Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

extern hdd ethernet/usb

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska köpa mig en extern hårddisk och har då tittat på modeller med både ethernet och usb. Men har hittat ett litet problem: När jag läst om tex Lacie ethernet disc mini så kommer den formaterat i fat32 och det vill jag absolut inte ha då jag vill kunna spara filer större en 4gb när jag videoredigerar då och då. Läste att man kan formatera den i ext3 också men då fungerar tydligen det inte att använda usb-anslutningen längre och det vill jag heller inte vara utan.

Så, finns det någon möjlighet att hitta en extern hdd med ethernet och usb som inte är formaterad i fat32 och samtidigt går att ansluta via usb?

Det är bara att formatera om hårddisken i lämpligt format. Inga hårddiskar har vad jag vet restriktioner vilka format som funkar.

Har du en ren USB-/FireWire-hårddisk kan du använda vilket filsystem som helst (lämpligtvis HFS+ om du kör Mac, vilket jag gissar att du gör). Problemet uppstår om det är en nätverksdisk du vill ha, då måste man hålla sig till de filsystem som kontrollern i hårddisken klarar av och i Lacies fall verkar det vara FAT32 och Ext3.

USB-anslutningen borde fungera även om du kör Ext3 på den bara man hittar en drivrutin för Ext3 till OS X, men jag vet inte om någon sådan finns.

Om du inte verkligen behöver nätverksstödet skulle jag råda dig att köpa en disk utan nätverksstöd då diskarna med nätverksstöd brukar vara minst sagt slöa.

/Anders

jo, det verkar vara så att jag får köpa en utan nätverksstöd. Lite tråkigt att inte kunna ansluta till den via trådlösa nätverket men det går ju iofs koppla in den in någon stationär dator och dela ut den via den.

tråkigt att det inte verkar finnas nätverksdiskar som hanterar andra filformat.

Problemet är väl för t ex NTFS-stöd att det skulle bli för dyrt att köpa licenser för att implementera det, om Microsoft ens vill licensiera ut det. HFS+ vet jag inte vad det finns för regler kring. Det kanske redan finns en färdigimplementerad open source-drivare för HFS+, men jag vet inte.

Sen är det ju så att även om det skulle gå att lägga in HFS+-stöd i diskarna så är Apple-kunder ändå en så pass liten marknad att tillverkarna knappast bryr sig om att lägga in stöd för Apple-filsystem. Nätverksdiskar är ju en ganska liten marknad i sig.

Har du stationära datorer som brukar stå på är det nog, som du säger, bättre att koppla disken till någon av dessa och dela ut därifrån. Hastigheten blir nog bättre då än om du har ett segt nätverkshårddiskcase.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2006-08-23 14:40

fungerar det att koppla upp en ethernet hd till min trådlösa router.. sen spela upp alla mp3orna från den, trådlöst till min dator, sen vidare trådlöst till min airport express till stereon? eller kommer det inte funka?

1
Bevaka tråden