beror detta på, och kan man fixa det? Det märks knappt och jag störs inte direkt av det, men det är ju alltid kul om man har hela bilden utifall att det händer något väldigt intressant där längst ut till höger.

Du menar att bilden kommer "utanfor" TVn?

Ursprungligen av eriken:

Du menar att bilden kommer "utanfor" TVn?

Ja, precis. Det är otroligt lite, handlar kanske om en centimeter (på en 28-tummare) som bilden är förskjuten till höger.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-20 16:08
Ursprungligen av Solgumma:

Ja, precis. Det är otroligt lite, handlar kanske om en centimeter (på en 28-tummare) som bilden är förskjuten till höger.

Tyvarr har jag inget vettigare att saga an "mysko"

Kom igen nu, ni brukar ju vara så snabba på att svara!

Ååh. Typiskt. Men tack ändå!

Får hoppas att någon annan knäcker nöten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-20 18:55

Det blir ofta så när man kopplar en TV till sin dator, inte så jävla mycket att göra alltid. Hoppas någon vet hur man justerar s-video-out offset värden på en mac. Men som sagt, jag är inte helt säker på ATT det går.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-20 21:17

Båda har sammanslagna kanaler, dvs båda suger. Kompent vill man har, men får man aldrig. I teorin kan väl s-video hantera komponent, även om ingen Mac stöder det.

Märkte för övrigt en väldigt trevlig sak igår som säkert alla fattat redan utom jag. Om man ansluter tvn till datorn, stänger ner skärmen så datorn går i vila och sen väcker den med Apple Remote, så går det klockrent att använda FrontRow och kolla på allt man vill utan att behöva ha en lysande skärm nånstans i rummet.

MBP+Bootcamp+TV

tjena, inleder min karriär här på 99mac genom att kapa denna tråd.

Är det nån där ute som har lyckats koppla en MBP i Bootcamp-läge till TV?
Det funkar finfint i OSX men när jag bootar upp XP vill ATI-panelen inte hitta någon tv. Den hittar en enhet som betecknas som bildskärm, men klickar jag igång den blir det ingen bild, bara massa flimmer. Har försökt att ställa ner upplösning till lägsta osv, men utan framgång.

Nån som försökt sig på detta?

/stellan

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-22 19:57

Har inte försökt med det men LÅT BLI ATT FÖRSTÖRA DIN FINA MAC MED WIN XP OCH VA GLAD MED DET DU HAR!

I övrigt önskar jag dig lycka till

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-09-22 21:51

Ang. det här med svartvitt och s-video.
Jag bökade en hel del med det för ett antal år sedan och det blev bara svartvitt hur jag än gjorde. Lösningen var att det fanns en speciell kanal man skulle ha när man använder s-video (genom scart då). Så när jag slog på AV-kanalen fick jag svartvitt och när jag slog på kanal 28 (stod i manualen att den var dedikerad till svideo) blev det färg.
Kolla i manualen om du har någon sån magisk kanal någonstans. Eller testa att bläddra igenom allt

Sen var sjävla färgkanalen väldigt glapp verkade det som så jag fick hoppa lite på kabeln för att få fram färgen ibland. Vet inte om det är känsligt eller om vår tv var kass.

Happy huntin'!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-22 21:56
Ursprungligen av stellansson:

tjena, inleder min karriär här på 99mac genom att kapa denna tråd.

Är det nån där ute som har lyckats koppla en MBP i Bootcamp-läge till TV?
Det funkar finfint i OSX men när jag bootar upp XP vill ATI-panelen inte hitta någon tv. Den hittar en enhet som betecknas som bildskärm, men klickar jag igång den blir det ingen bild, bara massa flimmer. Har försökt att ställa ner upplösning till lägsta osv, men utan framgång.

Nån som försökt sig på detta?

/stellan

Kan tänkta att flimmret beror på att fel frekvens används...

Här har du en riktigt bra artikel i det här ämnet!
http://macworld.idg.se/2.1038/1.102037

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2007-04-09 09:07

Vilken upplösning ska man ha för skärm 2 (i.e. TV:n)?

Jag har en Samsung 32" widescreen. Ej platt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-11 09:40

Hej!

Har en fråga i samma ämne:

Hade problem med att få färg på min gamla tv, men lyckades genom att ändra till PAL-läge i min MB och byta till rätt scart-ingång på tvn. Både s-video och composit fungerar, men s-video ger väldigt lite färg (nästan svart-vit) och composit ger otroligt suddig bild. Med _båda_ inkopplade ser bilden ok ut, men det är väl inte tanken att man skall göra? Någon som har haft problem med bleka färger när man kör s-video? Har försökt kalibrera i färginställningar för display men det ger nästan ingen effekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-01 20:40

Hur är det om jag kopplar via scart-kontakten? Försämrar jag bilden då? Tänker om jag kopplar från DVI - Video-adaptern och kopplar direkt in i TV:n alt att koppa in den i en scartkontakt och sedan in i TV:n?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-04 00:18

Ingen?

Bevaka tråden