Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskbyte i PB 12"=fläktarna går konstant?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-19 09:05

Hårddisken i min PowerBook 12" 1GHz kraschade häromdagen och jag lyckades efter mycket pill med de förb-nnade småskruvarna och PBfixits guide byta disken till en ny Hitachi 7200-varvare 100 GB.

Det roliga, eller tråkiga om man så vill, är att fläktarna i min PowerBook var TOTALT tysta när jag tidigare till exempel startade datorn efter en stunds vila (tidigare hårddisken var en Toshiba 4200-varvare 40 GB). Efter hårddisksbytet börjar "sparläget" på fläktarna direkt när jag startat datorn. Dessutom verkar det gå snabbare för fläktarna att gå upp till "halvblåsläget" än tidigare. Observera att jag kör med OS X 10.3.7 som inte har problemet med att fläktarna drar igång tidigt, som började med 10.3.8.

Laddat ner Temperature Monitor och allt ser normalt ut vad jag kan se. Både processor och hårddisk på strax över 40 grader Celsius. Funderar på om jag missat någon slags temperaturgivare till hårddisken eller något som gör att det drar igång direkt... Kan ju knappast vara så att systemet känner av att det är en 7200-varvare och därför drar igång fläktarna direkt, eller? Alla tips mottages, även testat att resetta PRAM, NVRAM och PMU.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2006-11-15 16:25

7200rpm

Jag undrar om du några andra problem med 7200 rpm disken.
Fick idag råd att byta till sådan intern hårddisk (har exakt samma dator men med orginaldisk). Förr satte man ju inte in snabba interna hårdiskar i dessa datorer pga all den värme som alstras av en snabb hårddisk. Det finns inget "kylsystem" som tar hand om värmen. Fungerar den bra annars, går det snabbare?

Mvh/Toni

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-15 20:53

Nej tycker i övrigt att bytet har varit helt kalas. Värmemässigt märker jag faktiskt ingen skillnad. Och läser man t ex StorageReviews tester så visar de faktiskt att dessa diskar inte blir speciellt varma, trots 7200 rpm. Snabbt och fint går det dessutom, helt klart. Och vad gäåller "fläktandet" så går den på det absoluta minimiläget vanligtvis. Blir till och med lite osäker om det kanske till och med var så att den ändå gick på detta lilla sparläge även med 4200rpm:aren... Inget jag tänker på som störande nu i alla fall.

1
Bevaka tråden