Vad ska man köpa MBP 17 eller Mac Pro

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla macare !

Jag funderar på att antingen köpa en Mac Pro eller en MacBook Pro!
Alt A : 2.66 Ghz standard
Alt B : 3.0 Ghz standard
Alt C : MacBook Pro 17 ( September model med Core2Duo ). Förhoppnings viss kommer den då.

Så vad ska jag använda datorn till?
Jag ska göra allting på datorn alt från iLife paketet till att köra Windows Xp, spela lite på Windows. Office paketet, Internet surfande m.m. Photo, Video, DVD, FTP m.m.

Hur använder jag datorn?

Jag brukar ha flera applikationer igång samtidigt samt och jag brukar låta datorn gå näst in till 24/7 för det är alltid någonting som görs på datorn.

Nu till frågan:
Vilken maskin skulle vara bättre val för mig, krav är att maskiner är så tyst som möjligt vilket både MBP & MP ska vara. Sedan är tanken att jag ska ha maskinen i minst
2 -3 år. Vilken maskin är då lämpligast. Jag kommer givetvis att göra samma saker nu som då.

Varför inte en iMac? Den duger till det du listar? Och den är nog tystare än MacPro...

I det du listar så finns det inget som motiverar en bärbar dator, men det kanske du vill ha ändå? MacPro är säkert tyst för att vara en sådan typ av dator, men jag tror inte att du ska förvänta dig att den inte kommer märkas. Det är tex inte säkert att fläktarna styrs lika optimalt under Win som under Mac OS.

Flera applikationer = du behöver lite extra RAM, inte nödvändigtvis mer GHz...

Från det du listar skulle jag rekommendera en maxad iMac, eller Alt A med mycket RAM!

Ursprungligen av MagnusB:

Varför inte en iMac? Den duger till det du listar? Och den är nog tystare än MacPro...

I det du listar så finns det inget som motiverar en bärbar dator, men det kanske du vill ha ändå? MacPro är säkert tyst för att vara en sådan typ av dator, men jag tror inte att du ska förvänta dig att den inte kommer märkas. Det är tex inte säkert att fläktarna styrs lika optimalt under Win som under Mac OS.

Flera applikationer = du behöver lite extra RAM, inte nödvändigtvis mer GHz...

Från det du listar skulle jag rekommendera en maxad iMac, eller Alt A med mycket RAM!

Med tanke på att jag köper med studentrabatt så är en Mac Pro 2.66 Ghz kostar bara 21775 Kr och en 3.0Ghz kostar 28758 Kr och det är inte speciellt dyrt när en MBP kostar 24750 Kr .När man tittar på prestanda/Pris så vinner en Mac Pro.

Eftersom du inte verkar prioritera det bärbara och behöver en dator som har hyfsad kraft och kan multitaska bra, så känns ju alt. A (med minst 2 GB RAM och ett lite bättre grafikkort än det som är med i standardconfigen) som en passande burk för dig.
Det är viktigare att du har mycket minne än att du har den snabbaste processorn, det är mitt bästa råd. Men ska du spela och syssla mycket med grafik så krävs så klart ett vasst grafikkort också.

Ursprungligen av Hunter78:

Sedan är tanken att jag ska ha maskinen i minst
2 -3 år.

Missförstå inte frågan nu men har du haft nån dator tidigare i 3 år? Alltså som huvuddator.

Vad jag menar är att många inkl mig själv brukar säga så men det slutar ändå med att man uppdaterar långt tidigare eftersom nån ny teknik dyker upp eller liknande. Därför har jag börjat köpa en billig modell lite oftare för då får hyfsat med det senaste lite oftare isf stora kliv mer sällan.

Jag tror du gör köpprocessen krångligare än den behöver vara. Köper du en MBP kommer den funka för dina krav i 3år och samma med en MacPro. Eller en iMac. Det borde mer handla om du vill ha bärbar eller stationär mest. Vet du det är det lätt att välja.

min powermacmodell (dual 500) fyllde sex år i juli.
det börjar dock bli dax för en ny maskin - vågar man hoppas på en macbook med vettig entertangent det närmsta året?

hursomhelst, utbyggnadsmöjligheter i all ära men det är sällan värt att idag betala för prestanda man (kanske) behöver imorgon...

1
Bevaka tråden